Voordelige (tijdelijke) 3e auto #update

APT

Wegverkenner
#update; Dit onderwerp kwam twr sprake bij mijn schoonmoeder. Ze rijdt nu nog een diesel maar aangezien ze komende maand gaat verhuizen en volgend jaar met pensioen mag gaat deze auto er met de tijd uit (Ibiza 1.9tdi uit 2000 die ze van de eerste eigenaar heeft overgenomen met nu slechts 170k op de teller.. o_O ). Dus als we nu een 'tijdelijke' auto aanschaffen wil ze hem na die tijd wel overnemen. Ze wil namelijk gewoon een simpel niet te groot benzine autootje. Onze Golf vind ze erg prettig rijden, de 205 heeft ze goede herinneringen aan van vroeger, net als de 206 én 106 die ze destijds tegelijkertijd als demo kochten (beiden 1.1). 5deurs is voor haar wenselijk vanwege alle kleinkinderen waar ze vaak op past. De rode 205 die ik haar liet zien vond ze echter helemaal leuk
nette 205
Deze auto sprak mijzelf (ondanks de 1.1) ook heel erg aan. Lijkt voor het geld een vrij goede keuze.

#einde update#

Omdat de Coupe Fiat flink onderhoud en wat upgrades gaat krijgen (o.a. hybride-turbo) en dit waarschijnlijk minstens twee maanden gaat duren overweeg ik nu een tijdelijk goedkoop autootje. Het kan zijn dat ik besluit de auto te houden als pekelbak. Eerder overwoog ik een wat luxere en duurdere auto voor de wintermaanden maar dat plan is van de baan.

De eisen;
Uiteraard wil ik niet al te veel extra financiele lasten erbij. De vaste en variabele lasten moeten dus leuk blijven. Alles wat in de derde auto gaat zitten kan ik niet meer aan de Coupe uitgeven natuurlijk. Daarom vind ik groter dan het C segment ( en zeg maar met een gewicht van max 1149kg) een prima grens. De auto dient ook als betrouwbaar bekend te staan en niet al te duur in onderhoud. Verbruik maakt me iets minder uit. De Coupe zal sowieso meer zuipen dus elke km met de derde auto is hoe dan ook een besparing.
Wel wil ik een auto die me een beetje aanspreekt, om welke reden dan ook. Dus kort;
Tot 1149kg
betrouwbaar model
Model moet me wel aanspreken
Benzine
Bouwjaar niet belangrijk, mag oud zijn.
Opties niet echt belangrijk, bij een charmant autootje kan ik best zonder al die luxe
Praktisch hoeft de auto ook niet te zijn. Daar hebben we een andere auto voor.
Budget +- 1500,- maar onder de 1000,- nog liever ivm flinke uitgaven die ik voor de Coupe mag maken.
Verse APK (toch minstens 10mnd)

Tot dusver kom ik tot de volgende auto's;

VW Golf IV 3 of 5deurs/ of Seat Leon mk1
1.4 te zwak.
Liefst de 1.8 20v motor zonder turbo (schijnt meest betrouwbare benzine blok te zijn in de Golf IV?) Of de 2.0 115pk motor. Kan wat olie verbruiken maar blijft t meestal ook gewoon doen geloof ik
+ voelen degelijk, voelt niet als een goedkope pekelbak en vind deze modellen nog mooi ook.
-qua lasten niet heel goedkoop

Peugeot 106 1.4 sport/Citroën Saxo 1.4 of 1.6 VTR
+Erg leuk modelletje, vooral de Peug. De Saxo met 88pk sterke 1.6 weer wat meer rijplezier.
Voordelig in de lasten
-hoe betrouwbaar zijn die wagentjes eigenlijk?

Peugeot 205 1.4 (generation)
+ blijft een leuk modelletje en de late modellen flink doorontwikkeld (en dus betrouwbaar?)
Qua rijden misschien wel veel karakter?
Voordelig in vaste lasten
-voelt waarschijnlijk wel als flink minder auto dan een Leon of Golf IV.

Seat Arosa 1.4 sport
+grappig dingetje, met 100pk waarschijnlijk leuk om te rijden en voordelig in lasten.
-weinig aanbod
-toch tikje vrouwelijk

Toyota Paseo
+Hoge verwachtingen met betrekking tot betrouwbaarheid
Verwacht dus lage lasten
Geen 13 in een dozijn
-beetje een jonge jongens/leuke beginners auto.

Mazda 323f BA
+Betrouwbaar en leuk model
-net als de Golf/Leon niet de voordeligste in lasten. En erg beperkt interessant aanbod.

Suzuki Alto mk1
+Spotgoedkoop in verzekering en mrb. Heel erg grappig aandoenlijk autootje, totaal tegenovergesteld van de Coupe waardoor het echt een aanvulling van het wagenpark is.
-kan je zo'n oude auto wel als 'pekelbak gaan gebruiken (roestgevoelig?) En ook al kan het, wil je dat wel? Hoe staat het met de betrouwbaarheid?

