vraag over curve in rollenbaktest

Guest
Aan de kenners.

Ik heb mijn A6 laten chiptunen .
Het betreft de TFSI c7 2011 180 pk standaard , maar is de geknepen 250 pk versie ( heb ik mij laten vertellen).
Nu zit er een aardige dip in de curve ( zie foto).
De een zegt dat is niet erg , dat zit in het rode toerental bereik , de ander zegt , dan is hij niet helemaal goed getuned.
Zelf heb ik er geen verstand van .
De auto is snel , soepel en ik merk niet veel van die curve .
Mijn vragen zijn als volgt : kan het kwaad voor de auto ? Of is het wel ok zo ?
Ik tank meestal ( 99 % van de keren) euro 95 . Ook bij snelle ritten ( boven 250km )en of snel optrekken pingelt de auto niet.
Is het toch aan te raden om altijd euro98 te tanken ? ( zit dicht bij de A31 Duitsland dus af en toe gaat hij even los) .
Gaarne eerlijke meningen , bij voorbaat dank.(y)

A6%20rollerbank.JPG

ter vergelijking een staatje van een bekende tuner:

https://chiptuning.vagtechniek.nl/audi/a6/4g/2.0+tfsi+180pk/
2_0%20TSI%20170pk%20180pk%20200pk%20211pk.jpg

Omdat die dip zowel het vermogen als het koppel betreft, zou ik eerder denken dat er bij de meting iets fout is gegaan. Hebben ze die dip niet meteen gezien en de meting herhaald?

cirKel zei:
Omdat die dip zowel het vermogen als het koppel betreft, zou ik eerder denken dat er bij de meting iets fout is gegaan. Hebben ze die dip niet meteen gezien en de meting herhaald?

Ze hebben de test idd niet herhaald.
De tester liet mij de dip wel zien , maar kon mij ook niet meer vertellen dat dat hij het niet erg vond dat die dip er in zat omdat het in het rode bereik zat.
En aangezien ik er geen verstand van heb , heb ik er verder niet bij stilgestaan , totdat er dus mensen verschillend tegen aan kijken en ik mij nu dus afvraag of het kwaad kan voor de motor.

En nu ?
Nogmaals 100 euro uitgeven voor een test of het maar zo laten ?
Zoals gezegd , ik merk er niets van met het rijden.

bvd

Heb je er een uitdraai bij van wat er met je mengsel gebeurt? En de ontstekingstijden? Vast niet, word meestal niet gegeven. Maar hij moet minder abrupt droppen. Ik snap niet dat die man er dan blij mee is.

Nissan GT-R zei:
Heb je er een uitdraai bij van wat er met je mengsel gebeurt? En de ontstekingstijden? Vast niet, word meestal niet gegeven. Maar hij moet minder abrupt droppen. Ik snap niet dat die man er dan blij mee is.

:confused: Nee , niet gekregen , is ook niet genoemd .
Nu jij deze dingen noemt , ik weet niet eens of dit wel eens gemeten is .

Dus ook hier helaas dus een test waar ik niets aan gehad heb?
Gaat lekker in tuning/rollenbank land .
Tja dat krijg je als je alleen verstand hebt van .... maar niet van tunen / rollenbanken uitdraaien.

Er is ook niet echt door te komen , ook niet op internet waar je dan ECHT goede service krijgt.
Dus helaas voor mij , mosterd na de maaltijd.
Nu eens kijken wat ik dus moet gaan doen.
JD om de VAG opnieuw te laten meten ? voordat er misschien schade ontstaat ?
Rij er ondertussen al een jaar mee ( en ongeveer 25000 km ).

Je hebt er genoeg slechte tussen zitten inderdaad. Heel jammer!

Ja, kan! Aan de andere kant kom je er inderdaad toch hoogstwaarschijnlijk niet, en als je zorgt (wetende dat ie erin zit) schakelt voor de drop.
Chiptuning is nog vrij onbekend inderdaad, en die paar slechte zorgen al snel voor een slechte naam voor de rest. Best wel zonde!

Zie ik het dan goed dat de drop bij 6000 rpm ligt ?
Want het gebeurt toch wel eens ( bij wedstrijdjes ) dat ik tot 6.500 / 7000 rpm doortrek . Echter merk ik niet van een drop.
Of merk ik dat niet echt ?

Ik zie dat de dip bij 6250 rpm zit. Veel moderne bestuurders gebruiken een auto weinig boven de 3000 rpm en zijn bang dat alles stuk gaat boven de 3500 rpm.

