Volvo V40 diesel maakt een fluitend toon?

Claudia 5009502

Net ingestapt
Hallo!

Ik heb een Volvo V40 het is een diesel en ik weet dat hij 177 PK heeft.

Bij gas geven hoor ik een fluitend toon maar ook bij gas los, dit is alleen niet continue het komt en gaat maar ik hoor het wel dagelijks, met koude en warme start.

Auto rijdt goed en rookt niet, ook geen olie verbruik. Iemand enige idee? Garages hebben na paar weken pas tijd...

Ik hoor dingen van een turbo schoep of een slang?

Als het niet echt meegaat met je gas dan is het waarschijnlijk een vacuumlekje. Kleppendeksel bijvoorbeeld.

Vacuum lek klinkt inderdaad meest aannemelijk. Kan echter overal zitten, slangen, regelkleppen maar ook bijvoorbeeld de rembekrachtiger.

Vacuum lek op een diesel is eigenlijk niet mogelijk omdat een dieselmotor werkt op overdruk en luchtoverschot. Enige vacuum dat er in de motor heerst is eigenlijk enkel toe te leiden richting de rembekrachtiging en de turbo wastegate/VNT, alhoewel die in veel modernere diesels ook wel elektronisch geregeld zijn.

Overigens is de suggestie lek daarmee nog wel correct. Alleen heb je een boostlekje dan, maar ja zoek dat inderdaad rond de turbo en het druk systeem. Kan op veel plekken zich manifesteren.

- Scheurtje in het turbo huis
- Lekke turbopakking
- Lekke EGR klep
- Lekke EGR klep pakking
- Inlaatpakking
- Intercooler met een gaatje
- Inlaat zelf...

Noem het maar, als je dat wil uitsluiten het systeem ff op druk zetten, rooktestje evt. dan weet je het snel genoeg.

Terug
Bovenaan