Volvo diesel vervangen?

Govert 4150263

Net ingestapt
Hoi,

Ik heb vlak voor de corona crisis een v40 diesel gekocht bij een volvo dealer. Toen reed ik nog ~20-25K KM per jaar. Afgelopen jaar heb ik maar 7K KM gereden. En ik verwacht dat dit zo blijft. Ik vind het thuiswerken wel prima en rekening gehouden met 3x naar werk reden per week is 9-10K KM per jaar (incl prive kms). Mijn diesel staat nu flink vaste lasten te verdampen voor wegenbelasting en afschrijving. Tevens rijd ik nu meer korte ritjes en minder snelweg waardoor het een tikkende tijdbom is voordat ik problemen ga krijgen. Ik merk al het laatste half jaar flink toegenomen olievebruik van 0.5l/1000 km (binnen de garantie niet gemerkt want pas eerste melding na de garantie periode en kan alleen digitaal peilen op deze auto en die geeft dus pas alleen wat aan als je moet bijvullen en niet het werkelijke niveau, na de garantie nog wel de dealer gebeld maar die doen er niks aan want volgens volvo mag het 1l/1000km zijn) waardoor ik verwacht dat de zuigveren binnekort een keer aan de beurt zijn. Dus ik zat dus al beetje te denken om mijn verlies op deze auto te pakken en naar een benzine te gaan voordat ik straks met EGR problemen / verstopte zuigveren o.i.d zit. Elektrische leek me ook wel want zonnepanelen + Gratis laden op werk maar helaas een tussenwoning dus geen eigen oprit om te laden en dan is het al niet zo gunstig meer / niet flexibel genoeg.

Nu weet ik niet zo goed wat ik wil. Vanwege mijn KMs heb ik naar private lease zitten kijken. Ik ben lang en heb een slechte rug (hernia gehad) dus ik wil goede stoelen hebben. Hierdoor kwam ik uit bij opel voor AGR stoelen of ford (die hebben tegenwoordig ook goed verstelbare stoelen). In het 2e hands segment is het vooral volvo en mercedes met goede stoelen (1.5 jaar geleden veel geprobeerd).

Ben bij opel wezen kijken en corsa kan geen AGR stoelen krijgen dus valt af. Astra kwam ik uit op 399 per maand voor uitvoering met AGR stoelen en dat vind ik nog te duur.
Bij ford wezen kijken en ford fiesta is net ietsjes te klein, wel fijne stoelen. Kwam daar uit op een puma hybride, zit perfect met standaard al 6-weg verstelbare stoelen en massage/lendesteun voor 368 per maand. vind het nog steeds veel geld per maand om weg te tikken, maar vind het opzich wel prima om geen auto te hebben / nergens naar om hoeven te kijken en wel comfortabel te rijden. De voorwaarden zijn ook "gunstig", ontbinding bij ontslag o.i.d Kan km per jaar nog verhogen en meer/minderprijs per km ook wel oke. Heb al een hypotheek / vaste baan (2700 netto excl reiskostenvergoeding dus kan het prima betalen). De inruilwaarde van de volvo kan ik op de bank zetten/bewaren. Krijg tegenwoordig alleen nog reiskosten vergoeding voor de dagen dat ik op kantoor ben (0.19ct per km).

Andere optie is om de auto particulier te verkopen, hij staat al te koop met vermelding van het olieverbruik want ik wil niemand "oplichten". En dan een goedkope 2e hands benzine te kopen. Qua comfort voor me rug kom ik dan wel al gauw uit op een oudere mercedes/volvo (die weer duurder in onderhoud zijn) of een wat jongere opel astra met AGR stoelen. Ford heeft de goede stoelen pas vanaf 2018 volgens mij.
 
Als je voor wat oudere gaat is een seat exeo misschien nog een optie, de laatste generatie renault laguna is ook een conforabe auto.

Bij de exeo of voor de 1.6 (geen haast hebben) of de 1.8 twintigklepper.

Voor zowel de Renault als de exeo staan voor mooie prijzen te koop.
 
