Volkswagen Multivan | Vanaf € 54.400

Wouter82

Moderator

q61yxzyblrdi.jpg

djiyogrbjmhn.jpg

cm1ysztb9vry.jpg

1jmy3r1bbem6.jpg

jwby7ksbmte1.jpg

ia0yaz5bheur.jpg

yboy3sqb19cv.jpg

[size=x-large]Nieuwe Volkswagen Multivan: los van Transporter[/size]

Volkswagen breidt zijn modellengamma uit met de Multivan. De Multivan is van oudsher de personenautoversie van de Transporter, maar Volkswagen bikt die aanduiding nu van de T6 los om er een min of meer losstaand model van te maken. Dit is de nieuwe Volkswagen Multivan, een praktische balzaal waar ook nog eens plug-in hybride van komt. Begin 2022 komt de Multivan naar Nederland.
Highlights

Nieuwe Multivan staat los van Transporter
Schuifdeuren en veel gemak
Ook als plug-in hybride eHybrid
Begin 2022 in Nederland

Volkswagen heeft met de Transporter een bedrijfswagen op de menukaart staan waar naast een personenversie op grijs kenteken ook een personenautoversie van bestaat: de Multivan. De toevoeging Multivan knipt Volkswagen nu los van de Transporter. Het merk boetseert er zelfs een losstaand model van. De Volkswagen Multivan is een auto die meer bus lijkt dan MPV, maar wel is gelardeerd met typische kenmerken van een auto uit dat in rap tempo uitgestorven segment. Voor een Sharan-achtige lijkt Volkswagen, in ieder geval in Europa, geen plek meer te zien. Maar voor een grote MPV met schuifdeuren nog wel, lijkt de redenatie van Volkswagen te zijn.

Daarmee lijkt Volkswagen een soortgelijke weg te bewandelen als Opel met de Zafira Life. De Zafira Life is namelijk de personenautoversie van bedrijfswagen Vivaro. Toch lijkt dat niet helemaal het geval. De Volkswagen Multivan komt namelijk naast de huidige generatie Transporter te staan. Die huidige Transporter is meermaals gemoderniseerd, maar verbergt onder z'n koets nog een platform dat in 2003 al onder de T5 debuteerde. Dat platform wordt niet gebruikt voor de Multivan, Volkswagen parkeert z'n nieuwe ruimtereus namelijk op het veel modernere MQB-platform. Op termijn zal overigens ook de Transporter worden vervangen, maar niet zoals je zou denken. Ondanks het feit dat Volkswagen de Multivan in één adem noemt met 'T7' en dat de Multivan door Volkswagen Bedrijfswagens is ontwikkeld en wordt gepresenteerd, bestaat het 'Bulli-aanbod' in de toekomst uit drie modellen: de Transporter, deze Multivan en de elektrische ID.Buzz.

Plug-in Hybrid

Het MQB-platform maakt het mogelijk dat Volkswagen's grootste personenauto ook beschikbaar komt als eHybrid. Inderdaad, als plug-in hybride. De Multivan eHybrid heeft net als de Passat GTE een 150 pk sterke 1.4 TSI die samenwerkt met een 115 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk en 350 Nm. De plug-in hybride Multivan heeft een 13 kWh accu waar de auto waarschijnlijk zo'n 50 elektrische kilometers uit perst. Tot een snelheid van 130 km/h kun je puur op elektrokracht rijden, daarna springt de benzinemotor bij.

Liever geen plug-in hybride? Geen probleem. Volkswagen levert de Multivan namelijk ook met 136 pk (220 Nm) en 204 pk (320 Nm) sterke 1.5 en 2.0 TSI-benzinemotoren. Ook heeft Volkswagen een 150 pk sterke 2.0 TDI op de menukaart staan. Ongeacht welke motorversie je kiest heeft de Multivan een DSG-automaat. In de Multivan eHybrid is dat een exemplaar met zes versnellingen, de reguliere TSI- en TDI-versies hebben een DSG-automaat met zeven verzetten.

