Vraag over distributieriem

David 3927390

Startmotor
Beste mensen, ik heb een vw polo, 1999. De auto rijdt nog goed daarom wil ik 'm nog behouden. De distributieriem is vervangen bij de 160.000 km in 2016. Ik rijd zelf weinig km en nu is de km stand 212. 000. Ik zou zelf willen dat de auto nog anderhalf jaar mee zou gaan.) over 5 maanden apk en dan nog een jaar met apk. Gaat dat nog lukken betreft de riem. Zoizo zou ik 'm niet laten vervangen want dat is de auto niet waard maar was even benieuwd.

Ik ken de vervangings interval niet, maar als je de auto nog minmaal 1,5 jaar wilt houden, dan is preventief vervangen van de distributieriem toch wel aan te raden. Als ie nu knapt, is je auto per direct oud ijzer.

Lekker laten zitten die riem, VW houdt over het algemeen vaak een interval van 150 dkm aan bij de oudere modellen. Om nu te vervangen lijkt me zondegeld.

Als je er nog 1,5 jaar mee wilt doen en niet veel meer wilt investeren, rijd dan lekker die 1,5 jaar uit of tot' ie evt. knapt.

Waarom niet vervangen ? Kost je ergens tussen de 4-600 euro en als ie nog verder goed rijd waarom niet ? , als ie knapt is de auto helemaal niks meer waard en een andere auto kopen kost altijd meer.

Zadelsnuiver zei:
Lekker laten zitten die riem, VW houdt over het algemeen vaak een interval van 150 dkm aan bij de oudere modellen. Om nu te vervangen lijkt me zondegeld.

en in leeftijd? Riem is dit jaar 6 jaar oud.. schiet toch wel op qua ouderdom, in mijn ogen.

Ik zou er nu voor sparen, zodat je bij de APK dadelijk een buffertje hebt.
Laat de auto dan eerst voorkeuren op de APK eisen. Wellicht komt daar wel iets schokkend uit.. qua kosten, zodanig dat je niet meer een jaar met die Polo gaat rijden.

Is de APK (+ jaarbeurt, want verse olie etc. is ook wel handig) een meevaller en blijkt de Polo in redelijk goede staat.. dán investeren in nieuwe riemset (+ waterpompje) en dan kan je er een jaar mee rijden. Bij verkoop/ inruil heb je altijd iets voordeel met een zgan riem erop.

Zadelsnuiver zei:
Lijkt mij ook.

Durashift zei:
Zadelsnuiver zei:

en in leeftijd? Riem is dit jaar 6 jaar oud.. schiet toch wel op qua ouderdom, in mijn ogen.

Ik zou er nu voor sparen, zodat je bij de APK dadelijk een buffertje hebt.
Laat de auto dan eerst voorkeuren op de APK eisen. Wellicht komt daar wel iets schokkend uit.. qua kosten, zodanig dat je niet meer een jaar met die Polo gaat rijden.

Is de APK (+ jaarbeurt, want verse olie etc. is ook wel handig) een meevaller en blijkt de Polo in redelijk goede staat.. dán investeren in nieuwe riemset (+ waterpompje) en dan kan je er een jaar mee rijden. Bij verkoop/ inruil heb je altijd iets voordeel met een zgan riem erop.

Je kunt zo'n riem ook laten inspecteren natuurlijk, een monteur kan redelijk goed zien in wat voor staat de riem verkeert. Blijft altijd een gokje maar als de monteur geen gekke dingen ziet zou ik lekker doorrijden.
Het is wel een goed advies om eerst de APK af te wachten (y)

De kans dat er iets anders kapot gaat wat de reparatie niet meer waard is, die is veel groter dan dat net de distributieriem breekt.

Kortom lekker mee doorrijden.

Terug
Bovenaan