Voorwielen of koppeling doen slip-grip-slip-grip bij optrekken

Colt 7731731

Net ingestapt
Het valt me op dat ik in mijn auto de laatste weken last heb van het volgende probleem:

Bij het optrekken vanuit stilstand lijkt het alsof de wielen een paar keer kort en stotend doorslippen. Het probleem lijkt zich bij stoplichten meer voor te doen. Ook lijkt het bij een koude motor erger te zijn. Dit laatste zou te maken kunnen hebben met het feit dat de Colt bij koude motor het stationair toerental kunstmatig hoog houdt.

Zelf als ik heel voorzichtig de koppeling op laat komen kan de auto dit probleem vertonen. Als ik nog voorzichtiger zou zijn, dan loop ik het risico dat hij afslaat. Het is dus niet zo dat ik enorm veel gas geef of bewust mijn koppeling enorm laat slippen.

Het betreft een Mitsubishi Colt 1.3 2nd Edition benzine uit 2008 met 210.000 km op de teller.

Wat zou het probleem zijn? Heeft het met de koppeling te maken of ligt het misschien aan de wielen of het wegdek?

Colt zei:
Dit laatste zou te maken kunnen hebben met het feit dat de Colt bij koude motor het stationair toerental kunstmatig hoog houdt.

Dit is chapter 1 van mengselvorming.....of althans. Het helpt allemaal niet mee dat mensen tegenwoordig niet weten hoe een carburateur werkt.
Bij koude motor heb je meer mengsel dat neerslaat op koude oppervlakken. Met andere woorden, je hebt meer brandstof nodig om de auto aan te houden. Vergelijk dit met de aloude choke.

Verder is het zo dat een auto pas bij bedrijfstemperatuur efficient is en "schoon", om je katalysator sneller op te warmen is je stationaire toerental hoger.

Nog een reden waarom dit zo is....met koude motor en derhalve ook koude olie heeft je oliepomp meer moeite om het weg te pompen. Ergens niet erg want je hebt dus meer oliedruk wat je drijfstanglagers ook leuk vinden, en alle andere onderdelen die graag een oliefilmpje hebben om te werken. Een iets hoger toerental zorgt voor een betere werking van je pomp (voor zover die goed werkt op stationair toerental)

Dat zijn even 3 redenen die ik zo kan bedenken voordat ik koffie heb gehad.

Nu antwoord op je vraag...probeer eens rustig op te trekken en dan met 50 te schakelen naar 4....rijd even constant en geef dan (met warme motor graag) ineens en zonder twijfelen 100% gas. Niet rustig opbouwen. Vol je voet op het gaspedaal maar dan ook echt goed!

Als dan je toerental ineens omhoog gaat klimmen zonder dat je veel harder gaat is je koppeling stuk.

Anders is er iets anders aan de hand. Als je banden dermate slecht zijn dat die constant slippen merk je dat ook met remmen. Maar dit zou natuurlijk kunnen voorkomen als je een auto hebt die enorm slecht is uitgelijnd.
Ook kan wat je voelt een geval van "axle hop" zijn. Dan moet je even naar de garage om je homokineten of de as zelf goed te laten controleren.

Koppeling voelt altijd als een heel duur onderdeel of een reden om een auto aan de kant te zetten. De meeste garages hebben hier niet meer dan een uur of 5 tot maximaal 6 voor nodig afhankelijk van de auto. Het onderdeel zelf kost onder de 100 euro dus voor 500 heb je alles weer helemaal fris en zit ook je schakelmechanisme weer heerlijk goed afgesteld in de auto.

Terug
Bovenaan