Voorbanden

Thijs

Net ingestapt
Hallo allen,
Ik heb op het moment contisportcontact 5 banden onder m'n auto

https://www.bandenconcurrent.nl/bandenmaten/225-45-R17/?seizoen=zomerbanden

Nu zijn de voorste 2 aan vervanging toe maar achter nog lang niet, de banden bevallen goed maar slijten vrij snel (ook volgens hetvl het internet) nu dacht ik aan om andere banden met ongeveer dezelfde eigenschappen te kopen maar wat minder snel slijten, nu kwam ik uit op goodyear of Michelin

https://www.bandenconcurrent.nl/bandenmerken/goodyear/efficientgrip-performance/225-45-17-91V/3c665107fe7219fb843c8ee984086857/?skipalternative=1

Mijn vraag: maakt het uit dat ik met verschillende merken onder de auto heb?

Is de kans groter dat ik opnieuw moet laten uitlijnen wanneer ik een ander merk er op zet? (En dus kleiner wanneer hetzelfde merk) Aangezien ik ze er zelf op zet

Groet Thijs

Dat je ander merk banden onder de auto hebt maakt niet uit. Voor de APK wordt zelfs alleen gekeken naar de karkas structuur maar dat is nog een regel van 30 jaar terug. Alle banden die je koopt hebben dezelfde karkas structuur.

Wat wel een aanrader is is om links/rechts dezelfde merk&type banden te hebben. Voor/achter is het een aanrader om banden te hebben met ongeveer dezelfde eigenschappen maar dat was je al van plan.
Verder een tip: plaats de nieuwe banden op de achteras. Voor de stabiliteit van de auto moet je altijd de beste banden achter hebben.

dank voor je reactie (y)

wanneer achter uitbreekt, is dit vaak makkelijker te corrigeren dan dat je voor doorglijdt lijkt me?

Klopt.... en dat uitbreken/doorglijden voorkomen is nog veel beter als corrigeren.:)
Maar denk ook even aan aquaplaning: de voorbanden krijgen over het algemeen meer te verwerken als de achterbanden, en dieper (nieuw) profiel geeft een betere afvoer als half afgesleten banden.

Welke banden staan bekend om hun wat langere levensduur? Mn continentals slijten als een malle, terwijl ik geen racemonster ben. ':p

BF Goodrich Mud Terrain, bij die banden duurt het wel even voordat je die 18 mm profieldiepte er af gereden hebt.

Thijs zei:
Welke banden staan bekend om hun wat langere levensduur? Mn continentals slijten als een malle, terwijl ik geen racemonster ben. ':p

Michelin Energy Saver.

Heb er ooit met koerierswerk 100.000 km (voorbanden, zware diesel icm stuurbekrachtiging) tot 250.000 km (achterbanden mee gedaan.
Een vriend heeft zojuist zijn Citroën C3 diesel verkocht, 102.000 km en nog de originele Michelins....en ja, voor en achter nog zat profiel.
Uit testen blijkt nogal eens dat de levensduur van een Michelin ongeveer 2x zo lang is als een Continental.

Thijs zei:
dank voor je reactie (y)

wanneer achter uitbreekt, is dit vaak makkelijker te corrigeren dan dat je voor doorglijdt lijkt me?
Integendeel juist. Als de achterkant uitbreekt (overstuur) ben je doorgaans gezien, tegensturen kan maar tot op zekere hoogte. Als de voorkant grip verliest is het over het algemeen een kwestie van snelheid minderen.

Dat hangt maar net van het smaakje band af, daarnaast is het maar de vraag of je zongoed af bent met banden van misschien wel 10jr oud, enkel omdat ze zo kneiterhard zijn dat ze niet verslijten. Er zijn hele goede Michelins, er zijn er ook die hun geld echt niet waard zijn. En dat geldt voor ieder merk.

Voorheen had ik ook Continental PremiumContact5, prima band maar erg snel versleten helaas. Ik heb er nu Michelin CrosClimate onder zitten en die blijken heel erg slijtvast te zijn. Ze doen het in de matige winters van tegenwoordig prima, ook in de zomer. Wel een vrij stugge band en alleen te krijgen in extraload, maar dat maakt het wel een sterke band. Betreft maar 175/65/14 onder een Twingo II.

Ik zou eens kijken naar de Vredestein Sportrac 5 of de Bridgestone Turanza T005. Duidelijk (Bridgestone) tot een stuk (Vredestein) goedkoper dan de Michelins en komen (in de maat 185/65 R 15) beter uit de test dan de Michelins: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/185-65r15h-getest-in-2019.

Met Bridgestones (Potenza) had ik veel last van spoorvorming en van platte vlakjes na zelfs slechts 1 dag stilstand. Bij Conti's ook spoorvorming, bij Dunlops niet. Dunlops hebben toch al mijn voorkeur. Betrof banden van 235 breed.
Nu heb ik Pirelli's van 255 breed, waarbij het mij opvalt dat het velgbeschermingsrandje wel erg minimaal is. Al bij heel licht contact met een stoeprand schade aan de velgrand; het werkt dus gewoon niet. Ook iets om op te letten dus.

haarr zei:
Ik heb de platte kant ervaring na 2 dagen met Bridgestone Turanza

Bijna 4 jaar op Turanza 370 185/55 R16 gereden. Nooit last van gehad, zelfs niet na 3 weken stilstand tijdens vakantie...

Meeuw zei:
Met Bridgestones (Potenza) had ik veel last van spoorvorming en van platte vlakjes na zelfs slechts 1 dag stilstand. Bij Conti's ook spoorvorming, bij Dunlops niet. Dunlops hebben toch al mijn voorkeur. Betrof banden van 235 breed.
Nu heb ik Pirelli's van 255 breed, waarbij het mij opvalt dat het velgbeschermingsrandje wel erg minimaal is. Al bij heel licht contact met een stoeprand schade aan de velgrand; het werkt dus gewoon niet. Ook iets om op te letten dus.

Dunlop Sportmaxx 2 in 235/40-18 en daarbij ook vlakjes. Goodyear Eagle f1 en vector 4 ook, Falken Azenis FK510 ook soms. Komt vooral voor als de auto met lekker warme banden is weggezet en het 's nachts toch nog aardig afkoelt. Heb nu als winterband Vredestein Wintrac pro in 215/50-17 en die hebben er geen last van.

Leon in zn Fiesta zei:
Thijs zei:
dank voor je reactie (y)

Integendeel juist. Als de achterkant uitbreekt (overstuur) ben je doorgaans gezien, tegensturen kan maar tot op zekere hoogte. Als de voorkant grip verliest is het over het algemeen een kwestie van snelheid minderen.

Plus dat de meeste kreukelzone aan de voorzijde van je auto zit.

Terug
Bovenaan