Volkswagen Up bedrijfsauto?

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Vandaag kwam ik deze Volkswagen Up tegen op MP : https://link.marktplaats.nl/m1644104099

Gegevens:
Merk & Model: Volkswagen up!
Uitvoering: Load Up
Carrosserie: Gesloten Wagen
Kenteken: VGL-73-D

Deze auto is waarschijnlijk geïmporteerd en in het land van herkomst geleverd als bedrijfsauto. Ik weet dat de type aanduiding 'bedrijfsauto' niet veranderd kan worden na importeren, vandaar dat deze Up ook een 'grijs' kenteken heeft.
Als ik deze auto op wil zoeken wat het bedrag voor wegenbelasting bedraagt kan ik hierover niks vinden. Kan iemand mij vertellen als ik deze auto aanschaf als particulier of deze auto nou onder 'bestelauto particulier' of onder 'personenauto' wordt ingeschaald?

Op de site van de Belastingdienst :
let op: de bestelauto moet wel voldoen aan de fiscale inrichtingseisen. Alleen dan betaalt u het tarief voor een bestelauto.

Oftewel, gewoon particulier tarief.
Ik zou dan ook liever een up! kopen op geel kenteken, dan mag er gewoon een bank in.

Monsieur Le Loure zei:
Vraag mij sowieso af waarom je een Up op grijs kenteken wilt hebben, wegenbelasting is toch al een habbekrats
Geen bpm en ook investeringsaftrek, maar dan zet ook niet echt zoden aan de dijk bij de prijs van een up.

Richard 6386062 zei:
Monsieur Le Loure zei:
Vraag mij sowieso af waarom je een Up op grijs kenteken wilt hebben, wegenbelasting is toch al een habbekrats
Geen bpm en ook investeringsaftrek, maar dan zet ook niet echt zoden aan de dijk bij de prijs van een up.

Precies. Als dat impact heeft op de bedrijfsvoering dan is het geen bedrijf maar een hobby.

Dat zou ik dus nooit kopen, echt een auto die je helemaal op moet rijden. Je raakt hem namelijk nooit meer kwijt.

TS vraagt om info, niet om adviesen over wel of niet kopen.

Een collega van me rijdt een corsa combo benzine op grijs kenteken, hij is particulier en betaald wel degelijk iets minder.

Als je via de rdw gegevens invult omtrent MRB dan kom je achter het bedrag, er word gevraagd naar personenwagen of bedrijfdwagen, vervolgens op particulier of bedrijf, gek genoeg word er dan niet om de provincie gevraagd.
Zoek eerst wel even het gewicht op van de auto, want daar word ook naar gevraagd.

Eigenlijk zie ik er geen enkel voordeel in om deze Up zonder achterbank te kopen.

De auto heeft slechts 60 pk, geen achterbank, weinig ruimte, de prijs is gezien het bouwjaar nog hoog, de auto is straks minder gewild dus schrijf je waarschijnlijk meer af, en je betaald gewoon het particuliere tarief aan motorrijtuigenbelasting.

In mijn ogen kun je dan veel beter of een gewone bestelauto kopen, zoals een Peugeot Partner, Renault Kangoo, Dacia Dokker, Citroën Berlingo, Mercedes Citan of iets dergelijks. ( bij zakelijk gebruik betaal je dan het ondernemers tarief voor de motorrijtuigenbelasting.)
Of koop anders gewoon een andere A of B segment auto met achterbank.

Stif zei:
Een collega van me rijdt een corsa combo benzine op grijs kenteken, hij is particulier en betaald wel degelijk iets minder.

Ik weet dat er vroeger meer kleine auto's als besteller op kenteken werden gezet (205, R5, Corsa) en deze auto's staan nog wel op papier als bestelwagen.

Het is mij duidelijk, als de auto tegenwoordig niet aan de voorwaarden voldoet voor een bestelwagen (inhoud laadgedeelte) dan kan deze dus niet als bestelwagen berekend worden in de MRB. Bedankt voor de reacties!

