Voormalig huurauto met (opvallend) lage kilometerstand

A

Anoniem

Guest
Wij zijn na de total loss-verklaring van onze vorige auto (schade door andermans schuld) op zoek naar een nieuwe. De vorige was een Opel Corsa (generatie E) uit 2018; nu zijn we op zoek naar een vijfdeurs occasion uit 2020, 2021 of 2022 met wat meer PK (90+) en als het kan ook parkeersensoren, achteruitrijcamera en climate control (dat schijnt niet altijd standaard te zijn). Hierbij zijn we onder andere een Peugeot 2008, een Seat Ibiza en een Opel Corsa tegengekomen. Over die laatste gaat de rest van dit bericht.
https://www.autobedrijfgarant.nl/occasions/opel/corsa/1.2-gs-line-carplay-/-cruise-/-camera-/-p.d.c.-1
Het betreft de Elegance uitvoering die aan alle hiervoor genoemde eisen en wensen voldoet. Slechts 8.376 km op de teller, bouwjaar 2020: ideaal lijkt het dus. Uit de laatste foto's (van een soort onderhoudsboekje) blijkt echter dat de eerste eigenaar Avis Alquile un coche, S.A. was, een verhuurbedrijf in Spanje. Twee jaar en vier maanden later, op 15-08-2022 is de Corsa ingeschreven in Nederland. In die tijd is dus slechts 8.376 km gereden. Op het internet zijn de meningen over voormalig huurauto's als occasion sowieso al wat verdeeld, maar wat ons vooral doet twijfelen is dat hij als huurauto in bijna 2,5 jaar slechts 8.376 km heeft gereden.

Wat denken jullie hiervan? Uiteraard gaan we voor we hem kopen nog een proefrit maken, maar voordat we dat gaan doen zijn we wel benieuwd naar jullie meningen. Algemeen aankoopadvies voor occasions die voldoen aan bovengenoemde eisen en wensen onder de €18.000,- is natuurlijk ook welkom! Alvast bedankt voor jullie reacties!

De lage kilometerstand kan natuurlijk aan de lockdown periodes kunnen liggen.
Kijk natuurlijk wel goed om de auto in goede staat is, en geen flinke schades heeft gehad.

Op het eerste oog ziet hij er keurig uit. Mijn ouders rijden in een voormalig huurauto, wel origineel Nederlands, en die heeft nog geen slag verkeerd gemaakt.

Ik spreek net genoeg Spaans om iets te snappen van het papierwerk. Het eerste blad is het garantiepapier, dat zegt dat Avis inderdaad de eerste Spaanse eigenaar was en er geen tweede is geweest. Het tweede blad zegt dat er voor levering een controle is gedaan dat de auto in goede staat was maar ik ben niet overtuigd dat typenaam en chassisnummer in hetzelfde handschrift zijn. Natuurlijk lastig te oordelen door een computerscherm. Het derde blad is het onderhoudsboekje. Een kleine beurt na anderhalf jaar en 7700km vind ik niks bijzonders, dit was gezien de vinkjes bij 'No' wel een hele kleine, maar ik vraag me echt af waarom die in Duitsland is gedaan en wat er in het krappe jaar tussen die beurt en afgifte van Nederlands kenteken mee is gebeurd. Rastede ligt tussen Bremen en de grens bij Nieuweschans. Is hij simpelweg van de ene handelaar naar de andere geschoven of heeft hij een Duitse eigenaar gehad?

Wat ik in ieder geval zou doen, is een auto kopen met een Bovag garantie van een 1 jaar.
Persoonlijk zou ik nooit in eerste instantie naar deze dealer kijken.

Afgelopen week een auto bezichtigen voor de familie.. De auto is gekocht zoals geprijsd op hun website, inclusief
nieuwe apk, en de nodige checklist nagelopen enz. Deze auto is voor “maar” 8000 euro gekocht, met 1 jaar garantie.
Het zegt niet veel, maar voor mij wel.

Voor 18k euro verwacht ik meer, en vooral geen meerprijs met extra’s van 400 euro en 3 maanden garantie.
Indien je de auto echt wilt kopen, dan een ANWB keuring.

Veel succes.

Ik ben zelf nogal van de "liever een origineel Nederlandse auto"
Ook dan is er niet altijd de volle garantie dat alles klopt maar wat een deel betreft heb je dan toch wel iets meer zekerheid, ook later bij inruil kan zoiets zeker wel invloed hebben, want wie garandeert deze lage kilometerstand? En Ja ook bij Nederlandse auto's kan er nog steeds gesjoemeld worden.
Weet ook niet waarom je perse bij dit exemplaar terecht bent gekomen, voor je budget is er namelijk ontzettend veel mogelijk. Zo even snel een hele zooi voorbeelden, allemaal origineel Nederlands met NAP.

Een zilvergrijze uit 2021

Een rode uit 2019

Een zwarte uit 2020

En er is echt nog veel meer aanbod, allemaal nog erg jonge auto's met lage kilometerstanden.