Gezien de genoemde private lease bedragen, kom je denk ik toch al snel uit bij een B segment auto. Fabrikanten zetten steeds betere stoelen in deze auto's. Zelf heb ik een Clio 5 RS Line waar gewoon erg goede, goed verstelbare, en grote stoelen in zitten, ook in de Intens uitvoering zat ik heel goed.

Bij een 2e hands auto kan ik geen goed advies geven omdat er geen prijsklasse en wensen worden aangegeven. Wat ik wel heb gemerkt dat je voor het zitcomfort zeker geen Mercedes of Volvo meer nodig hebt. Zeker in de duurdere uitvoeringen monteren verschillende gewone fabrikanten steeds betere stoelen.
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb de puma proefgereden om vond deze toch nog een beetje tegenvallen qua stoelen (was wel st-line en die heeft sportstoelen met smalle wangen en niet de titanium die ik graag wilde) dus ik denk niet dat ik dat de 368 per maand waard ga vinden, zeker omdat ik er dan aan vast zit. De iets rechtere zit in vergelijking met een lagere auto vond ik wel prettig. Maar het reed en zat bij lange na niet zo goed als mijn volvo. Ik zou de clio nog even kunnen proberen en anders even kijken wat ik wil 2e hands en dan zet ik mijn volvo gewoon te koop en rijd ik diesel ik gewoon nog even door.

2e hands zat ik te denken aan max 8000 euro.
 
Ik zou gewoon door rijden in de Volvo. ergste afschrijving heb je wel gehad. De VEA D2 en D4 motoren van Volvo willen inderdaad nog wel eens wat olie gebruiken. deze motoren hebben olieschraapveren die aan de dunne kant zijn. en in combinatie met interne roetvervuiling omdat vanwege milieueisen de EGR erg enthousiast is (bij stationair draaien loopt hij op 60% uitlaatgassen ongeveer). Het probleem van een hoog olieverbruik kan een stuk verbeterd worden middels een reiniging van de airintake en een flush van de motor. En ook het overstappen van de veel te dunne 0W20 naar 5W30 olie helpt al behoorlijk.

Na het flushen de EGR dicht laten zetten.

Dan kun je nog jaren plezier hebben van de Volvo.

Ik heb zelf goede ervaringen met Volservice in Elst. Zij zijn gespecialiseerd in Volvo en hebben ook ruime ervaring met het oplossen van bovenstaand probleem.
 
Thunderbird zei:
Ik zou gewoon door rijden in de Volvo. ergste afschrijving heb je wel gehad. De VEA D2 en D4 motoren van Volvo willen inderdaad nog wel eens wat olie gebruiken. deze motoren hebben olieschraapveren die aan de dunne kant zijn. en in combinatie met interne roetvervuiling omdat vanwege milieueisen de EGR erg enthousiast is (bij stationair draaien loopt hij op 60% uitlaatgassen ongeveer). Het probleem van een hoog olieverbruik kan een stuk verbeterd worden middels een reiniging van de airintake en een flush van de motor. En ook het overstappen van de veel te dunne 0W20 naar 5W30 olie helpt al behoorlijk.

Na het flushen de EGR dicht laten zetten.

Dan kun je nog jaren plezier hebben van de Volvo.

Ik heb zelf goede ervaringen met Volservice in Elst. Zij zijn gespecialiseerd in Volvo en hebben ook ruime ervaring met het oplossen van bovenstaand probleem.

Bedankt voor de reactie, ik zal ze komende week eens bellen om even te vragen hoe en wat aangezien het niet ver van mij vandaan is). Ik heb er al 5W30 inzitten. Bij de laatste kleine beurt 5w30 in laten doen en moest helaas na 800 km alweer 0.5l aanvullen. Kan het dichtzetten van de EGR APK problemen gaan opleveren? Als het nog vrij makkelijk op te lossen is zonder dat ik straks m'n motor in de soep rijd dan kan ik nog even door dieselen en anders alsnog voor een tweedehandse kijken.
 
Vanaf 1 juli 2022 is controle bij diesels op fijnstof verplicht, dit betekend dat een euro 5 of jongere diesel afgekeurd wordt als hij teveel roet uitstoot. Als je de egr klep uitschrijft dan voldoet de auto niet meer aan de emissieeisen, dit kan dus gevolgen hebben in de toekomst.

