Volvo v50: Stotterende/hokkende motor bij 1800 tpm

Guest
Beste forumlezers,

Sinds ruim een halfjaar stottert/hokt de motor (bij ongeveer 1800 tpm) van mijn Volvp v50 2.0D en heeft nu net iets meer dan 200.000 km op de teller. Tevens is het brandstofverbruik aanzienlijk verhoogt en komt er diesel in het carter. Vanaf september zijn er al diverse reparaties gedaan, maar zonder resultaat. Allereerst ben ik naar de Volvo dealer geweest om dit probleem zo snel mogelijk te tackelen. Zij hebben in september jl. de computer uitgelezen en geen fout codes kunnen ontdekken. Is de ECU voorzien van de nieuwste software (was gechiptuned) en zijn alle vier verstuivers vervangen. Dit heeft niet tot een oplossing gezorgd. Zij gaven het advies om het oliepeil goed in de gaten te houden en werd toch wel wat afgescheept met het verhaal dat het bovenstaande bij dit type motor hoort. Dat zat me niet lekker en ben daarom maar naar mijn eigen garage gegaan.
Zij hebben nu bijna al het mogelijk gedaan om het probleem op te lossen, maar tot nu toe zonder resultaat. Wat is er tot nu toe allemaal gedaan: Sensoren zijn schoongemaakt, computer uitlezen, nieuwe gaskleppenhuis, nieuwe EGR klep en nieuwe thermostaatklep. Daarnaast is er gekeken naar het roetfilter, deze is brandschoon en er zit nog genoeg additief in het reservoir. Mijn garage kon geen oorzaak vinden en hebben de auto toen naar een specialistisch autobedrijf gebracht. Dit bedrijf heeft de auto compleet softwarematig doorgelicht. Maar helaas geen foutmeldingen of extreme waardes.
Diverse forums zijn geraadpleegd, waaronder ook de verhalen van het teveel regenereren van het roetfilter. Dit verhaal wil me nog niet aan, omdat een aantal collega’s van mij dezelfde Volvo V50 rijden en geen problemen hebben. Dus daarom de vraag, wie van jullie kan ons een goeie tip geven om het bovenstaande probleem op te lossen.
 
Diesel in het carter lijkt mij niet goed. Welke Volvo dealer ben je geweest? De ene dealer is nou eenmaal niet de andere dealer. Mijn D2 (1.6) loopt ook niet volledig soepel, zou een softwareupdate voor zijn, maar nog niet gedaan.

Na de software update in alle versnellingen van 3000 toeren naar 1000 laten terugvallen (door gas los, niet door remmen)? Dan worden de injectoren opnieuw ingeleerd.
 
Egr ook ingeleerd na de vervanging? Verder lijkt het wel een stel idioten die aan je auto hebben gewerkt.... Een verstuiver test je voordat je hem vervangt, eerst lees je de computer uit en bekijkt je de correctiewaarden (goede indicatie), is dit twijfelachtig dan haal je ze eruit en laat je ze testen. Je gaat niet lukraak verstuivers vervangen.
Het kan van alles zijn van vacuümregelklep tot verstopt brandstoffilter.

Verder:
- Wat heeft het thermostaathuis met je probleem te maken?
- Meeste sensoren zijn bijna niet schoon te maken, veel te gevoelig daarvoor.
 
Ik heb dit laatst ook bij de hand gehad bij de zelfde motor, alleen heeft de klant ervoor gekozen om het roetfilter te verwijderen.

De 20 km wie u rijd zijn dat snelweg kilometers of +/- 80 km wegen? Dat de motor verdunt met diesel olie is zeer ongunstig voor de smeer eigenschappen van de olie, wanneer het olie peil ver boven maximum is zal ik er niet veel mee rijden en zo snel mogelijk olie verversen en verdere diagnose.

Is er ook al gekeken naar de sensor wie het drukverschil meet van het roetfilter, van deze sensor weet de computer wanneer hij moet gaan regenereren.
Ook had ik de slangen hier van nagekeken deze willen nog wel eens poreus worden of dicht gaan zitten.
 
Goedenavond. Ik ben nieuw hier maar was benieuwd of je al een probleem had gevonden met het stotteren van de Volvo. Ik heb namelijk precies dezelfde klacht.
 
Terug
Bovenaan