Volvo zoektocht - XC70

A

Anoniem

Guest
Autoliefhebbers,

In mijn zoektocht naar een Volvo XC70 - AWD (D4/D5) is advies van harte welkom.

Wensen: Volvo, XC70 (of XC60), Diesel, AWD, budget: €15.000 - €22.000, KMs: ca. 16.000-18.000.

1. Startend met de specificaties kwam ik bij de varianten XC70 al snel op een dilemma: welke afwegingen zijn er te maken voor wat betreft de motor?
Volvo XC70: 2007-2011: bijv. XC70 D5 AWD Summum 205pk/420Nm
Volvo XC70: 2011-2013: bijv. XC70 D5 AWD Summum 215pk/420Nm
Volvo XC70: 2013-2016: bijv. XC70 D5 AWD Summum 220pk/440Nm
(link met drie modellen XC70 naast elkaar)

2. Daarnaast zoek ik naar een overzicht van de relevante verschillen qua ontwerp, details als uitlaten in de bumper en chromen strips op de achterklep en onder de verlichting. Eerlijk gezegd haal ik de verschillende modellen er niet zo snel uit, daar waar dat bij de XC90s vrij snel helder is door. Is er een (visueel) overzicht beschikbaar?

3. Specifiek voor het model XC70 D5 AWD hand 2013 ben ik benieuwd wat de update van eind 2013 precies betreft, namelijk identieke motor, enkele kg's verschil en lagere uitstoot / gunstiger verbruik. Waar zit het verschil?
XC70 D5 AWD Summum 11-13 G Diesel Hand
XC70 D5 AWD Summum 13-13 F Diesel Hand

4. Voor de XC60 is de keuze waarschijnlijk beperkter, nieuwe (prachtige) modellen boven budget. Maar bijv. XC60 D5 AWD 2013 is een alternatief. Advies om hier juist wel of niet voor te keizen is van harte welkom.
(link met drie modellen XC60 naast elkaar)

Veel dank,

Ik heb een jaar geleden het model ervoor gezocht en gekocht en toen ook zo'n lijst gemaakt. Van deze 3e generatie dij jij zoekt weet ik vrijwel niets af. Maar; er is een Facebook group XC70 eigenaren Nederland of zo ongeveer. Verder is er het Volvo forum. Zeker je vraag met de details van alle verschillende uitvoeringen is niet altijd te beantwoorden hier op het forum. Dan moet je net iemand hebben die precies in dat model geintresseerd is of was.

Algemeen kan ik je zeggen, gebaseerd op de generatie ervoor: Volvo heeft vrijwel constant gesleuteld aan de XC70. Het was namelijk, net als de XC90, een van de belangrijkste modellen voor de Amerikaanse markt. En daar is de regel dat je ieder modeljaar iets veranderd hebt.
Daarnaast is die derde generatie die jij zoekt minstens 1x aangepast vanwege een nieuwe Euro norm.

Waarom ga je niet voor een goede Subaru Outback, hebben meer afschrijving, dus voor hetzelfde geld een jonger exemplaar en veel betere kwaliteit. Vaak ook beter onderhouden door de eerste eigenaren. Heb jaren Volvo gereden ook V70 en afgestapt van Volvo. Je kan een redelijk exemplaar treffen maar kwalitatief is Volvo niet meer wat het geweest is helaas.

De D5 2013-2016 valt af, die past niet binnen jou budget( staat er 1 te koop 3 jaar oud met 266dkm op de teller)
Maar als je nou linkjes gaat delen kom dan wel met linkjes van bestaande auto's want jij linkt nu alleen door naar het carbase gedeelte maar die kan je niet kopen. Dus het lijkt allemaal mooi maar heb je ook gekeken of en hoeveel auto's er te koop staat waar jij naar linkt?
Je gaat maar 18dkm max per jaar rijden, zijn dat veel lange stukken of vooral kort?

Engineer2 zei:
Ik heb een jaar geleden het model ervoor gezocht en gekocht en toen ook zo'n lijst gemaakt. Van deze 3e generatie dij jij zoekt weet ik vrijwel niets af. Maar; er is een Facebook group XC70 eigenaren Nederland of zo ongeveer. Verder is er het Volvo forum. Zeker je vraag met de details van alle verschillende uitvoeringen is niet altijd te beantwoorden hier op het forum. Dan moet je net iemand hebben die precies in dat model geintresseerd is of was.

