Volkswagen polo 2010 1.2 of 1.4

A

Anoniem

Guest
Goedendag,

Wil graag een polo uit 2010 aanschaffen maar ben aan het twijfelen tussen een 1.2 en een 1.4. Rij zelf vooral veel snelweg kilometers. Als je puur naar zuinigheid kijkt, welke is dan zuiniger?

In theorie de 1.2, in praktijk zal het weinig uitmaken en zou ik voor de 1.4 gaan, 1.2 3 cilinder 70 pk voor een auto van 1000 kg houdt niet over. 4 cilinder rijdt ook veel fijner dan een 3 cilinder.

Hoeveel km per jaar rij je? Bij 15.000 km scheelt het je amper 2 tankbeurten op jaarbasis.

Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de 1.4 zuiniger is omdat dit blok minder hard hoeft te werken. Let wel op de Polo staat niet bekend als de meest betrouwbare auto op de markt.

De gewone 1.4 heeft meer over, omdat die meer vermogen heeft en is een 4 cilinder. Koop een Polo zeker niet voor de lage prijs, techische kwaliteit en betrouwbaarheid. De prijzen liggen relatief hoog en de VW Polo uit deze periode hoorde samen met broertje Seat Ibiza volgens veel statistieken tot de minst betrouwbare auto's in het B segment.

Nico GTR zei:
2010.....1.4.....VW....

3 alarmbellen. Let op de ketting. ;)

alleen vw zou genoeg moeten zijn.

mijn aan raden is een andere wagen te zoeken

mijn zus heeft zelf een fiesta van 2014. en die heeft geen bijzondere dingen gehad.

indien ik u niet kan overtuigen.

de 1.4 MET handbak.

Epica zei:
Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de 1.4 zuiniger is omdat dit blok minder hard hoeft te werken. Let wel op de Polo staat niet bekend als de meest betrouwbare auto op de markt.

Grote blokken die minder hard werken is een mythe. Ze draaien minder toeren maar verpompen meer brandstof per slag, ze zijn zwaarder, verbruiken meer bij stationair en hebben meer interne weerstand.

De 1.2 is altijd zuiniger en goedkoper in verzekering en misschien zelfs mrb.

De 1.4 zal iets relaxter rijden, meer comfort.

V0RQ zei:
Epica zei:

Grote blokken die minder hard werken is een mythe. Ze draaien minder toeren maar verpompen meer brandstof per slag, ze zijn zwaarder, verbruiken meer bij stationair en hebben meer interne weerstand.

De 1.2 is altijd zuiniger en goedkoper in verzekering en misschien zelfs mrb.

De 1.4 zal iets relaxter rijden, meer comfort.
Hier mee ontkracht je meteen dat je verstand van auto's hebt en dus ga ik op zulke bullshit maar niet reageren.

Entwarnung!
@Jan
Sommige van de reactiewillige forummers zijn zo te lezen flink beneveld. De juiste info is dat de 1.4 16v van dit bouwjaar een distributieriem heeft. Deze is volstrekt probleemloos vermits je deze maar tijdig laat vervangen. Heeft niets met de 1.4 tsi problemen te maken. De 1.2 is een driecilinder? en die heeft een ketting. Die wel eens problemen geeft, een geluid bij starten en brandend motorstoringslampje. Dan is vervangen de oplossing, prijziger dan de distributieriem bij de 1.4 16v. Komt voor maar niet heel vaak. De 3cilinder gebruikt in de praktijk een fractie minder dan de 1.4 16v, maar dan heb je het over max een halve liter op 100 km. De 1.4 16v is een veel fijnere motor, met in zijn vroege jaren een winterakkefietje, maar dat was in 2010 niet meer aan de orde.
In 2010 was ook de 1.2 tsi leverbaar. Als je daaraan denkt dan luidt het advies dat je geen slechtere keuze kunt maken dan die motor in dat jaar. De ketting, de turbo, nokkenas, etc. Succes... En start zelf ook Google even op als je aan mijn woorden twijfelt. Overigens is de staat van het specifieke exemplaar ook cruciaal, immers het betreft hoe dan ook een 9 jaar oude auto. Heb je er zelf geen kijk op, laat de auto dan checken/keuren.

Terug
Bovenaan