Voor € 8000 is genoeg te koop, zitcomfort is heel persoonlijk, het is ook gewoon een kwestie van uit proberen. Ik zat bijvoorbeeld heel goed in de al genoemde Renault Laguna 3.
 
Als je bereid bent om je verlies te pakken dan zou ik die Volvo inderdaad weg doen. Hij gaat een hoop geld kosten verwacht je zelf, terwijl je er eigenlijk maar weinig voor terug krijgt.

Ik weet niet hoe belangrijk je het uiterlijk van je auto vind maar je kan ook naar de Opel Crossland kijken, die wordt ook met AGR stoelen geleverd en is volgens mij goedkoper dan een Astra.
De AGR stoelen zijn overigens echt fantastisch.
Private lease is zo te lezen voor jou een goede optie, echter moet je er wel zeker van zijn dat jouw jaarkilometrage niet teveel gaat veranderen. Als je straks plots ineens toch weer 20dkm gaat rijden en je hebt een contract voor 10dkm dan wordt het een dure grap. In dat geval ben je met een gekochte auto voordeliger uit.

De hierboven door Total Loss geplaatste Astra's zijn ook goede autos. Persoonlijk zou ik de 1.4 turbo niet nemen, deze is onbetrouwbaar.
De 1.6 atmosferisch is wel betrouwbaar, echter niet zo snel. Daarnaast is de auto vrij zwaar waardoor deze een hoge MRB heeft.

De nieuwe Corsa met de sportstoelen zitten ook goed vind ik trouwens. De standaard stoelen in de Corsa zijn wat minder.
 
Govert 4150263 zei:
Thunderbird zei:
Ik zou gewoon door rijden in de Volvo. ergste afschrijving heb je wel gehad. De VEA D2 en D4 motoren van Volvo willen inderdaad nog wel eens wat olie gebruiken. deze motoren hebben olieschraapveren die aan de dunne kant zijn. en in combinatie met interne roetvervuiling omdat vanwege milieueisen de EGR erg enthousiast is (bij stationair draaien loopt hij op 60% uitlaatgassen ongeveer). Het probleem van een hoog olieverbruik kan een stuk verbeterd worden middels een reiniging van de airintake en een flush van de motor. En ook het overstappen van de veel te dunne 0W20 naar 5W30 olie helpt al behoorlijk.

Na het flushen de EGR dicht laten zetten.

Dan kun je nog jaren plezier hebben van de Volvo.

Ik heb zelf goede ervaringen met Volservice in Elst. Zij zijn gespecialiseerd in Volvo en hebben ook ruime ervaring met het oplossen van bovenstaand probleem.

Bedankt voor de reactie, ik zal ze komende week eens bellen om even te vragen hoe en wat aangezien het niet ver van mij vandaan is). Ik heb er al 5W30 inzitten. Bij de laatste kleine beurt 5w30 in laten doen en moest helaas na 800 km alweer 0.5l aanvullen. Kan het dichtzetten van de EGR APK problemen gaan opleveren? Als het nog vrij makkelijk op te lossen is zonder dat ik straks m'n motor in de soep rijd dan kan ik nog even door dieselen en anders alsnog voor een tweedehandse kijken.

Klopt mijn aanname dat de auto tweedehands is gekocht? Wat is de kilometerstand? Want ook na de garantie mag je verwachten dat een auto gewoon goed is. En Volvo is meestal de kwaadste niet mee te denken, maar ik weet de leeftijd/kilometerstand niet.
 
ak2 zei:
Vanaf 1 juli 2022 is controle bij diesels op fijnstof verplicht, dit betekend dat een euro 5 of jongere diesel afgekeurd wordt als hij teveel roet uitstoot. Als je de egr klep uitschrijft dan voldoet de auto niet meer aan de emissieeisen, dit kan dus gevolgen hebben in de toekomst..

