Voorgloeilampje Mercedes

Haa Mensenn,

Ik heb een Mercedes Sprinter 902.6 KA uit 2001.
Hij rijdt als een zonnetje maar het voorgloeilampje brandt oranje voor even (30 seconden ofzo) bij koude start. Heb de bus pas net dus zou niet weten of dit lampje standaard brandt als de motor op temperatuur komt.

Weten jullie dit?

Haa Mensenn,

Ik heb een Mercedes Sprinter 902.6 KA uit 2001.
Hij rijdt als een zonnetje maar het voorgloeilampje brandt oranje voor even (30 seconden ofzo) bij koude start. Heb de bus pas net dus zou niet weten of dit lampje standaard brandt als de motor op temperatuur komt.

Weten jullie dit?

Nooit eerder in een (oudere) diesel gereden?
Bij koude start zal het voorgloeilampje altijd even aan gaan. Deze indiceert gewoon dat de gloeiboegies aan staan. Meestal is dat automatisch een seconde of 30 inderdaad. Een diesel heeft bij koude start vaak even wat warmte nodig om goed te kunnen starten.
Waarschijnlijk staat dit ook wel in het instructieboekje beschreven.

Eigenlijk zou dit bij warmer weer niet meer zo moeten zijn. Maar oudere diesels willen het nog wel eens standaard doen, ongeacht de temperatuur.

Zolang de motor gewoon fatsoenlijk aanslaat en loopt, zou ik me geen zorgen maken over defecte gloeibougies.
Pas als het aanslaan moeilijk gaat, of de bus enige tijd op minder cilinders loopt dan hij heeft, zou ik verder gaan kijken waardoor dat komt.

Modernere diesels hebben de gloeiboegies vaak niet eens meer nodig en ze blijven aan staan zolang het nodig is, ookal brand het lampje niet meer. Maar in 2001 waren ze over het algemeen nog wat spartaans (en betrouwbaarder)

Zolang het lampje uit gaat ( enige tijd) na de start, is alles normaal. Blijft het bij permanent branden, of gaat het knipperen, dan is er een defect, en is verder onderzoek nodig.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan