Volvo S60 v Volvo S80

Mr Bart

Startmotor
Wat zijn de verschillen (en overeenkomsten) tussen een Volvo S60 en Volvo S80?
Zouden oudere modellen (*oud kenteken 'xx-xx-xx" ) nog steeds degelijk zijn om bijv. een jaar of vijf mee vooruit te kunnen, mits goed onderhouden?
 
Wat een vragen weer...

De namen geven het al weer; de S80 is ee stapje groter en staat hoger op de ladder. Wat wil je nou precies weten? Bouwjaar, motorisering, kilometrage, uitvoering, allemaal van belang. Wederom een topic met veel te weinig info en 'aparte' vragen...
 
Is hetvoor jezelf?
Wat is je budget voor aanschaf? Hoeveel ga je ermee rijden? Welke maandlasten, ook voor onderhoud, vindt je acceptabel?
Wat ga je ermee doen? Woon werk verkeer? Of moeten er 3 pubers op de achterbank?
Voorkeur voor automaat of handbak?
Allemaal dingen om over na te denken. Een goed advies op basis van je eerste post gaat niet...
 
Mits goed onderhouden kan iedere auto oud worden. Alleen is de vraag, tegen welke prijs. Het was nieuw best een dure auto, dus verwacht ook duur onderhoud. En dure reparaties als er iets stuk gaat (weet ik uit eigen ervaring).
Een verschil is dat in de S80 ook met 6 cylinder te krijgen is, de S60 is alleen maar 5 cilinders.
 
EVV zei:
Een verschil is dat in de S80 ook met 6 cylinder te krijgen is, de S60 is alleen maar 5 cilinders.
Er was ook een S80 V8.

@Mr Bart
We spreken hier dan enkel over de eerste generatie S60 denk ik?

S60 is eerder aan de krappe kant. S80 is dan eerder aangewezen als je de ruimte op de achterbank nodig hebt.
Technisch zijn de verschillen niet zo heel groot. Veel techniek wordt zowel in de S60, V70 en de S80 gebruikt.
 
R J G Ruiters zei:
EVV zei:
Een verschil is dat in de S80 ook met 6 cylinder te krijgen is, de S60 is alleen maar 5 cilinders.
Er was ook een S80 V8.
Dat klopt, maar die was alleen beschikbaar in de 2de generatie, die maar weinig deelde met de S60 van de eerste generatie. Ik ging er van uit dat het vergelijk gemaakt moest worden tussen de eerste generatie S60/S80.
 
De eerste generatie S60 en S80 zijn verregaand identiek qua techniek.
Robuuste 5 cilinders, maar ook deze auto's hebben echt wel hun dingen hoor. Denk aan Carterventilatie, hoog olieverbruik en een gevoelig onderstel
De S80 was ook leverbaar met de 6 in lijn, de 2,9 en de T6 (Twin turbo), echter stonden deze overdwars voorin, met de versnellingsbak ertegenaan gemonteerd. Dit is, met name bij de T6, nogal een teer punt.
Ook wijkt het dashboard iets af, de S60 heeft hetzelfde dashboard als de V70n, S80 is wat anders.
Ik heb zelf een paar jaar in een S80 2.4 gereden en deze is echt een flinke klap ruimer dan de S60 en dan voornamelijk achterin.
Een 2.4-20v (170pk) is een fijne machine, evenals de soft-turbo's 2.4 T (200pk) en de latere 2.5T (210pk)

Veel info kun je verder van het Volvo-forum halen, daar staat echt een schat aan informatie.
 
De laatste S80 maakte op mij een prima indruk, een hebbeding!
Deze vond ik gaaf!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-s80-4-4-v8-awd-summum-model-2014-youngtimer-btw-voorde-benzine-zilver-03e4f6fc-df29-490d-b701-67226b27af30?cldtidx=20&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-2123224735
 
Voor beide auto's op leeftijd geldt inderdaad dat een toekomstige duurzaamheid van heel veel factoren afhankelijk is. De KM stand, motorisering en vooral de mate van onderhoud en het rijgedrag van de vorige eigenaren.

Daarbij ook nog in acht genomen dat een auto die oud wordt, gewoonweg steeds meer slijtage krijgt, en daar het redelijke premium auto's waren destijds, kan het onderhoud van grote zaken nog best wel prijzig zijn.

Dus; een frisse auto met betrekkelijk weinig kilometers en een dik onderhouds dossier gaat waarschijnlijk nog best de komende 5 jaar mee, waarbij mijn keuze de 2.4-20V met 170PK zou zijn met het oog op duurzaamheid. Of een D5, mocht je willen dieselen,

Máár youngtimer Volvo's met een dito historie zijn vaak nog aardig duur, en dan kun je, je wellicht afvragen of je niet liever een jongere generatie hebt met met meer kilometers.

En aangaand de extreem betrouwbare reputatie van deze Volvo's, mijn zwager is na 2 S60's nu aan een S80 bezig, allen van de eerste generatie; er kan nog heel wat aan kapot zo bleek. Ook al komt hij van een specialist..

Zet eerst eens goed al je wensen en budget goed op een rijtje en kijk dan wat haalbaar en realistisch is.
 
speedtouch zei:
De laatste S80 maakte op mij een prima indruk, een hebbeding!
Deze vond ik gaaf!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-s80-4-4-v8-awd-summum-model-2014-youngtimer-btw-voorde-benzine-zilver-03e4f6fc-df29-490d-b701-67226b27af30?cldtidx=20&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-2123224735

Qua modelgeneratie dan, bedoel je?

Want dit is een verbouwd exemplaar, zo te lezen.. doet alsof ie 7 jaar jong is.. maar is 2x zo oud.. :(
 
300CE zei:
.
En aangaand de extreem betrouwbare reputatie van deze Volvo's, mijn zwager is na 2 S60's nu aan een S80 bezig, allen van de eerste generatie; er kan nog heel wat aan kapot zo bleek. Ook al komt hij van een specialist..
Ik was die van mij na de zoveelste dure reparatie ook goed zat en heb heb snel weg gedaan. En dan Haag die nog maar net twee ton gereden. Dan was mijn vorige Insignia veel beter...
 
Terug
Bovenaan