Volkswagen Passat 1.4 TSI Ratel houdt te lang aan bij extreem koude motor

A

Anoniem

Guest
Hoi!
Ja daar is er weer één met een ratelende 1.4 TSI -,- Maar ik heb toch even een vraag. De Passat staat in deze coronaperiode helaas aardig veel stil waardoor hij soms wel 2 of 3 dagen niet wordt gebruikt. Wanneer dit gebeurt en ik hem start ratelt de motor soms net wat langer dan ik fijn vind. Soms wel 2 tot 3 minuten. Dit hoor ik tijdens het rijden dus wel een beetje, maar verdwijnt na deze paar minuten wel weer.
Maar nu merkte ik laatst ook een verlies in vermogen. Wanneer ik de auto meerdere dagen na elkaar rijd merk ik dat de auto toch meer vermogen bied dan wanneer hij een paar dagen goed koud is geweest. Ik tank al sinds het begin van corona bij dezelfde pomp dus verschil in brandstof kan het ook niet zijn lijkt mij?

Nu ben ik enorm bang voor een slechte ketting en denk ik dus meteen dat dat het is, maar een vriend opperde het idee dat het misschien kan zijn doordat de olie in die paar dagen gewoon zo ver naar beneden is gezakt dat het heel lang duurt totdat deze weer rondgepompt is. Dat zal ook verklaren waarom hij het na een kleine 24 uur wel normaal doet. Ook dan hoor ik bij start wel een ratel, maar die is in 30 seconden oid wel weg.

Mijn vraag is dus of dit aan de ketting/nokkenasversteller (of ander duur onderdeel) ligt, of dat het inderdaad weggezakte/slechte olie is.

Alvast dank voor jullie reacties!

Tijdje terug wel bij de garage geweest, maar die heeft er niks speciaals aan gevonden.. Hij zei dat hij er dan dieper in moest duiken wat al veel arbeidsuren ging kosten. Gezien ik dit jaar waarschijnlijk wil overstappen naar diesel (maak veel kilometers tegenwoordig) wil ik er ook niet al te veel meer aan uit geven.. Wou dus eerst ervaringen horen :)

Ratelen kan, buiten een opgerekte ketting, ook komen doordat de hydraulische klepstellers leeg gelopen zijn. Dat kan weer veroorzaakt worden door reguliere slijtage of doordat de terugslagkleppen lekken door vervuilde motorolie. Als de olie er lang over doet om door het motorblok gepompt te worden kan dat weer veroorzaakt worden door 1) verkeerde/vervuilde olie, 2) dichtzittende olieaanzuigbuis, in het carter 3) versleten oliepomp. Nu hebben de 1.4's van VAG in sommige gevallen nogal wat olieverbruik en vervuiling/verbranding van de motorolie door de uitlaatgassen, waardoor eigenlijk alles in en keurig, negatieve, spiraal naar de kl*te gaat. Dus bij het open maken van het blok om van alles te controleren, dan is dan de ketting, spanners en geleiders vervangen een klein meerwerkje.

Hebben we extreem koud weer gehad dan?

Pietzoveel zei:
Ratelen kan, buiten een opgerekte ketting, ook komen doordat de hydraulische klepstellers leeg gelopen zijn. Dat kan weer veroorzaakt worden door reguliere slijtage of doordat de terugslagkleppen lekken door vervuilde motorolie. Als de olie er lang over doet om door het motorblok gepompt te worden kan dat weer veroorzaakt worden door 1) verkeerde/vervuilde olie, 2) dichtzittende olieaanzuigbuis, in het carter 3) versleten oliepomp. Nu hebben de 1.4's van VAG in sommige gevallen nogal wat olieverbruik en vervuiling/verbranding van de motorolie door de uitlaatgassen, waardoor eigenlijk alles in en keurig, negatieve, spiraal naar de kl*te gaat. Dus bij het open maken van het blok om van alles te controleren, dan is dan de ketting, spanners en geleiders vervangen een klein meerwerkje.

Hebben we extreem koud weer gehad dan?

Och jeetje, zal blij zijn als ik van dit blok af ben :T Misschien toch maar even bij de dealer laten checken dan.. Die garage waar ik heen ga is uiteindelijk ook maar een beunhaas :p

Geen idee of we extreem koud weer hebben gehad? Ik zit binnen :)
Nee maar zonder gekheid, het is koud genoeg voor de auto om het naar meerdere dagen geen beweging allemaal niet meer zo leuk te vinden..

zo koud is het niet. En met de olie met juiste specificaties die niet ernstig vervuild is kan dat echt niet zo zijn dat het minuten lang duurt voordat de olie rondgepompt word. Al helemaal niet naar 's slechts' 3 dagen.

Als dat ding nu een paar maand stil stond ergens waar temperaturen al die tijd niet boven 0 zijn geweest word het al een ander verhaal bij de eerste keer starten, dat is hier niet het geval

Oorzaak kan zoveel zijn, pietzoveel heeft al wat genoemd. Maar dat er iets echt niet helemaal goed gaat bij de motor is zeker . De ketting + spanners is natuurlijk verdachte nummer 1.

Mijn advies; als je toch al wil overstappen naar een diesel dit jaar nu gewoon werk van maken. Elke euro dat je er in stopt is dan zonde en kun je beter in de nieuwe auto steken.

Sjors 8166819 zei:
het is koud genoeg voor de auto om het naar meerdere dagen geen beweging allemaal niet meer zo leuk te vinden..

Het was hier begin van de week -13, iets verder van zee -25; ijskoude poollucht en een auto welke 2 weken stil stond. Gisteren gestart, en ja hoor, gewoon lopen en zonder enige bijgeluiden....:) Maar ja, dit was dan wel een Giant Suzuki Baleno (van m'n vrouw); Aziatische kwaliteit uit India :)
Overigens: een vorige auto van mij (Citroën C3 II 1.6 e-Hdi) met oude accu en 3 weken stilstand bij continue vorst startte ook egwoon in 1x en zonder enig bijgeluid.
Misschien moet je je referentie toch eens gaan aanpassen, van een VW naar een echte auto :) :)

Haha ja ik wil hierna een Mazda 6 uit 2015/2016 aan gaan. Meer vertrouwen in die technologie ;p
Deze VW destijds een beetje overhaast aangeschaft. Desalniettemin een fantastische auto waar ik nog zeker verliefd op ben. Maar na 3 jaar en flink wat kilometers (in de bergen) is het tijd voor wat anders. Wat meer design en luxe ;p
Ondanks z'n problemen ga ik hem zeker missen!

Terug
Bovenaan