Aan moderne snufjes geen gebrek. De Multivan is straks namelijk ook te krijgen met IQ Drive Travel Assist, een systeem dat bekend is van andere modellen van Volkswagen en dat tot op zekere hoogte semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Lane Assist en cruise control zijn standaard, evenals systemen als Front Assist met City Emergency Braking en verkeersbordherkenning.

Uiterlijk

De Volkswagen Multivan is overduidelijk een model dat sterk doet denken aan een bus, al komt het geheel minder busjesachtig over dan de Transporter Multivan die hij vervangt. De Multivan heeft een gespleten A-stijl, een designfoefje dat we onder meer kennen van de Citroën C4 Space Tourer. De motorkap is nog altijd vrij kort, maar de Multivan heeft een optisch minder stompe neus dan de huidige Transporter/Multivan. Dat de Multivan deel uitmaakt van de Transporter-bloedlijn, zie je ook terug in het design. Zo loopt er net als bij huidige en diverse vorige generaties vanuit de koplampen een strakke lijn over de flank die aansluit op de achterlichten. De achterlichten zijn geen verticaal georiënteerde blokken meer, maar vlak liggende en veel bredere exemplaren. Volkswagen geeft de Multivan elektrisch bedienbare schuifdeuren die een gemakkelijke instap, ook in smalle parkeervakken, moet garanderen. Schuifdeuren heeft Volkswagen's laatste grote MPV, de Sharan, nooit gezien. Wat dat betreft is Volkswagen's keuze om van de Multivan meer een MPV-achtige te maken niet eens zo'n gekke geweest. Led-koplampen zijn standaard, ledmatrixkijkers zijn optioneel. Wie de Style-uitvoering bestelt, krijgt een brede ledstrip in de snuit van z'n ruimtereus.

De Volkswagen Multivan komt in twee lengtematen beschikbaar. De reguliere variant is 4,97 meter lang en heeft een 3,12 meter lange wielbasis. De langere variant strekt zich uit over een afstand van 5,17 meter en heeft dezelfde wielbasis, maar wel een 20 centimeter grotere overhang achter. Met z'n breedte van 1,94 meter is -ie 3,7 centimeter breder dan de vorige Transporter Multivan, al is hij met z'n hoogte van 1,90 meter bijna 5 centimeter lager.

Interieur

Natuurlijk is de Volkswagen Multivan vanbinnen lekker praktisch, en ook enigszins eigenwijs. Naar een conventionele versnellingspook zoek je je namelijk een ongeluk. In plaats daarvan heeft de Multivan een klein keuzeknuppeltje waar zich shift-by-wire-techniek achter schuilhoudt. Net als bij de Volkswagen ID3 is het bedieningselement van de transmissie versmolten met de overkapping van het instrumentarium. Volkswagen geeft de Multivan onder meer een 10-inch multimediascherm, een 10,25-inch groot digitaal instrumentarium, een automatische handrem en optioneel zelfs een immens glazen panoramadak. Zaken die je inderdaad eerder in een personenauto verwacht. Volkswagen zet zelfs een uit 14 luidsprekers bestaand audiosysteem van Harman Kardon op de optielijst.

Volkswagen vergeet het praktisch gemak echter niet. De ruimte tussen de voorstoelen is namelijk bewandelbaar. Dat maakt het voor de inzittenden voorin niet alleen makkelijk om in een krap parkeervak je weg via een van de schuifdeuren naar buiten te vinden, maar ook om tussen de kibbelende kinderen achterin te springen als dat nodig is. De Volkswagen Multivan heeft geen gebruikelijke derde zitrij achterin. Althans, er is een zitrij, maar het is geen achterbank. Zowel de tweede als derde zitrij bestaat uit losse zetels, uitneembare exemplaren die dankzij rails ook nog eens naar voren en naar achteren te schuiven zijn. De stoelen op de tweede zitrij zijn ook achterstevoren te plaatsen, fijn als je de inzittenden op de derde zitrij ook daadwerkelijk wil aankijken tijdens het praten. Volkswagen perst ook nog eens een eveneens op rails geplaatst en dus verschuifbaar, maar ook uitklapbaar en uitneembaar tafeltje in het interieur.

