Volvo V50 diesel of KIA Ce'ed benzinehl

WJAG1591

Net ingestapt
Goedendag!.

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe auto. Na lang zoeken en uitrekenen heb ik de keuze tussen twee alternatieven:

- KIA Ce'ed 1,4 uit 2011 (100k op de teller) benzine €8500
- Volvo V50 1,6 uit 2012 (108k) Diesel €9000

Ik rijd zo'n 20k per jaar. Ik heb een.e.a. uitgerekend en beide auto's zijn volgens mijn berekening ongeveer even duur per maand (verzekering, belasting en brandstof).

Daar zit echter onderhoud en afschrijving nog niet bij. Als ik de auto over 3 a 4 jaar in wil ruilen voor een ander (en dus met 80k) meer op de teller, wat raden jullie dan aan? Ik weet helaas niets van de onderhoudskosten.

Eventuele alternatieven zijn uiteraard welkom, veel dank!

Die diesel gaat veel meer afschrijving hebben en is dus duurder bij 20.000km per jaar.

Dat is nogal makkelijk, met jou kilometers per jaar is een benzine snel de betere keus. Ik zou wel voor een C'eed 1.6 gaan.
Hyundai I30, Ford Focus, Renault Megane, Peugeot 308, Opel Astra.

Jer03n zei:
Die diesel gaat veel meer afschrijving hebben en is dus duurder bij 20.000km per jaar.
Helemaal waar waarbij komt dat diesel in de regel ook iets duurder is in onderhoud (complexre techniek). en volgens mij zijn de onderdelen voor Volvo ook duurder dan bij Kia wat het verschil betreffende onderhoud alleen op merk gebied al duurder maakt.

Met de kilometers die aangeeft te gaan rijden en de keuzes die jezelf opgeeft zou mijn voorkeur naar de Kia Cee'd gaan met betrekking tot de kosten.

Met dat aantal kilometers per jaar zou ik beslist geen diesel kezen, omslagpunt ligt aanzienlijk hoger.
Afschrijving zal voor een diesel hoog zijn i.v.m. de hetze tegen de diesel van dit moment.

Ik zou zelf nooit de afweging maken tussen twee verschillende auto's met verschillende brandstoffen. Hoe ziet het vergelijk er uit met een diesel Ce'ed of benzine V50?

Terug
Bovenaan