Een dichte EGR heeft nul komma nul negatieve invloed op de fijnstof/roetmeting....; in tegendeel zelfs: schonere inlaatlucht (want geen uitlaatgas) levert schonere en volledigere verbranding en dat i.c.m. een goed werkend roetfilter levert een perfecte score bij een fijnstof-meting !
Het enige waar een dichte EGR last van kan hebben is een iets hogere NOx-uitstoot maar dat wordt niet gemeten :)
 
Thunderbird zei:
Klopt mijn aanname dat de auto tweedehands is gekocht? Wat is de kilometerstand? Want ook na de garantie mag je verwachten dat een auto gewoon goed is. En Volvo is meestal de kwaadste niet mee te denken, maar ik weet de leeftijd/kilometerstand niet.

Tweedehands gekocht eind februari begin maart vorig jaar bij de volvo dealer van de eerste eigenaar en altijd dealeronderhouden, km stand was 166K bij aanschaf en auto uit laat 2015 (volgens mij november, december o.i.d.) dus veel gereden in die 5 jaar met de auto. Ik kocht de auto toen met een vooruitzicht van 15k-20k km per jaar en het ging tussen de v40 diesel of s60 benzine. De benzine was uit 2010 voor hetzelfde bedrag en die deed ongeveer 1/11 en de diesel uit 2015 in een luxe uitvoering (r-design met veel opties) en rijd 1/20 voor dezelfde aanschafprijs, daarom was ik uiteindelijk voor de diesel gegaan omdat het omslagpunt best laag ligt en meer auto voor het geld kreeg. Eerste oliemelding voor 0.5l was aanvullen was na 3000km dus toen heb ik netjes aangevuld met de voorgeschreven olie en moest ik na ~1000km weer bijvullen. Toen heb ik volvo gebeld, was al buiten garantie en die zeiden dat tot 1l per 1000km normaal was en bij deze motor hoorde en het enige wat ze wilde doen was dat ik gratis olie mocht komen bijvullen. Ze gaven wel het advies om bij een beurt te wisselen voor 5w30 dus dit heb ik bij de laatste beurt gedaan (niet bij volvo dealer gedaan) en moest na 800km peer 0.5 liter aanvullen. Ik was voor de kleine beurt niet meer terug gegaan naar de volvo dealer omdat het 1 kneiter duur is daar voor alleen een oliewissel en 2 ze hadden bij een terugroepactie afgelopen jaar een koelvloeistofleiding niet vast gezet, waardoor op de terugweg naar huis m'n hele motorblok onder de koelvloeistof zat...

Het is verder een hele mooie auto en rijd goed (zit goed, vakantie rit afgelopen zomer zonder rugklachten gereden), merk verder nog niks aan de motor qua inhouden, gasgeven starten enzo ondanks het olievebruik. Ik ga het gewoon eerst proberen of het dichtzetten van de EGR klep en motorflush helpt en dan maar af en toe wat olieaanvullen en dan kan ik hopelijk nog even voorruit zonder problemen. Aangezien de auto particulier ook lastig te verkopen is met olieverbruik en diesel of er moet iemand langskomen die en veel rijd en weet of dat gefixed kan worden en met inruil krijg ik er ook maar erg weinig voor terug.
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
ak2 zei:
Vanaf 1 juli 2022 is controle bij diesels op fijnstof verplicht, dit betekend dat een euro 5 of jongere diesel afgekeurd wordt als hij teveel roet uitstoot. Als je de egr klep uitschrijft dan voldoet de auto niet meer aan de emissieeisen, dit kan dus gevolgen hebben in de toekomst..

Een dichte EGR heeft nul komma nul negatieve invloed op de fijnstof/roetmeting....; in tegendeel zelfs: schonere inlaatlucht (want geen uitlaatgas) levert schonere en volledigere verbranding en dat i.c.m. een goed werkend roetfilter levert een perfecte score bij een fijnstof-meting !
Het enige waar een dichte EGR last van kan hebben is een iets hogere NOx-uitstoot maar dat wordt niet gemeten :)

Dat ben ik ook wel met je eens, alleen voldoet een auto met een weggeschreven EGR klep niet meer aan de type goedkeuring, dat is een milieu delict, en dit kan in de toekomst wel degelijk gevolgen hebben.
 
