Voor all-season, achter zomerbanden?

John 3160548

Net ingestapt
Mijn zomerbanden voor zijn aan vervanging toe. Maar achter heb ik nog meer dan voldoende profiel. Nu wil ik voor all-seasons er op zetten. Toyota CHR dus voorwielaandrijving.
Is dat aan of af te raden en waarom?

De beste banden altijd achter. Ongeacht wat voor aandrijving je hebt.

Onderstuur (rechtdoorgaan in een bocht) is makkelijker te corrigeren(gas los) dan overstuur (achterkant die de voorkant voorbij wil, dan moet je weten hoe je dat corrigeert door tegen te sturen.) Daarnaast is de kans op overstuur ook nog eens groter als de achterste banden minder profiel hebben dan de voorste.

Daarnaast zou ik gewoon voor 4 dezelfde type banden kiezen.
Het verschil tussen zomer en all-season is vrij groot. De banden reageren anders.
Profiel is niet het enige punt waar je op moet letten: ook de leeftijd van de banden is van belang. na c.a. 6 jaar is het tijd om aan vervanging te denken. 10 jaar is te oud voor een band. Als er droogtescheuren te zien zijn zou ik de band ook vervangen.

Laatst bewerkt:
Als ik de wielen wissel dan pak ik altijd de banden met het meeste profiel voor de voorzijde. Dat is waar bij mij de aandrijving zit en over het algemeen is het de voorzijde die bepaalt waar ik heen ga.

Verder zou ik ook liever niet 2 totaal verschillende banden aan de voor- en achterzijde hebben,
Een ander merk voor en achter moet kunnen, maar zoals Pobresh al zegt is het verschil tussen zomer en all-season best groot.

Volgens de theorie heeft Pobresh 500% gelijk.
Voorbeeld:
Neem een speelgoedauto, blokkeer met een elastiekje de voorwielen en duw het ding vooruit: het ding rijdt gewoon vooruit.
Doe hetzelfde met de achterwielen en het auto'tje slaat rond.

Maar dan is er de praktijk... De voorwielen zijn de gestuurde wielen, en ik wil dat mijn auto de richting volgt die ik instuur, en niet gewoon rechtdoor gaat. De oplossing is eenvoudigweg gas lossen, maar als ik hier al teveel gas gegeven heb en het is te laat, ga ik gewoon rechtdoor in de bocht.

Conclusie: je hebt gewoon 4 goede banden nodig!

Winter/zomer/4-seizoens banden mag je onder elkaar gebruiken zolang ze per as maar hetzelfde zijn. Echter 4 gelijkaardige banden gaat iets prettiger rijden.

Het is niet alleen maar theoretisch. Praktijktesten hebben al meermaals aangetoond dat verlies van grip aan de achterzijde lastiger te corrigeren is dan verlies van grip aan de voorzijde.

Achterkant uitbreken moet je zo snel op reageren dat je daar of talent voor moet hebben, of op getraind moet zijn.
Gas los kan iedereen en wordt je bij een goeie rijschool ook geleerd tijdens je rijlessen als het sneeuwt of flink regent.

Maar dan is er de praktijk... De voorwielen zijn de gestuurde wielen, en ik wil dat mijn auto de richting volgt die ik instuur, en niet gewoon rechtdoor gaat. De oplossing is eenvoudigweg gas lossen, maar als ik hier al teveel gas gegeven heb en het is te laat, ga ik gewoon rechtdoor in de bocht.
Als je teveel gas hebt gegeven en je begint te glijden ga je nooit meer de richting op die je instuurt. Ongeacht hoe je uitbreekt... Gas los betekend wel dat je de kans op grip juist vergroot en dus ook de kans dat je die boom net mist of net voorbij kan sturen ipv er vol tegenaan zit... Succes om dat te doen als je sturende wielen ineens aan de kant zitten waar je net vandaan kwam en je de boom niet eens meer ziet.

Als je op ijs loopt heb je ook meer grip dan als je gaat proberen te rennen. Ongeacht wat voor schoeisel je draagt.
En een 4x4 heeft niet voor niets een lage versnelling(vaak zelfs meerdere) om uit een gladde modderpoel te komen.

Als je teveel gas hebt gegeven en je begint te glijden ga je nooit meer de richting op die je instuurt.
Het is zelfs nog sterker dan dat. Want als je over de bestuurde wielen begint te glijden kun je niet alleen de aandrijfkrachten terugbrengen door gas loslaten maar ook de stuurkrachten door minder in te sturen of zelfs kort mee te sturen en zo de wielen dus nog meer kans te geven om weer binnen de (bij eenmaal glijden zelfs extra lage) grenzen van de grip te komen. Trouwens ook geen theoretisch verhaal, maar praktijk.

Dus (verder) helemaal eens, de banden met de meeste grip horen achter. Niet voor niets waren vóór het ESP/ABS/EBD tijdperk de meeste auto's juist en meestal uitsluitend áchter voorzien van lastafhankelijke remkrachtbegrenzing, gripverlies achter is veel gevaarlijker, destabiliserender en lastiger te corrigeren dan vóór.

Laatst bewerkt:
Ik heb het op slipcursus zo geleerd: het is als vaantjes op een (dart)pijl of raket. Grip/remmen aan de achterkant trekt de auto recht, trekken aan de voorkant bij FWD ook. Daarom kan RWD zo listig zijn zonder elektronische hulpmiddelen.

Grip voor aandrijving en remmen is natuurlijk ook nodig aan de voorkant (bij FWD) maar dat zijn acties die je in bochten, bij extreme regenval en gladheid toch al niet als eerste nodig hebt.

Terug
Bovenaan