Volvo XC40 of toch iets anders?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag allen,

Wij zijn van plan binnen een aantal maanden een nieuwe of jonge 2e hands SUV te kopen. Onze voorkeur gaat uit naar een Volvo XC40, maar ik wil ter vergelijking een aantal andere testritten aanvragen.

We zullen er jaarlijks zo'n 15.000 km of minder mee rijden en het gaat ons vooral om comfort en zo min mogelijk onderhoud.

Ik denk dat we voor het bedrag dat we voor de Volvo uittrekken meer dan voldoende alternatieven kunnen bekijken, maar we zien inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand wellicht nuttige tips/goede ervaring die ze willen delen?

Alvast dank!

Je zou kunnen beginnen met de onvolprezen Carbase Autovergelijker op deze site. Daar kan je uitgebreid filtereren op wat je wilt (of wat je niet wilt).

Met zo'n bedrag is er een hoop mogelijk. Van nieuw tot jong gebruikt, maar benzine of kan je thuis laden en wil je een plug in?

Dat is een ruim budget! Zou sowieso kijken bij een Mazda cx5 5 en afhankelijk van hoeveel ruimte je nodig hebt een BMW x1 of x3. Bij een cx5 en x1 ga je serieus veel knaken in je zak houden indien kilometerstanden van rond de 100.000 geen probleem zijn (en voor de 2.0 uit de Mazda is dat geen enkel probleem). En waarom geen xc60?

• Leuk
Waarderingen: Sjon
Ik ben persoonlijk een overtuigd Volvo rijder, maar met jouw budget zou ik persoonlijk niet voor een XC 40 gaan; mijn laatste leaseauto was een XC 40 P8 (electrisch dus) en hoewel het een fijn rijdende raket was, had ik toch niet het gevoel dat ik in een auto zat van 65K.
Ik heb nu net een tweedehands V60CC gekocht (dat is dus een verhoogde V60) en dat vind ik persoonlijk veel meer auto dan een XC40. Met name het interieur is echt minstens een klasse beter, daarnaast vind ik hem ook veel mooier, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Hij is overigens maar 2mm lager dan een XC60 en dat scheelt als SUV dus niks, terwijl het dus eigenlijk een hoge station is.
Door de relatief hoge prijzen van de XC40 is er eigenlijk maar een minimaal prijsverschil en rijdt je in een B5 AWD met 265 pk voor tussen de 40 en 45 K in een 2023/2024 auto.....

Als je voor comfort en weinig onderhoud(skosten) wil gaan dan zou ik verder kijken en mij richten op een Koreaan of Japanner. En kijkend naar je budget zou ik opteren voor een Lexus. Het beste van alles.
Een maand geleden van afscheid genomen van een XC40 en ben daar blij om. Comfort ontbreekt en ken de mensen van de service afdeling bij naam omdat ik daar zo vaak moest zijn. Je merkt ook dat door enorme verkoop van de electrische modellen en de Lync (waarvan ze ook de service doen) ze het in de werkplaast niet meer aan kunnen. Dit komt de kwaliteit en klantgerichtheid niet ten goede.

Eigenlijk zat ik ook gelijk aan de al aangeraden volledig elektrische auto's te denken zoals Volt voor heeft gesteld..
( Scenic, EV 30, Elroq etc.)

Bij een hybride is bijvoorbeeld Kia Sportage een goede keus.

Voor hele lage onderhoudskosten is een Renault een goede keus.
De afgelopen 14 jaar ben ik bij bij de huidige en vorige Renault niet tussen de beurten in de garage geweest, en deden ze het altijd.
Elektrisch waren ze ook gewoon erg goed. En het zijn comfortabele auto's die veel auto voor het geld bieden.

Eigenlijk zat ik ook gelijk aan de al aangeraden volledig elektrische auto's te denken zoals Volt voor heeft gesteld..
( Scenic, EV 30, Elroq etc.)

Bij een hybride is bijvoorbeeld Kia Sportage een goede keus.

Voor hele lage onderhoudskosten is een Renault een goede keus.
De afgelopen 14 jaar ben ik bij bij de huidige en vorige Renault niet tussen de beurten in de garage geweest, en deden ze het altijd.
Elektrisch waren ze ook gewoon erg goed. En het zijn comfortabele auto's die veel auto voor het geld bieden.
Mijn vorige vorige leaseauto was een Renault en die (maar de Renaults van veel collega's, dus het is niet n=1) hebben ook alleen maar het reguliere onderhoud gehad gedurende 160...180k). De dealer hier zat er ook gekscherend over te klagen dat ze zo weinig werk hadden in vergelijking met het verleden.

Mijn vader heeft een XC40 Recharge. Heerlijk bak. Zit goed en qua comfort prima. Beetje strafe demping misschien. Interieur vind ik niet mooi. Teveel zwart glimmend plastic. Ooit had Volvo fantastische interieurs met materialen en knopjes die zo tactiel en mooi zijn vormgegeven dat je er aan wil likken. De XC40 heeft dat helaas niet meer. Ook een factor: hij lijkt veel compacter dan hij eigenlijk is. Dat komt door de Tonka verhoudingen / hatchback-achtige contour. Maar hij is een stuk breder, hoger en langer dan je misschien vermoedt. Leg de cijfers maar eens naast de auto die je nu rijdt ter vergelijking. Zo fors en breed dat mijn moeder er liever niet in rijdt.

Ik kan je niet anders aanraden dan een Mazda CX-5. Heb ik mijn eigen ouders aangeraden 3 jaar terug, Ben er zelf vorige zomer mee naar de Alpen geweest 850 km heen en terug. Staat bekent als zeer betrouwbaar, en een kruissnelheid van 160 km/h voelt gewoon zeker. Als het harder moet, heb ik mijn eigen auto, die op een onhandig moment een probleepje had! Een Honda CR-V is nog ruimer op de achterbank en kofferbak.

Mijn ouders hebben onlangs een tweedehands BMW X1 25e gekocht. Getwijfeld tussen de BMW X1 en Volvo XC40. De Volvo's houden goed hun waarde. Naar mijn mening krijg je een modernere auto met de BMW.

Hier ook ouders met een Mazda CX5. Ontzettend fijne auto. Hebben onlangs een andere gekocht (2022) ter vervanging van de eerste (2012) waarmee ze 9 jaar naar tevredenheid hebben gereden. Kan niet anders zeggen dan dat het een fijne, kwalitatief degelijke, betrouwbare en goed rijdende auto is. Best tijdloos ook als ontwerp.

Je vind voor je budget tusssen leuke (nagenoeg) nieuwe exemplaren. Ik zou de CX5 zeker op je shortlist zetten.

afhankelijk van wat je gebruik is zou ik zelf met zo'n budget kijken naar een jonge elektrische die al wat afschrijving te pakken heeft. Dat zou ook de EX40 kunnen zijn. Ik heb zelf een tijdje de plugin XC40 gereden en vond het een heerlijke auto. Lekker comfortabel, verrassend ruim. Alleen op hoge snelheid en lange stukken iets minder bereik door hoog verbruik en kleine tank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan