Voor de elektra-puristen onder jullie

Guest
Geacht AW-Forum,

Graag schakel ik jullie hulp in bij een zo langzamerhand klein wordend mysterie. Het euvel is simpel maar ik kom niet tot een oplossing.

Ok, ik heb een Lancia Delta suit 2009. De verlichting in de kofferruimte werkt niet. De volgende zaken heb ik gechecked:

- Zekering: is in orde
- Spanning gemeten bij de 'fitting' van het lampje in het lamphuis, ofwel de contactpunten die naar het lampje gaan, zo rond de 12 a 13V, ok dus lijkt me
- Lampjes getest thuis met een 12V adapter, werken allemaal, contactpunten op het lampje ook in orde.
- Lampjes ook thuis gestes terwijl ze in het lamphuis zaten. Dus 12V op de voeding van het lamphuis. Lampje in de fitting, alles werkt, ale lampjes gaan met vlag en wimpel door de keuring. Spanning op contactpunten in lamphuis rond de 12
- Ik heb op de contactpunten van de fitting twee klemkabeltjes geplaatst, aan de uiteinden van de kabeltjes wederom 13V.

Er is dus een kring. De zekering werkt, het lamphuis krijgt voeding, de contactpunten in het lamphuis voor naar de lamp hebben ook spanning, de overdracht van contactpunt naar lampje werkt, én het lampje werkt. Dit allemaal getest met een 12V adapter aan de keukentafel.

U raadt, eenmaal in de auto werkt het lampje niet... Opvallend is dat als het lampje in de fitting zit de spanning rondom het lampje zo rond de 1V schommelt. De 13V is plots weggevallen. Ik begrijp er niets van. Ik heb de contactpunten weer met twee klemkabeltjes verlengd. Met de multimeter leveren de uiteinden van de klemkabels 13V. Klem ik de kabels vervolgens op het lampje dan werkt deze niet + is het Voltage weer gezakt naar 1V. Zowel bij het lampje, de contactpunten en de toelevering van stroom naar het lamphuis meet ik 1V als het lampje aangesloten zit (en niet brandt). Haal ik het lampje er uit dan staat alles weer netjes op 12 a 13V. Met andere 12V lampen die ik met de klemkabels op de voeding vanuit de contactpunten van het lamphuis aansluit krijg ik hetzelfde. Geen licht. Aan de keukentafel werken de lampen echter allemaal.

Enige wat ik me kan bedenkend dat er een soort fail-safe systeem in de auto zit. Dat uit voorzorg de stroom stopt omdat er een kortsluiting oid wordt gemeten of een te hoge spanning?

Dank voor het lezen. Tips zijn erg welkom. Het euvel is klein maar u begrijpt, inmiddels is het een ere-kwestie geworden ;)

Fijne dag allemaal,

Gertjan

Je meet de klemspanning, onbelast is die 13v, maar door daar een weerstand tussen te schakelen (lamp) zakt die spanning in. En wel zo ver dat de lamp niet meer brandt. De voeding van de lamp levert dus een te lage stroomsterkte. Vermoedelijk wordt dat lampje niet door een mechanische schakelaar geschakeld (de ouderwetse constructie) maar digitaal via een transistor vanuit de canbus.

Eens met s velthuis, maar iets simpelere uitleg voor de mechanische variant:

Er is slecht contact in de kring (bijvoorbeeld stekker met corrosie of kabelbreuk of een slechte schakelaar of relais).

Een half doorgebrande of losse zekering kan ook!

Een lampje (5 Watt) heeft heeft weerstand van ongeveer 30 Ohm (nog minder als hij koud is) en gaat dus meteen een flinke stroom trekken van een half Ampère. Als er ergens een slecht contact zit dan komt er misschien maar een tiende of honderste Ampère door de draad en het bolletje. Dan geeft het bolletje dus geen licht.

Als je multimeter stroom kan meten dan moet je dat eens nagaan, hoeveel stroom gaat er via de + naar het bolletje en dan naar de min. (Dus niet parallel meten zoals spanning/volt maar in serie met het bolletje)

Wat gebeurt er als je de klepschakelaar doorverbindt?

9 van de 10x komt dit door een massaprobleem. maakt niet zoveel uit hoe de lamp geschakeld wordt als dat het geval is.
Soms heeft een achterlicht er dan ook last van. maar het hoeft niet.

Dus massapunt waar die lamp op zit even opfrissen.

Mocht dat niet helpen ga je pas weer verder kijken.

s velthuis zei:
Inderdaad, massa probleem is zeker ook mogelijk en waarschijnlijk (y) De overgangsweerstand daarvan zorgt voor de spanningsval over het lampje (serieschakeling). Zodra de lamp eruit is, is de weerstand over de fitting eindeloos hoog en komt daar de volle spanning over te staan. De overgangsweerstand beperkt de stroomsterkte door het lampje.

Dank jullie allen voor de zeer snelle reacties en erg handige tips. Ik ga hiermee aan de slag.

Groet!

Gertjan

idd. de massa punten fff nalopen. Had een paar weken geleden exact hetzelfde probleem, maar dan met m'n mistlampen voor. Ogenschijnlijk alles in orde. netjes spanning op beide fittingen, maar toch niet willen branden. Bleek ook gewoon een geoxideerde massa te wezen. fff schoon gemaakt en in de zuurvrije vaseline en ze branden weer als nieuw.

Super, dat stemt hoopvol. Ik ben gisteren al even wezen kijken maar met een zaklamp kwam ik niet ver. De locatie van de massapunten moet ik nog even vinden. Instructieboekjes e.d. zeggen daar weinig over.

Dank nogmaals voor de snelle hulp en goed weekend allen!

Gertjan

Ik denk dat je zelf het antwoord al hebt gegeven. Je meet spanning tov massa. Die is er, dus ligt het probleem waarschijnlijk in de massaverbinding. (ervan uitgaande dat je de spanning hebt gemeten ten opzichte van een blank punt op de carrosserie.

Als het alleen dat lampje is, hoef je dat niet terug te volgen naar een massapunt, dan denk ik dat er 'gewoon' een kabelbreuk in de achterklep zit. Meestal in het rubberen slangetje dat van de klep naar de auto gaat.

Leg om te testen eens een extra massadraad van de - van het lampje naar de carrosserie. Dan weet je het helemaal zeker. Als het werkt, kan je de eenvoudige oplossing kiezen en de massa van het lampje ergens gewoon aan de carrosserie leggen.

Terug
Bovenaan