Volle tank beter?

Guest
Beste,

Rijd een auto (diesel) beter met een volle tank/50%+? Want ik weet niet of het gevoelsmatig is maar ik vind de auto met een volle tank ten eerste stabieler vertrekken maar hij voelt ook beter aan als ik eenmaal het gaspedaal in trap. Heeft dat dan te maken dat de brandstofpomp minder hard hoeft te werken bijvoorbeeld? Dacht eerst dat het tussen mijn oren zat maar hoor het van meer mensen( uit het gezin).

Alvast bedankt!

Lijkt mij met een moderne diesel niet echt mogelijk omdat de raildruk altijd hetzelfde moet zijn. Bij afwijkingen resulteert dit in een motorstoring.

Toetsje zei:
Lijkt mij met een moderne diesel niet echt mogelijk omdat de raildruk altijd hetzelfde moet zijn. Bij afwijkingen resulteert dit in een motorstoring.

Het betreft een BMW 525D uit 2001! Dus 18 jaar oud :) Is dat dan wel mogelijk?

Het menselijk brein zit toch raar in elkaar af en toe.

Je verliest het meest op gewicht. Het voordeel van druk op de pomp lijkt me nul, dan zou je toch bij 10% en in bochten of hellingen een zeer onaangename loop op vol vermogen moeten krijgen en hier heb ik nog nooit van gehoord.

V0RQ zei:
Het menselijk brein zit toch raar in elkaar af en toe.

Je verliest het meest op gewicht. Het voordeel van druk op de pomp lijkt me nul, dan zou je toch bij 10% en in bochten of hellingen een zeer onaangename loop op vol vermogen moeten krijgen en hier heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb het eerder gehad met een peugeot 206 1.6HDIF 110pk uit 2006. Die reed vanaf een halve tank+ gewoon een stuk soepeler. Ook in de tweede versnelling zat er gewoon meer puf in, kon hem langer doortrekken. Dat verschil merkte je per direct. De dieselpompen van de BMW 525D e39 staan ook niet bekend om hun betrouwbaarheid.

Het grootste voordeel van een volle tank is dat je er een aardig stuk verder mee kan rijden.:)
Ik heb er verder nooit een verschil in gemerkt, en ik rijd toch al een jaartje of 33 op alle gangbare soorten brandstof.
Het enigste waar ik een grondige hekel aan heb is aan auto's die weggezet worden met een zo goed als lege tank: als je dan even een keer haast hebt om ergens naar toe te gaan moet je ook nog eerst weer tanken voordat je eindelijk verder kunt.
Meestal gooi ik de tank dus al weer vol als de meter op een kwart staat.

Terug
Bovenaan