Vraag over terugschroeven vermogen

JohnBakker

Net ingestapt
Mitsubishi heeft voor de nieuwe Space Star de 1.0 geschrapt en levert nu nog uitsluitend de 1.2, maar het vermogen is om aan de emissie eisen te voldoen teruggeschroefd van 80pk naar 71pk. Is dit puur een kwestie van een wijziging in het motormanagement of wordt dit bewerkstelligd door fysieke aanpassingen in de motor?

Zie:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mitsubishi-space-star-verliest-basismotor/

speedtouch zei:
Misschien hebben ze alleen de versnellingsverhoudingen gewijzigd met als resultaat minder PK's?

Minder toeren dus minder vermogen bedoel je? Eerder in de toerenbegrenzer?
Versnellingsbak heeft geen relatie tot aantal pk's...

En inderdaad softwarematig geknepen, motor lijkt op papier gelijk.

Of een andere nokkenas die de motor wat soepeler maakt. Het max. koppel is bij een lager toerental beschikbaar (3.500 ipv 4.000). En hoe vaak rij je nu 6.000 toeren?

Dank voor de reacties. De reden waarom ik dit vraag is: ik heb sinds drie maanden (tot volle tevredenheid) de nieuwe Space Star 1.2 CVT. Als de aanpassing inderdaad softwarematig is ben ik bang dat ik na een beurtje straks 9pk kwijt kan zijn. Of is dit een onmogelijkheid en heeft de werkplaats met haar apparatuur daar geen invloed op?

Ik betwijfel of een garage de moeite gaat doen om aan de software van een ouder model te morrelen vanwege regelgeving die op het betreffende exemplaar niet eens van toepassing is.

D Elzinga zei:
Ik betwijfel of een garage de moeite gaat doen om aan de software van een ouder model te morrelen vanwege regelgeving die op het betreffende exemplaar niet eens van toepassing is.

Een ouder model is het natuurlijk niet echt. Ik heb geen idee hoe dit werkt qua motormanagement, maar ik kan me voorstellen dat als ik mijn auto voor een beurt breng de software wordt geüpdate en deze wijziging dan ook automatisch meekomt. Of werkt dit niet zo?

Een update van het motormanagement hangt samen met het motornummer en de specificaties (versie software) van betreffende uitvoering. Modeljaar 2020 zal naar alle aangrenzende waarschijnlijkheid geen specificaties van een modeljaar 2021 krijgen....

JohnBakker zei:
Dank voor de reacties. De reden waarom ik dit vraag is: ik heb sinds drie maanden (tot volle tevredenheid) de nieuwe Space Star 1.2 CVT. Als de aanpassing inderdaad softwarematig is ben ik bang dat ik na een beurtje straks 9pk kwijt kan zijn. Of is dit een onmogelijkheid en heeft de werkplaats met haar apparatuur daar geen invloed op?

Ze gaan je pk'tjes heus niet afpakken na de koop. En anders zijn ze verkeerd bezig, maar ik zou niet weten waarom ze dit zouden doen. Buiten de garantie kan hij vast ook feller gemaakt worden; een atmosferisch Japans 1.2 blokje als dit moet toch wel 100pk halen, hij ís al lamgelegd met die 80pk, alleen maar voor het BPM emissie verhaal in Nederland.

Terug
Bovenaan