JM1710 zei:
(..) de eerste eigenaar Avis Alquile un coche, S.A. was, een verhuurbedrijf in Spanje. (..) maar wat ons vooral doet twijfelen is dat hij als huurauto in bijna 2,5 jaar slechts 8.376 km heeft gereden.

Wat denken jullie hiervan? (..)

Avis kan de auto op een eiland ingezet hebben?
Veelal ritten vanaf de luchthaven naar hotel.. in de coronajaren.
Het is wel weinig.. maar voor 20 / 30 duizend kilometer de teller terugdraaien.. tja.

Ik heb ooit een vergelijkbare Hyundai Getz gekocht bij een handelaar. De auto was door Hyundai Nederland in Spanje geleverd (daar van de boot gegooid, betrof een Spaanse uitvoering met nogal wat opties die hier niet standaard leverbaar waren en volgens mij een zwaarder remsysteem (schijven achter)), had 1 seizoen in Spanje rondgereden en ging in de verkoop. De handelaar haalde een partij terug naar Nederland met +/- 15k km op de teller. Inmiddels was de auto iets meer dan 2 jaar oud en had wel rondom gebruik schades en een hoop zand in de auto. De prijs was goed en ik heb in 3 jaar tijd er 180k km probleemloos mee rondgereden. Auto's kopen blijft een gok en deze viel goed uit. Als de auto goed rijdt, geen vreemde geluiden of stuurgedrag heeft, de prijs goed is, waarom niet?

Dank voor jullie reacties! Gezien het geen BOVAG-garage betreft en gezien de mysterieuze tussenstop in Duitsland, kijken we dan toch even verder.

Er zijn veel mogelijke scenario's, het eerste wat in mij opkomt is dat de auto schade heeft gereden, opgekocht is door een Duits bedrijf, vervolgens gerepareerd en doorverkocht aan de Nederlandse handelaar. Dat zou in elk geval de lage kilometerstand uit kunnen leggen maar het kan ook zijn dat de auto simpelweg alleen voor korte stukjes gebruikt is. Zonder een aankoopkeuring blijft het giswerk, en als je liever geen keuring wilt doen kun je in mijn optiek beter verder zoeken.

De periode dat de verhuurbedrijven hun auto's massaal verkochten ligt achter ons.
Deze auto heeft er blijkbaar een poosje langer over gedaan, MOGELIJK doordat er een reparatie is uitgevoerd. Kan natuurlijk ook een andere reden hebben.
Bij deze auto zou ik zeker een aankoopkeuring laten doen. Eventueel kun je zelf de lakdikte meten. Voor een paar tientjes koop je zo'n meter.
B.v.
https://www.bol.com/nl/nl/p/universele-digitale-lakdiktemeter-incl-2-batterijen-verfdiktemeter-verf-dikte-meter-verfdikte-lakdikte-laag-laagdikte-laagdiktemeter/9300000036264724/?bltgh=lOp-oLG4KP5DxAP-gT5AQA.oqUeOPZU8TdS2AxjwX9DSg_0_14.16.ProductTitle

Dat het boekje aanvankelijk in Madrid is afgestempeld betekent niet per se dat de auto in/om Madrid heeft gereden. Het gaat om het adres van de Spaanse Opel-importeur en mogelijk van het Avis-hoofdkantoor. En misschien was de auto wel op een (klein) eiland en heeft hij daardoor minder km's gemaakt dan als hij op het vaste land was geweest.

Je zou sowieso die Duitse garage eens kunnen bellen om naar hun verhaal te vragen, het telefoonnummer staat in het boekje. Misschien is het dan allemaal heel logisch en in geen geval beangstigend.

^^ precies. Aan de andere kant: als er in de markt voorbeelden zijn van gelijkwaardige auto's die minder kosten, zoals TL laat zien, dan is de moeite de auto (nu) niet waard, lijkt mij.

Tip: kijk volgende maand eens bij de domeinen (opbod); de afgelopen 2 maanden een hele rij vrijwel nieuwe auto's geveild in opdracht van de Belastingdienst; allemaal bouwjaar 2020-2021; zeer lage km-standen, allemaal Stellantis/Renault: Peugeot 208, 2008, Opel Mokka, Corsa, Renault Clio, Arkana.
Allemaal Pools kenteken dus waarschijnlijk een importeur die gesjoemeld heeft en waarbij de Belastingdienst de hele voorraad in beslag genomen heeft.
Bij opbod dus je kan andere biedingen zien en zelf besluiten of je verder biedt.
Voorbeeld van de zojuist afgelopen veiling: Renault Captur, kenteken december 2020, 19.000 km; gaat nu weg voor €13.750,-
Tel daarbij op 15% opgeld en de BPM die je moet betalen en je blijft onder de 18k; heb je ene vrijwel nieuwe auto.

Terug
Bovenaan