Algemeen kan ik je zeggen, gebaseerd op de generatie ervoor: Volvo heeft vrijwel constant gesleuteld aan de XC70. Het was namelijk, net als de XC90, een van de belangrijkste modellen voor de Amerikaanse markt. En daar is de regel dat je ieder modeljaar iets veranderd hebt.
Daarnaast is die derde generatie die jij zoekt minstens 1x aangepast vanwege een nieuwe Euro norm.

Veel dank voor je reactie en advies, ik heb zojuist een account aangemaakt op Volvo Forum voor de specifieke vraag.
Door je opmerking over het belang van het model voor de markt in de VS ben ik op Engelse termen gaan zoeken, interessante resulaten:

2011: Upgraded D5 engine with enhanced performance and reduced fuel consumption
Volvo XC70 - model year 2012
Volvo XC70 - model year 2013
Volvo XC70 - model year 2014
Volvo XC70 - model year 2015
Volvo XC70 - model year 2016

Waardevolle info (naast mooi marketing-termen)!

dca492 zei:
Waarom ga je niet voor een goede Subaru Outback, hebben meer afschrijving, dus voor hetzelfde geld een jonger exemplaar en veel betere kwaliteit. Vaak ook beter onderhouden door de eerste eigenaren. Heb jaren Volvo gereden ook V70 en afgestapt van Volvo. Je kan een redelijk exemplaar treffen maar kwalitatief is Volvo niet meer wat het geweest is helaas.

Andere merken overwegen is inderdaad verstandig. Al is de Subaru niet echt naar mijn smaak. Persoonlijk zijn de ervaringen (gelukkig) positief, met ruim 300k gereden met V40 2.0 benzine, nagenoeg zonder problemen.

Epica zei:
De D5 2013-2016 valt af, die past niet binnen jou budget( staat er 1 te koop 3 jaar oud met 266dkm op de teller)
Maar als je nou linkjes gaat delen kom dan wel met linkjes van bestaande auto's want jij linkt nu alleen door naar het carbase gedeelte maar die kan je niet kopen. Dus het lijkt allemaal mooi maar heb je ook gekeken of en hoeveel auto's er te koop staat waar jij naar linkt?
Je gaat maar 18dkm max per jaar rijden, zijn dat veel lange stukken of vooral kort?

Klopt het aanbod van de meest recente versie is gering. De interesse is carbase is met name om gerichter te kunnen gaan zoeken.

Enkele opties:
2010: Volvo XC70 AWD D5 €18.400
2010: Volvo XC70 2.4 D5 - €16.900
2012: Volvo XC70 2.4 D5 - €19.950
2013: Volvo XC70 D5 AWD Nordic+ - €18.700
2013: Volvo XC70 2.4 D5 Momentum - €21.950
2013: Volvo XC70 D5 AWD - €23.750
2014: Volvo XC70 2.4 D5 Nordic+ - €23.950
2014: Volvo XC70 2.4 D5 AWD Momentum - €24.800

Ik overweeg ook tijdelijk een andere auto te rijden om voldoende tijd te creëren voor de zoektocht. Van bovenstaande heb ik nog bij geen enkele 'dat is m', omdat kleurstelling of uitvoering niet ideaal is. Nu zal het altijd een compromis worden, maar met meer tijd kan mogelijk aan meer wensen worden voldaan.

Groet

R W xxx zei:
een diesel voor 16-18kkkmpj?

Over het omslagpunt diesel/benzine heb ik mij ook verbaasd. Na verschillende vergelijk websites en een eigen berekening kwam ik er wel achter dat het omslagpunt lager ligt dan initieel gedacht.

Bijv. via https://www.omslagpuntberekening.nl/vergelijking/ komt het omslagpunt ongeveer bij 17.000 per jaar, met reguliere benzine & dieselprijzen, verbruik, wegenbelasting en ook hoger onderhoud voor diesel gerend (via meerprijs).

Zou jij eerder een T5 zoeken?