Als ik er even van uit ga dat het rode gebied bij 6000 rpm begint, kan het dus een kwestie zijn dat de monteur even het gas opgetild heeft bij 6250 rpm. Bij 6600 rpm zie je de toerenbegrenzer volledig inkomen.
Het kan ook zijn dat deze motor bij 6250 rpm de toerenbegrenzer voor een eerste keer laat inkomen. Je ziet aan de koppelkromme dat het een laagtoerige motor is, het koppel is bij 6000 rpm al behoorlijk aan het afnemen.

Als je deze auto als dagelijkse woonwerk auto gebruikt (niet het circuit op wil), zou ik hier geen aktie op ondernemen. Wil je er mee racen, dan kan je nog het nodige aan de motor doen.

rke zei:
Ik zie dat de dip bij 6250 rpm zit. Veel moderne bestuurders gebruiken een auto weinig boven de 3000 rpm en zijn bang dat alles stuk gaat boven de 3500 rpm.

Als ik er even van uit ga dat het rode gebied bij 6000 rpm begint, kan het dus een kwestie zijn dat de monteur even het gas opgetild heeft bij 6250 rpm. Bij 6600 rpm zie je de toerenbegrenzer volledig inkomen.
Het kan ook zijn dat deze motor bij 6250 rpm de toerenbegrenzer voor een eerste keer laat inkomen. Je ziet aan de koppelkromme dat het een laagtoerige motor is, het koppel is bij 6000 rpm al behoorlijk aan het afnemen.

Als je deze auto als dagelijkse woonwerk auto gebruikt (niet het circuit op wil), zou ik hier geen aktie op ondernemen. Wil je er mee racen, dan kan je nog het nodige aan de motor doen.

Dank je voor deze bijdrage.
De auto is idd voor gewoon ( nou ja op af en toe na :) ) gebruik.

Dan wil ik iedereen bedanken voor jullie bijdrages . Ik hoor nog niet echt dat he super veel schade aan zou kunnen richten en dat het waarschijnlijk
dus een fout in de meting is.
Ik begrijp dat het geen garantie is dat er niets mis kan gaan , ik zal jullie dan ook hiervoor niet persoonlijk aansprakelijk stellen ( kidding folks)

Wel zou er eigenlijk ergens op internet te vinden moeten zijn voor mensen die willen tunen , dat er een aantal zaken dan gedaan zouden
moeten worden.
Zoals ik nu begrijp is dat :
1 : Tunen ( nooit en te nimmer op locatie thuis).
2 Altijd een dyno run ( rollenbank test)
3 Uitdraai ontstekingstijden e.d.

mocht er nog wat ontbreken , dan verzoek ik dat aan te vullen.

Ontstekingstijden is iets waar de tuner op let.

Je begint met een nieuwe auto (zonder enige voorbereide software) altijd met een eerste run. Daarna zet je de mengselwaarde hoger, ga je rijker draaien en dan ga je langzaam de ontstekingstijd verhogen of verlagen.
Het is een kunst, 2 en 3 zijn dus niet noodzakelijk onder bepaalde voorwaarden (bekende motor, en goede software van dergelijk bedrijf) anders een dynorun en nooit thuis! Op de weg tunen is levensgevaarlijk.

Maar inderdaad, nu lekker zo laten!

Ik heb dit eerder gezien bij een rollenbank test waar de wielen doorslipten.
Ook bij een hoog toerental, de auto ging een beetje zoeken aan de spanbanden.

Als je het niet merkt bij het rijden zou ik me er niet druk om maken, want zo'n dip voel je zeker als hij komt.
En 95 tanken bij een gechipt blok is wel een risico, pingelen bij hoge toerentallen hoor je namelijk niet.

Ik zou dus 98 tanken.

Verder vind ik de vermogenswinst echt gigantisch voor alleen chiptunen.
94 pk erbij is herkeuren door de RDW, want je overschrijd de 20%.
Heb je dat al gedaan?

Kan je namelijk ook flink ellende mee krijgen als je een ongeval veroorzaakt en er volgt een technisch onderzoek.
Verzekeringen zoeken graag een reden om niet uit te hoeven betalen...

Als je verder wil tunen heb je een uitdaging, auto's moeten aan regels over uitstoot voldoen. Een goede tuner kan er wel wat vermogen bij knutselen, maar als jouw auto straks niet meer goedgekeurd mag worden bij de APK ben jij ook niet blij. Ga je de auto op een afgesloten circuit gebruiken, dan kan de tuner de motor ombouwen van schoon naar zo veel mogelijk vermogen.
Zoek een tuner met ervaring met deze motoren.