En hieronder enkele voorbeelden die ik zelf gevonden heb van de modellen hierboven. Uiteraard zijn andere alternatieven welkom maar denk dat ik aan vrijwel alles wel heb gedacht.

Golf
Leon
106 sport
Saxo 1.4VTS
Saxo 1.6VTR
205 Generation
Paseo
323F
Alto 1985

hé, een nette Civic...

Wat zouden jullie doen en waarom?

Op dit moment neig ik naar een 106/saxo ivm kosten of de Golf/Leon ivm het 'volwaardige' auto-gevoel. De Civic kwam ik echter per toeval tegen en vind ik ook bijzonder interessant omdat Honda over het algemeen erg fijn rijdende auto's maakt, de betrouwbaarheid van de techniek absoluut tot de top behoort en dit exemplaar ook wel een erg aangename kmstand heeft. Enige waar ik me altijd zorgen over maak bij oudere Civicjes is roest.. Dit exemplaar zal waarschijnlijk toch heel snel weg zijn.

Thnks voor de vlotte reacties.

De Audi 80 was idd een auto waar ik niet aan had gedacht. Staan op zich nu twee facelift modellen (een zwarte en een groene) die netjes lijken. Alleen zijn ze wel net te zwaar. Geloof wel erg betrouwbaar met die 90pk sterke 2 liter.

De C2 spreekt me minder aan. Op zich tof modelletje maar dan wel voor een ander.

De Xedos6 altijd een bijzonder model gevonden maar de laatste tijd vind ik m ineens wat minder. Denk overigens net als de Audi een tikje te zwaar en exemplaren in goede staat binnen budget zullen ook wel schaars zijn.

Ik had enkel naar de pre-facelift gekeken, die zitten onder de 1050kg. Staat een leuke bruine te koop voor 1450.

Die groene facelift is ook leuk zeg.

Prijscategorie bodem van de markt met voertuigen in sterk uiteenlopende staat, daarin moet je niet meer specifiek op een merk of type gaan zoeken maar een voertuig puur op de staat gaan beoordelen.
Op gaspedaal.nl kun je alleen het max. te besteden bedrag en wat voorkeuren voor brandstof, regio enz. invoeren, en dan komt er genoeg in beeld waaruit je prima een selectie kunt maken om live te gaan bekijken/testen.

Een Cinq of Sei Sporting is niet duur qua vaste lasten, en sluit wel lekker aan bij de rest van je wagenpark.:T

Wel apart: of een C-segmenter of een A-segmenter. Je kan ook naar de gulden middenweg kijken zoals een Corsa, Clio of Fiesta. Toch wat meer auto dan een 106 of 205, maar wel goedkoper in de lasten dan een Leon of Golf.

Ik heb hier momenteel een Kia Picanto uit 2004 / 2005 met 125.000km van een collega welke verkocht gaat worden.

Voor verkoop ga ik de tellerbak (met zelfde stand), bougiekabels, bougies -iridium- en de abs ringen nog vervangen.

Banden zijn goed, remmen zijn goed (heb alles 1.5 jaar geleden vervangen, inclusief hoofdremcilinder.

Wellicht is het iets voor je. Auto moet weg want de kinderen zijn oud genoeg om te fietsen.

@Muddy Bandit; aangezien ik qua eisen echt nog ruim voldoende aanbod heb als ik me beperk tot enkele modellen doe ik dat dus wel. Toen ik keek naar al het aanbod kreeg ik zoveel voorgeschoteld. Daarnaast, ik ga gewoon geen auto rijden die me niet aanspreekt. Vaak genoeg goedkope auto's gereden waar echt niets mee aan de hand was. Uiteraard ben ik het wel met je eens dat de staat veruit het belangrijkste is. Als ik per toeval ergens wat tegenkom dat in bijzonder goede staat blijkt voor dat geld en mij een beetje aanspreekt zal ik daar voor gaan natuurlijk maar probeer eerst wat gerichter te zoeken en een model te vinden waar ik een voorkeur naar heb.

@ Elzinga. Klopt! Heb echter best veel italiaans gereden en die staan allemaal redelijk bewust toch niet op mijn lijstje, ondanks mijn voorkeur voor Italiaanse auto's. Toch mijn twijfels bij de betrouwbaar heid. Vooral een rode Cinq of Sei sporting lijkt me erg leuk om ernaast te hebben. Ook de Alfa Romeo 147 staat er om die reden niet tussen.