De bagageruimte met de derde zitrij in normale positie heeft een inhoud van 469 liter. Er komt ook een langere variant beschikbaar die in die situatie 763 liter mee kan zeulen. De totale bagageruimte bedraagt zonder stoelen achterin maar liefst 3.672 liter en 4.005 liter voor de verlengde versie. De achterklep valt - optioneel - elektrisch te openen door met je voet onder de bumper te wapperen.

Volkswagen gaat de Multivan ook in Nederland voeren. Begin 2022 staat de praktische Volkswagen bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-volkswagen-multivan/

Wouter82

Moderator

Bijzonder dat AutoWeek een vergelijking maakt met de Opel Zafira Life in plaats van met de Mercedes-Benz V-klasse, dat lijkt mij veel meer een concurrent.

Sport Leicht

Gebruiker
Ik vind hem erg lomp, ziet er niet erg aantrekkelijk uit. Mist ook de stoere uitstraling van de oude Transporter Multivan.

iDS

Gebruiker
D Elzinga zei:
Ik vind hem, evenals de Golf en Caddy, een erg norsige uitstraling hebben.
Tja, toch een pak beter dan die schaapachtige glimlach van de ID.3.

Ik vind het een geslaagd busje. Grootste ergernis: die stomme touch-glij bediening van de airco. Duidelijk een besparing en erg onergonomisch.

der Magistrat

Gebruiker
Eindelijk eens wat vernieuwing op dit design. De T4, 5 en 6...ik vond dat allemaal wel erg veel hetzelfde.
Het zal wel een dure jongen worden, maar qua design vind ik het nog best prima zo.

Total Loss

Gebruiker
Wat mij nog het meest stoort is die chromen lijkwagenstrip over de hele zijkant, is te hopen dat de normale versies ( zonder two-tone dus ) dat niet hebben. Verder weet je gewoon dat dit ( zeker hier in Nederland ) echt onbetaalbaar gaat worden.

Joop 5528328

Gebruiker
Total Loss zei:
Wat mij nog het meest stoort is die chromen lijkwagenstrip over de hele zijkant, is te hopen dat de normale versies ( zonder two-tone dus ) dat niet hebben. Verder weet je gewoon dat dit ( zeker hier in Nederland ) echt onbetaalbaar gaat worden.

Het is geen Opel (Astra)... Daar lijken ze het lijkwagendesign tot designtaal te hebben verheven.
Hier is het een nette lijn over de zijkant, leuke toevoeging!

M

MCW

Guest
mu002532-vw-multivan-exterieur-fullview-03

mu002523-vw-multivan-dimensions-1

mu002526-vw-multivan-highlights-stage-1

Ik heb er nog geen sterke mening over. In deze kleuren zul je 'm toch niet erg vaak zien. Gewoon een keurig, vierkant busje met een wat 'omhoogkijkend' neusje.

iDS

Gebruiker
Joop 5528328 zei:
Total Loss zei:

Het is geen Opel (Astra)... Daar lijken ze het lijkwagendesign tot designtaal te hebben verheven.
Hier is het een nette lijn over de zijkant, leuke toevoeging!

Een vergelijking die nergens op slaat.
Als je alleen komt om te provoceren blijf dan weg.

Joop 5528328

Gebruiker
Grappig, degene die enkel off-topic reageert ben jij, meneer hypocriet

Nu ik de Multivan meer zie heb ik toch m'n twijfels bij de achterkant; ik dacht da de uitlopers naar het midden net als de Golf en ID.3 zouden zijn, dit ziet er helaas toch wat anoniemer uit. Verder leuke speelse auto, mooi in de lijn van T's.