Het dipje kan inderdaad ook slippen zijn. Ik zou het dipje dan eerder verwachten bij max koppel, maar er zijn heel veel factoren die meespelen.

Carkiller zei:
Ik heb dit eerder gezien bij een rollenbank test waar de wielen doorslipten.
Ook bij een hoog toerental, de auto ging een beetje zoeken aan de spanbanden.

Als je het niet merkt bij het rijden zou ik me er niet druk om maken, want zo'n dip voel je zeker als hij komt.
En 95 tanken bij een gechipt blok is wel een risico, pingelen bij hoge toerentallen hoor je namelijk niet.

Ik zou dus 98 tanken.

Verder vind ik de vermogenswinst echt gigantisch voor alleen chiptunen.
94 pk erbij is herkeuren door de RDW, want je overschrijd de 20%.
Heb je dat al gedaan?

Kan je namelijk ook flink ellende mee krijgen als je een ongeval veroorzaakt en er volgt een technisch onderzoek.
Verzekeringen zoeken graag een reden om niet uit te hoeven betalen...

Eigenlijk is het maar 10% vermogens winst.
Het is volgens mij dus een geknepen 250 pk versie van de A6 . Als je dan naar 275 pk gaat is het maar 10 %.

Wel vind ik het zeer interessant dat de auto gekeurd zou moeten worden bij meer dan 20 % vermogens winst.
Ik denk dat niemand dat weet , Of in ieder geval ik heb het nog nergens ergens gelezen.

Misschien een threadje aanmaken ?

1 ja, absoluut, 2 en 3 niet per se.
98 tanken zou ik wel doen, al hoeft dat niet tenzij tuner heeft aangegeven dat dat wel moet en de tuning daarop afgesteld is. Overigens vindt een standaardmotor 98 ook al prettig.

Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

Bron

Staat dus gewoon op de site van de RDW.
En dat het eigenlijk een geknepen blok is maakt niet uit, wat op het kenteken staat geldt.

Carkiller zei:
En dat het eigenlijk een geknepen blok is maakt niet uit, wat op het kenteken staat geldt.

Ik bedoelde met die 10 % vermogenswinst eigenlijk alleen te zeggen , dat het met tunen alleen dan niet zo moeilijk is om 95 pk erbij te krijgen.

Maar voor de rest heb je echt wel een punt , waar velen niets van af weten.

Carkiller zei:
Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

Bron

Staat dus gewoon op de site van de RDW.

Meer dan 20% afwijkt.
Dat kan dus ook de situatie zijn dat het blok als 250 paardjes geregistreerd is maar er in praktijk maar 180 in zitten door knijpen.

Toch,
Ik heb ooit een motorfiets stuk gereden die duidelijk boven die 20% vermogenswinst zat. Maar, welke dwaas gaat een stukgereden motor eerst repareren, daarna op een rollenbank meten en daarna het juridische steekspel om aan te tonen dat het blok voor het ongeluk ook al meer dan 20% te veel had.

Zo lang je maar geen snelheidsrecords neerzet met CJIB registratie.

TFSI met 250 pk? Welke is dat dan? Er is er één met 225pk voor de A4.

Pingelen doen auto's niet meer, daar heb je een klopsensor voor (als ze die niet fijntjes hebben weggepoetst in de nieuwe software).

Grote remschijven, andere overbrengingen in je bak, andere drukgroep, meer koeling, andere software voor je automaat, ander spruitstuk. Het is niet altijd een stukje software en van 180 naar 274pk is toch wel erg extreem. Zeker met de beruchte TFSI zou ik hem niet teveel op z'n staart trappen en wel vaak oliepeilen. €100 euro voor een extra meting is natuurlijk helemaal niks, dat had ik allang 3 keer gedaan als ik ook maar enige twijfel had over zo'n zware tuning bij een relatief dure wagen. Na een jaar rijden maakt het allemaal niet veel meer uit denk ik. Tenzij je nog heel erg lang van die auto wil genieten.

Een tuner begint vaak met extra koeling, verbetering van remmen en wegligging, extra stevigheid in de body en dergelijke.