Daar had ik denk ik even overheen gelezen. Volgens mij hebben al deze modellen al een roetfilter en dat is veel belangrijker dan een omslagpunt berekening.
Een roetfilter blijft alleen goed werken als grofweg meer dan de helft van de kilometers ritten zijn van een half uur of meer en bij voorkeur op de snelweg. Zo niet dan gaat een roetfilter al snel kapot en vaak gaan ook turbo of zelfs het gehele motorblok eraan kapot.
Dat kan het geval zijn bij 18.000km per jaar maar is wat onwaarschijnlijk. Als de meeste ritten korter dan een half uur zijn en misschien wel voora in de stad.... geen Diesel kopen. Die omslagpunt berekening neemt de meer dan exponentieel gestegen onderhoudskosten daarin niet mee.

Overigens - ik ben voor de 2.5T gegaan. Er was toen geen T5 voor de XC70. De 2.5T was ook leverbaar in de XC90. Geweldige motor.

Was de T5 in die generatie geen 6-cilinder? Er zijn ook 5-cilinders geleverd die duidelijk spaarzamer zijn qua verbruik. Nu is verbruik (of lage onderhouskosten) toch al niet iets waarvoor je een Volvo koopt. En de XC70 was nu eenmaal een van duurste Volvo's die je kon kopen.

W van Ballegooie zei:
dca492 zei:

Andere merken overwegen is inderdaad verstandig. Al is de Subaru niet echt naar mijn smaak. Persoonlijk zijn de ervaringen (gelukkig) positief, met ruim 300k gereden met V40 2.0 benzine, nagenoeg zonder problemen.
Je geeft aan dat je ook andere merken overweegt, maar wat zoek je precies in een auto?
Moet hij AWD hebben of mag FWD/RWD ook? Moet hij iets hoger op de poten staan?

Epica zei:
W van Ballegooie zei:
dca492 zei:

Je geeft aan dat je ook andere merken overweegt, maar wat zoek je precies in een auto?
Moet hij AWD hebben of mag FWD/RWD ook? Moet hij iets hoger op de poten staan?

Ja klopt beide! AWD, (ik geef het ruimtelijk toe, ik ben geen held met het omleggen van sneeuwkettingen, laat staan eraf halen), hoger op poten zeer wenselijk (op vakantie met XC90 van bekenden, reist erg comfortabel).

Andere merken vind ik moeilijk, van Mitsubishi Outlander of andere (midsize) SUVss, zoals de Ford Kuga ben ik niet echt weg van. BMW X3 / Audi Q5, beide erg prijzig, evenals alles van Land Rover, Jaguar. Bij Volvo wel het gevoel goede prijs/kwaliteit te krijgen.

Engineer2 zei:
Daar had ik denk ik even overheen gelezen. Volgens mij hebben al deze modellen al een roetfilter en dat is veel belangrijker dan een omslagpunt berekening.
Een roetfilter blijft alleen goed werken als grofweg meer dan de helft van de kilometers ritten zijn van een half uur of meer en bij voorkeur op de snelweg. Zo niet dan gaat een roetfilter al snel kapot en vaak gaan ook turbo of zelfs het gehele motorblok eraan kapot.
Dat kan het geval zijn bij 18.000km per jaar maar is wat onwaarschijnlijk. Als de meeste ritten korter dan een half uur zijn en misschien wel voora in de stad.... geen Diesel kopen. Die omslagpunt berekening neemt de meer dan exponentieel gestegen onderhoudskosten daarin niet mee.

Interesssant, ik wist wel dat het voor een diesel beter is warm te rijden voor een redelijke rit, zodat de motor warm wordt etc. maar het belang van snelweg-km's en roetfilter wist ik niet. Voor mij zijn het veelal wel redelijke ritten.

Echter je andere opmerking over de 2,5T zet me wel aan het denken. Het is geloof ik een 5 cilinder 200+ pk, betrouwbaar en goed doorontwikkeld. Als die een XC90 vooruit krijgt...

Q5 ga je nog wel redden als je een origineel Nederlandse auto zou willen.
Q5 211pk
1.jpg

Lexus RX450h
RX450h
lexus-rx-6_120x90.jpg

Terug
Bovenaan