M

MCW

Guest
Na het autogefuhl filmpje te hebben gezien vind ik het uiterlijk maar zozo. Hij oogt wat sullig van de zijkant en de kleine achterlampen vind ik persoonlijk niet zo mooi. Maar goed, van binnen oogt het allemaal prima en erg flexibel en makkelijk te gebruiken. Je moet wel de langere versie hebben als je 5 volwassen mensen mee wilt nemen. Helaas wel zelfde infotainment die we al kennen bij VW .

Wat mij nog het meest stoort is die chromen lijkwagenstrip over de hele zijkant, is te hopen dat de normale versies ( zonder two-tone dus ) dat niet hebben

Is niet standaard maar op de "high level trim"

Barri

Moderator

Ik las dat ie groter is dan de T7, dat had ik niet verwacht.
Nog steeds een prima basis voor een camper of een grijs kenteken versie dus!

MCW

Actieve Gebruiker
De nieuwe Volkswagen Multivan heeft een vanafprijs van €54.400. Daarmee is hij meer dan €37.000 goedkoper dan de Multivan op basis van de Transporter. Dat heeft de nieuwe Multivan te danken aan zijn aandrijflijn die op papier minder CO2 de atmosfeer in pompt dan de machine van de vorige Multivan. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft de nieuwe Multivan namelijk geen 2.0 TDI-dieselmotor, maar een eHybrid plug-in hybride aandrijflijn. Deze 218 pk en 350 Nm sterke plug-in hybride aandrijflijn heeft bestaat net als die van de Passat GTE uit een 150 pk sterke 1.4 TSI die samenwerkt met een 115 pk sterke elektromotor. De plug-in hybride Multivan heeft een 13 kWh accu waar de auto waarschijnlijk zo'n 50 elektrische kilometers uit perst. Tot een snelheid van 130 km/h kun je puur elektrisch rijden, daarna springt de benzinemotor bij. De dieselversies komen niet naar Nederland. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-volkswagen-multivan-ruim-e37-000-goedkoper/

KNZfdLX.png

JhNs8sI.png

SrslOzk.png

rYoGerv.png

Configureren kan hier: https://www.vwbedrijfswagens.nl/nl/configurator.html/__app/multivan.app

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Een aardig MPV-alternatief en een stuk voordeliger dan een Ford Tourneo Custom, die kost als PHEV netto al 53.300 en inclusief BTW en BPM 71.646 euro. Geen idee waarom de Ford zoveel meer geld moet kosten... Zo'n Multivan zou het in de Bijbelgordel aardig kunnen doen, of als shuttle taxi.

929V6

Actieve Gebruiker
Rutger DC zei:
Zo'n Multivan zou het in de Bijbelgordel aardig kunnen doen

Zou het? 's Zondags gaat men er te voet naar de kerk en voor de rest van de week heeft elk gezinslid zijn of haar eigen Ford Granada op het erf staan.

J88P

Gebruiker
929V6 zei:
Rutger DC zei:
Zo'n Multivan zou het in de Bijbelgordel aardig kunnen doen

Zou het? 's Zondags gaat men er te voet naar de kerk en voor de rest van de week heeft elk gezinslid zijn of haar eigen Ford Granada op het erf staan.

Ook niet meer voor lang, nu ze denken dat de Heer hen helpt tegen Covid, ipv het vaccin;)

Total Loss

Gebruiker
Die plaatjes van die witte uit de configurator. Zou echt ieder willekeurig made in China busje kunnen zijn, hele rare proporties, niet normaal.

Carfanatic

Gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=yVd0tQEo00E
https://www.youtube.com/watch?v=Ak1FA_Od0yI
https://www.youtube.com/watch?v=ztd-N2th-PI

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Volkswagen Multivan vs Hyundai Staria vs Mercedes-Benz V-Klasse

vw-t7-mercedes-v-klasse-hyundai-staria-vergleich-01.jpg

vw-t7-mercedes-v-klasse-hyundai-staria-vergleich-17.jpg

vw-t7-mercedes-v-klasse-hyundai-staria-vergleich-02.jpg

vw-t7-mercedes-v-klasse-hyundai-staria-vergleich-07.jpg

vw-t7-mercedes-v-klasse-hyundai-staria-vergleich-12.jpg

vw-t7-mercedes-v-klasse-hyundai-staria-vergleich-03.jpg

vw-t7-mercedes-v-klasse-hyundai-staria-vergleich-08.jpg

vw-t7-mercedes-v-klasse-hyundai-staria-vergleich-13.jpg

Complete test: https://www.autozeitung.de/hyundai-staria-mercedes-v-klasse-vw-t7-multivan-vergleich-200921.html