Maar de auto was een 250 pk uitvoering die teruggetuned is naar 180 pk. Ik neem aan dat de auto dus ontwikkeld en getest is op 250 pk. Dat zou de vermogenstoename van de tuner ook beter verklaren; 10% vermogenswinst zit er vaak nog wel in. Dik 50% vermogenswinst binnen moderne emissie-eisen zou een extreem goed resultaat zijn van de tuner.

Ik vraag mij ook af welke tsfi motor dit precies is, de 2.0 ???
Mijn tip ga eens naar JD en laat een rollenbank test doen, kost je 125 euro en lezen ze ook alle data al testend uit, zij kunnen precies zien wat er goed en fout gaat dan, je zal niet de eerste zijn die een motor aan puin rijdt door verkeerde tuning, arm mengsel etc etc
JD is het beste wat je voor VAG kunt vinden in Nederland en waarschijnlijk ter wereld.
https://www.jdengineering.nl/

Heb zelf een S3 gehad in het verleden en die is daar ook op die manier getest, kwam aan het licht dat ik een vacuumlek had, hebben ze direct vakkundig gerepareerd.

rke zei:
Meer dan 20% afwijkt.
Dat kan dus ook de situatie zijn dat het blok als 250 paardjes geregistreerd is maar er in praktijk maar 180 in zitten door knijpen.

Toch,
Ik heb ooit een motorfiets stuk gereden die duidelijk boven die 20% vermogenswinst zat. Maar, welke dwaas gaat een stukgereden motor eerst repareren, daarna op een rollenbank meten en daarna het juridische steekspel om aan te tonen dat het blok voor het ongeluk ook al meer dan 20% te veel had.

Zo lang je maar geen snelheidsrecords neerzet met CJIB registratie.

Het vermogen op het kenteken staat geregistreerd, heeft niets met een geknepen blok te maken.

Eu natuurlijk gaan ze geen tests doen na een ongeval met een draaiende motor als deze stuk is.
Bij iedere auto die is gechiptuned zie je dit bij het uitlezen via de OBD stekker, en dat is een kleine moeite.

V0RQ zei:
TFSI met 250 pk? Welke is dat dan? Er is er één met 225pk voor de A4.

Pingelen doen auto's niet meer, daar heb je een klopsensor voor (als ze die niet fijntjes hebben weggepoetst in de nieuwe software).

Grote remschijven, andere overbrengingen in je bak, andere drukgroep, meer koeling, andere software voor je automaat, ander spruitstuk. Het is niet altijd een stukje software en van 180 naar 274pk is toch wel erg extreem. Zeker met de beruchte TFSI zou ik hem niet teveel op z'n staart trappen en wel vaak oliepeilen. €100 euro voor een extra meting is natuurlijk helemaal niks, dat had ik allang 3 keer gedaan als ik ook maar enige twijfel had over zo'n zware tuning bij een relatief dure wagen. Na een jaar rijden maakt het allemaal niet veel meer uit denk ik. Tenzij je nog heel erg lang van die auto wil genieten.

De huidige A6 2.0 TFSI hebben allemaal al standaard de 250 pk * geloof zelfs 255 pk* , en volgens mij is dat het is hetzelfde blok.
Tevens is het niet de/een beruchte TFSI van voor 2012, deze blokken hadden idd een probleem.
Olieverbruik is er bijna niet , natuurlijk check ik dit regelmatig . De laatste halve liter die ik heb bijgevoegd ( en het oliepeil stond nog niet eens op het minimum) is een half litertje na 10000km .
Ook de temperatuurmeter gaat niet omhoog , niets nada nop omhoog , ook niet bij hele hoge snelheden.
En als ik deze snelheden rijd , dan gaat dat vaak toch over langere stukken. Tuurlijk heb je , ook in Duitsland, stukken waar je dan maar weer 120 of 130 mag , dus daar hou ik me dan ook aan ( +/- 15-20 km + ) .

Wel neem ik het advies ter harte , dat ik dan beter euro98 kan tanken. Dat zal ik dan ook gaan doen.

Ik zal na de zomer eens even contact opnemen met JD , eens kijken wat zij zeggen en kunnen doen .

m1800r zei:
Ook de temperatuurmeter gaat niet omhoog , niets nada nop omhoog , ook niet bij hele hoge snelheden.
Ter info: bij de jongste modellen is dit zo geprogrammeerd, blijft 'normaal' weergeven, gaat pas hoger aangeven
als de boel daadwerkelijk flink warmer wordt, maar voor bijv. 5 a 10 graden warmer gaat de meter niet omhoog.

Terug
Bovenaan