Hans 8931791 zei:
Stif zei:

Ik weet dat er vroeger meer kleine auto's als besteller op kenteken werden gezet (205, R5, Corsa) en deze auto's staan nog wel op papier als bestelwagen.

Het is mij duidelijk, als de auto tegenwoordig niet aan de voorwaarden voldoet voor een bestelwagen (inhoud laadgedeelte) dan kan deze dus niet als bestelwagen berekend worden in de MRB. Bedankt voor de reacties!

Het voordeel is dat je geen provinciale opcenten hoeft te betalen als je als particulier een bedrijfswagen hebt. Volgens mij voldoet deze UP niet aan de eisen voor een bedrijfsauto en zal daarom als personenauto afgerekend moeten worden.

Vind het wel een gek ding :cool: Snelheidsmeter ziet er ook anders uit dan normale upjes. En dacht dan bandenspanningssensoren en start/stop ook standaard waren bij gewone upjes na de facelift. Heeft deze ook niet.
Maar uit financieel oogpunt is het totaal niet interessant

Misschien is zoiets nog wat voor een eettentje oid, die rijden hier vaak rond met Upjes (en andere A-segmenters) als bezorgauto's. Als je de achterbank toch nooit gebruikt kan ik me voorstellen dat het marginaal iets praktischer is als die er niet in zit. Maar ja, die kopen vaak een vloot nieuwe voertuigen in 1 keer, en niet telkens weer een tweedehandsje erbij.

Maar de prijs is met BTW ook al knap hoog. De meeste 2e hands Upjes zullen niet in aanmerking komen om zonder BTW verkocht te worden. Dat is het enige voordeel.

Het Load up pakket is als een accessoirepakket leverbaar op elke up. Maar dan komt ie meestal gewoon op geel kenteken. Vanuit de leasemaatschappij eisen we ook dat de gedemonteerde onderdelen als achterbank, gordels, etcetera worden meegeleverd zodat ie makkelijk weer terug te bouwen is.
Ik heb wel een keer een E-Load-up gereden, die stond net als dit exemplaar op grijs kenteken. Volgens automotive fiscalist Jan Rolleman was dat zakelijk gezien heel interessant maar de details weet ik niet meer. Tweedehands kan je beter gewoon een geel kenteken hebben. Dat Load up pakket kan je ook gewoon demonteren en dan weer de achterbank monteren.

Barri zei:
Het Load up pakket is als een accessoirepakket leverbaar op elke up. Maar dan komt ie meestal gewoon op geel kenteken. Vanuit de leasemaatschappij eisen we ook dat de gedemonteerde onderdelen als achterbank, gordels, etcetera worden meegeleverd zodat ie makkelijk weer terug te bouwen is.
Ik heb wel een keer een E-Load-up gereden, die stond net als dit exemplaar op grijs kenteken. Volgens automotive fiscalist Jan Rolleman was dat zakelijk gezien heel interessant maar de details weet ik niet meer. Tweedehands kan je beter gewoon een geel kenteken hebben. Dat Load up pakket kan je ook gewoon demonteren en dan weer de achterbank monteren.

Weet jij eigenlijk of het (bezorg)wagenpark van de snackbarretjes & co in de regel ook lease betreft? Zo ja, dan zullen die hier ook niets aan hebben.

Wellicht Financial Lease. In de operational lease willen de meeste m niet. Niet te verzekeren en hoge reparatiekosten. Maar dat is inderdaad wel de beoogde doelgroep, al kopen die liever een vijfdehands up en geen nieuwe met een Load up pakket van €1250 ofzo.

Barri zei:

Ik wist niet dat dit als optie aangeschaft kan worden, grappig om te weten.
Het plaatsten van een achterbank wordt denk ik wel een probleem, de auto staat namelijk nog steeds op papier als een tweepersoons voertuig. Je zult hem dan waarschijnlijk moeten omkeuren naar een auto voor 4/5 personen.

Terug
Bovenaan