Voorwiel stuitert

Guest
Ik dacht wel het nodige van autotechniek te weten maar met het volgende probleem kom ik niet verder.
Toen ik mijn XF Sportbrake deze zomer kocht (gebruikt, 2013) had de dealer er nieuwe Pirelli's onder gezet. Ik vond dat er veel trilling zat in het rechter voorwiel dus de dealer heeft (erg nette service) er 4 nieuwe Michelins onder gezet omdat deze zachter rubber hebben. Daarmee was redelijk te rijden maar de trilling was niet geheel weg. Het is niet dat de trilling in het stuur zit of zich slechts bij bepaalde snelheden voordoet. Het voelt alsof de voorband rechts stuitert maar er zit niet zo'n geluid in als het geval zou zijn bij een niet ronde band. Nu heb ik vorige week Nokian winterbanden laten monteren, ook met andere lichtmetalen velgen. Ook deze wielen zijn uitgebalanceerd voor het monteren.
Er is nu eigenlijk niet meer prettig te rijden met de auto. Het trillen is vele malen erger dan met de zomerbanden en het voelt nog steeds alsof de trilling van rechtsvoor komt. Mijn eerste conclusie is dus dat de trilling niet komt door velg/band want het toeval is te groot dat bij zowel de zomer- als de winterset het rechtervoorwiel een onbalans heeft. Het is een achterwielaandrijving dus onbalans in assen is ook weg te strepen. Wie heeft er een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Klinkt inderdaad alsof het de schokbreker zou kunnen zijn. Zou je niet eens een monteur van de garage kunnen laten meerijden voor zijn oordeel?

Bedankt iedereen, het zou inderdaad wel eens een (intern) lekke schokdemper kunnen zijn.
Ik zal vanmiddag de dealer verrassen met een bezoekje en de chef werkplaats laten meerijden.
Als het probleem verholpen is dan zal ik dat hier melden.

Ik vind het knap dat u weet welk wiel dit veroorzaakt.
Dit is namelijk bijna onmogelijk voor een leek goed waar te nemen. Het kan best wel eens linksachter zijn.
Trillingen trekken namelijk door de hele auto heen.

Zijn de trillingen bij 1 bepaalde snelheid?
Of bij meerdere snelheden?
In 1 versnelling?
Banden en wielen (mits geen hoogte slag) kunnen eigenlijk wel uitgesloten worden, wat ik uit het verhaal lees.

Wat de problemen kunnen zijn, zijn aandrijving, schokdempers, speling, kromme naven/schijven.

Uitlijning kan in principe niet het probleem zijn.
Verkeerde uitlijning veroorzaakt alleen trekken, scheef stuur, of wegspringen bij oneffenheden of spoorvorming.

Je moet er wel heel erg van overtuigd zijn dat het euvel rechts voor zich voordoet.
Met het helemaal met de vorige reageerder eens dat het heel erg moeilijk te constateren is waar een trilling of een rammeltje vandaan komt.
Concentreer je daarom niet helemaal op rechts voor, maar let ook op andere zaken elders in de auto.

Terug
Bovenaan