volle tank maar kan maar 350km rijden!

A

Anoniem

Guest
Ik heb een Suzuki Swift, een 1.2, uit 2011. Ik heb hem nu 4 weken. De eerste keer, toen ik hem net ophaalde, heb ik hem volgetankt en gaf mijn boorcomputer meteen aan dat ik 620 km kon rijden. De tweede keer, hij was erg leeg, heb ik 42 liter getankt, en toen ik hem startte duurde het heel lang voordat hij opliep. Na drie dagen staat hij nu op 350 km. Dit is vreemd toch? De garage heeft die dag het dashboard erf gehad omdat ik een rammelend, resonerend geluid hoorde. Kan het zijn dat de boordcomputer daardoor kapot is gegaan? Het geluid hebben ze trouwens niet kunnen vinden en is erg storend.

Ik heb een half jaar garantie maar wil niet voor elk lullig dingetje terug gaan.

Iemand een idee?

Groetjes Fenna

Niet naar de boordcomputer kijken en het verbruik gewoon uitrekenen aan de hand van de dagteller en getankte liters bij het compleet vullen van de tank.

Total Loss zei:
Niet naar de boordcomputer kijken en het verbruik gewoon uitrekenen aan de hand van de dagteller en getankte liters bij het compleet vullen van de tank.

Mee eens. Boardcomputer veranderen hun gedachten nog vaker dan politici in verkiezingstijd.

Total Loss zei:

Klopt, dat probeer ik regelmatig mensen duidelijk te maken, maar dat lukt niet altijd!

speedtouch zei:
Total Loss zei:

Klopt, dat probeer ik regelmatig mensen duidelijk te maken, maar dat lukt niet altijd!

Gewoon volhouden! :cool:

De boordcomputer berekend de actieradius op basis van het gemiddelde verbruik. Wanneer je na het tanken die 3 dagen alleen korte stukjes hebt gereden zal het gemiddeld verbruik relatief hoog zijn en de actieradius laag. Duik je na het tanken echter gelijk de snelweg op en rij je lange stukken zul je zien dat de actieradius flink op zal lopen.

Uiteraard is het zo dat de boordcomputer slechts een schatting geeft van het verbruik en actieradius, zoals eerder geschreven is het bijhouden van gereden kilometers tegenover de getankte liters een meer nauwkeurige manier van meten.

Wat andere al hebben gezegd, meestal is het afhankelijk van de gemiddelde verbruik. Heb wel eens 500km bereik bij gereden voordat de verwachte bereik achteruitging in een auto van een collega...

Mbt verbruik; wat anderen al zeggen. En het lijkt me heel sterk dat je boordcomputer kapot is gegaan door wat demontage aan het dashboard/interieur. Tja, die rammel/resonantie.. Probeer er zelf zoveel mogelijk achter te komen waar je denkt dat het zit. En dan maar weer teruggaan naar de garage?

Terug
Bovenaan