@Mechanix; simpelweg omdat er vrijwel geen B segmenters zijn die me aanspreken binnen dit budget. Fiesta misschien. 206je ook naar gekeken. De Colt was zelfs meteen weer mijn eerste optie maar daar heb ik er al 4 van gehad. Als er echter een 1.6 GLXI met dakraam en handbak van 1992-1995 (dat rondere model) te koop komt dan denk ik dat ik er toch weer voor ga. Veel lol met dat dingetje gehad. Het zijn opties maar behoren niet tot de favorieten die hier staan. Overigens, de 205 is een B-segmenter en de Paseo valt daar volgens mij ook onder.

@Barri; leuke dingetjes alleen.. Roest... als ik iets niet wil voor een auto die mogelijk vooral in de winter en natte dagen de weg op mag is het een roestgevoelige auto. Ze hebben eat dat betreft een naam en daar zal vast een kern van waarheid in zitten.

@Witje; bedankt voor het aanbod maar een Picanto is geen auto voor mij. Spreekt me niet aan. De meest betaalbare Kia die mij aanspreekt is de laatste generatie Magentis (ook gehad, fijn ding) maar die vind ik weer te groot voor een pekelbak.

Wederom bedankt voor de reacties! En toch even naar Cinqs en Sei's kijken..

De 106 en Saxo stonden bekend als eenvoudige en betrouwbare auto's. Je winkelt in de onderklasse, de staat kan bij elk getoonde auto sterk verschillen, kies vgewoon de beste die je kan vinden. In deze prijsklasse kun je ook nog een aardige Renault Clio of Fiat Punto vinden.

mg zs

mg-zs-1-8-120-le-mans-1-8-120-le-mans.jpg

De MG vind ik leuk maar weet niet of ik dat aandurf.
206GTI is idd leuk en prettig om te rijden. Veel aanbod maar zal daar ook wat goeds tussen zitten?
@ak2; klopt. Maar sta niet onder druk dus kan gewoon blijven zoeken tot ik iets vind dat niet alleen in goede staat is maar mij ook nog eens bevalt. Eigenlijk vind ik het ook wel leuk om in deze prijsklasse weer eens te shoppen. De 106 en Saxo zijn op dit moment toch favoriet vanwege de lasten. Renault beginnen we niet meer aan (te veel gezeur mee gehad) en ook qua Fiats ben ik niet heel zeker van mijn zaak. De 106 en Saxo hebben een beduidend betere reputatie als het over betrouwbaarheid gaat.

APT zei:
206GTI is idd leuk en prettig om te rijden. Veel aanbod maar zal daar ook wat goeds tussen zitten?

Met jouw budget is het natuurlijk altijd afwachten wat de kwaliteit is. Gewoon zelf gaan kijken en zitten en evt proefrijden.

Snap dat je de mg niet aandurft, ik weet ook niet zo goed wat er nou Honda aan deze auto is en wat nou rover is.

Ik had ook nog een sirion van de 1e generatie met de 1.3 102 pk. Maar volgens mij is dat niet zo jouw ding. Maar met nog geen 850 kg komt die wel vooruit. En altijd 5 deuren.

Daihatsu Trevis
640x480.jpg

Zeer betrouwbaar, zuinig, goedkoop in de belasting en verzekering en een aparte verschijning.
In jouw prijsklasse moet je wel uitwijken naar Duitsland, maar dat levert wellicht bij de verkoop weer extra geld op.
Dus waarschijnlijk de goedkoopste optie.

Een Rover 414/ 416/ 45 lijkt mij ook een prima optie. We hebben jaren lang een Rover 416 SI Connolly in de familie gehad, en het was een hele goede en betrouwbare auto die lekker reed. ( de MG ZS van autoencyclopdie vond ik ook erg leuk). Ze zijn in mijn ogen erg ondergewaardeerd. Let wel even op de koppakking bij de K16 en K18 motor, meestal zijn ze inmiddels al vervangen.

@speedtouch; klopt. Heb vaak gewinkeld in die prijsklasse maar vrijwel elke keer een Colt gekocht. 206 GTI enkele van proefgereden tijdje terug. Toen rond de 2500,-. Voelde eigenlijk stuk voor stuk niet helemaal 100%. Wel kon ik er doorheen voelen dat het een fijne auto was die mij qua prestaties verraste. Blijft niet eens zo gek ver achter qua beleving bij de RC. Ook de 1.6 16v is echt nog vlot te noemen.

@Auto Ensc; De Sirion heb ik om exact die reden nog opgezocht. Qua looks vind ik m echt niets. Echter is het hierdoor wel een echte 'sleeper'. Door de twist (zie openingspost) ga ik er denk ik toch even naar kijken.

@MX6; Grappig dingetje en gezien de twist (zie openingspost) misschien een optie. Echter totaal geen behoefte aan het gedoe om een auto weer uit het buitenland te halen. Ook geen auto die ik zelf zou willen houden.

Ak2; Vind het opzich leuke auto's. Sluit ze iig niet uit.

Terug
Bovenaan