Jean 1106250

Gebruiker
Oef, die Staria lijkt wel uit de jaren '80 te komen (Dat interieuro_O)... Niet dat de V-Klasse er zo '2022' uitziet, maar die straalt tenminste nog klasse uit. Leuk vergelijk, tussen de Multivan en V-Klasse.

Gouden Kalf

Gebruiker
Ik vind het niet meteen de meest sexy vervanging van mijn Sharan, maar 7 zitplaatsen, plugin hybride die in België voor 100% fiscaal aftrekbaar is... Daar zeg ik als kleine zelfstandige met 3 kinderen, een hond en een mountainbike geen neen tegen.

En om even lekker tegendraads te doen (want al die foldertjes laten de meest kleurrijke modellen zien maar in de praktijk neemt iedereen toch zilver metallic) zal het de tweekleurige The A-Team bus worden.

Als de testrit wat meevalt natuurlijk.

Een knap SUV'tje zal dan voor de volgende keer zijn, als de achterbank leeg is.

Reyner

Gebruiker
51899568983_7958f88701_o.jpg

Deze week gespot op weg naar m'n werk. Plug-in Hybrid, zal wel populaire firmawagen worden voor vaders van een "nieuw samengesteld gezin" (2 van jou, 2 van mij en nog eentje van ons).

Rembrandt

Gebruiker
De “nieuwe Touran”.
Niet moeders mooiste, maar wel een superpraktische auto voor grote(re) gezinnen.

En door de hybride aandrijving ook nog met een “redelijke” prijs (lees: vergelijkbaar met een grote SUV, waar de vorige Multivan al snel op 70K plus zat).
Al weet ik niet of dit “busje” in de gangbare leaseregelingen past.

MCW

Actieve Gebruiker
Ik vond de Multivan altijd wel een 'stoer' busje. De nieuwe oogt op die foto echt ielig en suffer.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Beperkt gestileerde koelkast. Ziet er wel minder uit als een busje dan bijvoorbeeld de Opel Zafira(-e) Life of Ford Tourneo Custom (PHEV). Voor het geld een goede aanbieding en vrijwel concurrentieloos.

Durashift

Gebruiker
Ik zag 'm vorige week bij de dealer staan, nabij een laadpunt.. begreep dat al niet zo.. maar Rembrandt verklaart het met de PHEV variant. ;)
Is, in mijn ogen, gewoon formaat Transporter.. maar dan wat spitsers qua design.

ID.Buzz lijkt mij dan de modernere optie.

Reyner

Gebruiker
MCW 84 zei:
Ik vond de Multivan altijd wel een 'stoer' busje. De nieuwe oogt op die foto echt ielig en suffer.

idd in het echt zag ie er echt suf uit, zeker in dat donkergrijs.

Qua bedrijfswagen in Belgie nog een goede keuze. 100% aftrekbaar voor de werkgever, en de werknemer heeft een VAA van 124 EURO/maand. (Ter info voor mijn RAV4 hybrid uit 2018 is dat 199 EURO/maand)

Wat gaaf. Ik heb die van mij halverwege februari besteld. Heb je een indicatie wanneer hij wordt geleverd of is hier gezien de huidige omstandigheden niets over te zeggen?

Gouden Kalf

Gebruiker
Eigenlijk is dit te gek voor woorden. Stel dat door grondstofprijzen de kost van de wagen zo'n 10-20% stijgt of daalt, mijn prijs ligt vast. Helaas kan ik mijn lening nog niet fixen, die rentevoet is intussen al gestegen tot 1,78%.

Bovenaan