Ik heb net contact gehad met volservice. Ze hebben me een hoop uitleg gereven en zeiden dat dit probleem veel voorkomt en dat ze het een heel eind kunnen oplossing (als in het olievebruik terug naar 1/10000 zal het niet worden maar wel een heel stuk beter en verder schade in de toekomst voorkomen worden). Wordt opgelost door een reiniging van de motor en apart een reiniging van de zuigveren (omdat die verstopt zitten). En dan zouden ze de EGR klep wegschrijven. In totaal kost dit grapje me ongeveer 1200 euro incl en kan ik als het goed is redelijk zorgeloos verder rijden. Grootste kosten zaten volgens hem in de verschillende reinigingsmiddelen. Voor de rest zei hij dat mijn auto nu zozo niet aan de euro 6 norm zou voldoen omdat mijn motor vervuild is en daardoor veel rotzooi uitstoot en dat het dus als euro5 zou uitkomen en dit ook zo is met egr klep weggeschreven. Ik weet dus niet zo goed wat dit dan voor gevolgen zou hebben in de toekomst. Voor de rest zei hij dat volvo dit probleem niet echt kan oplossen en alleen iets doen als er lampjes gaan branden en dan vervangen ze .b.v. de EGR klep of doen een motorrevisie en dan gaat het in de papieren lopen.

Mijn auto heeft voor aanschaf nog een nieuwe distributieriem gehad (erbij onderhandeld omdat de vervangingstermijn was verkort door volvo heb ik die er bij kunnen krijgen). Ik verwacht verder ook geen grote kosten meer. Dus ik denk dat ik het wel ga doen na goede dubbelcheck wat betreft de milieuzaken en dan kan ik nog paar jaar verder dieselen.
 
ak2 zei:
Vanaf 1 juli 2022 is controle bij diesels op fijnstof verplicht, dit betekend dat een euro 5 of jongere diesel afgekeurd wordt als hij teveel roet uitstoot. Als je de egr klep uitschrijft dan voldoet de auto niet meer aan de emissieeisen, dit kan dus gevolgen hebben in de toekomst.

Voor € 8000 is genoeg te koop, zitcomfort is heel persoonlijk, het is ook gewoon een kwestie van uit proberen. Ik zat bijvoorbeeld heel goed in de al genoemde Renault Laguna 3.

Euro 5 of jonger wordt inderdaad afgekeurd als hij te veel roet uit stoot. Maar dat doet hij niet als je alleen de EGR uitprogrammeert en het roetfilter gewoon laat zitten. Niks aan de hand.
 
ak2 zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:
ak2 zei:
Vanaf 1 juli 2022 is controle bij diesels op fijnstof verplicht, dit betekend dat een euro 5 of jongere diesel afgekeurd wordt als hij teveel roet uitstoot. Als je de egr klep uitschrijft dan voldoet de auto niet meer aan de emissieeisen, dit kan dus gevolgen hebben in de toekomst..

Een dichte EGR heeft nul komma nul negatieve invloed op de fijnstof/roetmeting....; in tegendeel zelfs: schonere inlaatlucht (want geen uitlaatgas) levert schonere en volledigere verbranding en dat i.c.m. een goed werkend roetfilter levert een perfecte score bij een fijnstof-meting !
Het enige waar een dichte EGR last van kan hebben is een iets hogere NOx-uitstoot maar dat wordt niet gemeten :)

Dat ben ik ook wel met je eens, alleen voldoet een auto met een weggeschreven EGR klep niet meer aan de type goedkeuring, dat is een milieu delict, en dit kan in de toekomst wel degelijk gevolgen hebben.

Zien we dan wel weer. Wordt voorlopig nog niks mee gedaan.

Vooralsnog is het erg goed voor de motor om de EGR klep uit te programmeren. D4 draait met EGRklep stationair bijna op 60% uitlaatgassen.

En met een olieverbruik van 1 op 1000 en totaal vervuilde olieschraapveren is een D2 of D4 met EGR vele malen milieu onvriendelijker dan met schone olieschraapveren en uitgeprogrameerde EGR.
 
Terug
Bovenaan