• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Volkswagen Atlas invoeren, problemen?

Ruben 3442742

Net ingestapt
Dag allemaal,

Ik wist niet waar ik met mijn vragen terecht kon, dus ik dacht ik meld me aan bij dit forum.

Ik woon momenteel in Amerika en heb hier recentelijk een VW Atlas gekocht. Nu ga ik terugverhuizen naar Nederland, en overweeg om m'n auto mee te nemen. Mijn vragen gaan niet over het invoeren, dat heb ik allemaal al uitgezocht en is me duidelijk. Mijn vragen zijn specifieker. Ik heb ook al contact gehad met een VW dealer, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Mijn vragen zijn;

1. Als er problemen ontstaan met de auto (en dan denk ik vooral aan computerstoringen of problemen met de "driver assist functionaliteiten") zijn deze dan door Nederlandse (of wellicht Duitse) dealers of monteurs te verhelpen?

2. Is er interesse op de NL of DE markt voor de VW Atlas, mocht ik hem tzt weer willen verkopen?

Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen!
 
Hij is gebaseerd op gangbare VW techniek die hier ook gevoerd wordt. Dus dat lijkt me geen probleem. Meer is het dat plaatwerk ofzo niet verkrijgbaar is. Maar dat kan je makkelijk over laten komen. Wederverkoop kan een issue zijn omdat het model onbekend is hier. Anderzijds kan dat ook weer een pre zijn. Ik denk dat je je niet veel zorgen hoeft te maken hoor.
 
Van het nieuwsbericht hier op de site;

"Onderhuids maakt de nieuweling gebruik van Volkswagen's MQB-platform, al is het daarmee de eerste Volkswagen die in de Verenigde Staten leverbaar is met die technische modulaire basis."
 
De belangstelling voor de Atlas kom je alleen maar te weten door er zelf voor komen te staan, als je hem later hier in de verkoop doet.
Hij rijdt blijkbaar hier al rond:
https://www.hartvoorautos.nl/gespot-de-duurste-volkswagen-van-nederland/
 
De Atlas heeft geen Europese typegoedkeuring en zo te zien is er nog geen enkele ingevoerd in Nederland (rdwdata.nl). *edit: zie hierboven in het bericht van speedtouch; wel dus: geregistreerd als Volkswagen AtlWellicht rijden er elders in de EU al wat grijs geïmporteerde exemplaren van rond, dat zou het proces wat versnellen. Zo niet, dan moet je een individuele goedkeuring aanvragen. Dat zal wel wat meer tijd en kosten met zich meebrengen, maar is vast niet onoverkomelijk.

De RDW maakt bij goedkeuring van voertuigen onderscheid tussen voertuigen met en voertuigen zonder typegoedkeuring. Voertuigen met een typegoedkeuring zijn voertuigen die in grote aantallen worden gebouwd volgens Europese voorschriften en die zonder verdere keuring kunnen worden toegelaten tot de weg. Voertuigen zonder typegoedkeuring kunnen ook worden toegelaten tot de weg, maar moeten eerst individueel worden goedgekeurd. Hier vindt u informatie over de individuele goedkeuring van voertuigen. U krijgt hiermee te maken bij:

> toelatingskeuring van een niet eerder in Europa geregistreerd voertuig
(...)

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fabrikanten-en-importeurs/individuele-goedkeuring-aanvragen
 
Houdt wel ff rekening met de CO2 uitstoot i.v.m. rest BPM berekening.
Kijk het topic van de USA spec BMW's er maar op na, kan je je flink op verkijken.

Maar goed, dat is een import dingetje en daar ging je vraag niet over. ;)

Antwoord op je vragen:

1) Er zal vast wel een VAG specialist te vinden zijn die er aardigheid in heeft om dit soort aparte voertuigen te servicen.

2) Denk dat een USA pick-up in NL couranter is.
 
Ruben 3442742 zei:
Van het nieuwsbericht hier op de site;

"Onderhuids maakt de nieuweling gebruik van Volkswagen's MQB-platform, al is het daarmee de eerste Volkswagen die in de Verenigde Staten leverbaar is met die technische modulaire basis."

Zeker, het platform wel. Maar een 2.0TSI van 238 pk met vierwielaandrijving?
 
Ruben 3442742 zei:
Ik heb ook al contact gehad met een VW dealer, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Wat zei die ervan dan? Hebben ze onderdelen of kunnen ze eraan komen en zijn de computers geschikt cq vrijgegeven om hier te servicen?
 
Durashift zei:
Houdt wel ff rekening met de CO2 uitstoot i.v.m. rest BPM berekening.
Kijk het topic van de USA spec BMW's er maar op na, kan je je flink op verkijken.

Zo'n apparaat is het alleen waard om te importeren als je hem meeneemt als verhuisgoed, dan hoef je geen BPM te betalen.
 
Joe met trema l D met punt zei:
Zo'n apparaat is het alleen waard om te importeren als je hem meeneemt als verhuisgoed, dan hoef je geen BPM te betalen.

Alleen als de auto minimaal 6 maanden voor verhuizing is gekocht.
 
P Klieder zei:
s velthuis zei:
P Klieder zei:
Hij is gebaseerd op gangbare VW techniek die hier ook gevoerd wordt.

Welke dan?

Welke niet?

Je poneert een stelling waaruit blijkt dat je veel ervaring hebt met de technische basis van de atlas ten opzichte van andere wel in Nederland leverbare vag producten. Ik ben dus benieuwd van welke in Nederland geleverde modellen slijtage onderdelen als draagarmen, aandrijfassen, rubbers, bak, riemen, remmen, etc passen op de atlas. Tevens ben ik benieuwd of de atlas is vrijgegeven op de datalogger die VW in Nederland gebruikt.

Dat er een mqb platform is gebruikt, zegt verder niets over de slijtage delen.
 
s velthuis zei:
Ruben 3442742 zei:
Ik heb ook al contact gehad met een VW dealer, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Wat zei die ervan dan? Hebben ze onderdelen of kunnen ze eraan komen en zijn de computers geschikt cq vrijgegeven om hier te servicen?

Dit is o.a. wat ze erover zeiden;

U dient er daarnaast rekening mee te houden dat zowel de carrosserie als de elektronica in een auto uit bijvoorbeeld de USA niet hetzelfde is als in Nederland. Het kan zijn dat de radio in uw auto hier niet functioneert, dat de navigatie niet goed werkt in Europa en dat onderdelen voor uw auto lastiger verkrijgbaar zijn.

Het feit dat de radio of navigatie niet zou werken vind ik geen probleem, daarvoor gebruik ik toch Android Auto.
 
Ruben 3442742 zei:
Dag allemaal,

Ik wist niet waar ik met mijn vragen terecht kon, dus ik dacht ik meld me aan bij dit forum.

Ik woon momenteel in Amerika en heb hier recentelijk een VW Atlas gekocht. Nu ga ik terugverhuizen naar Nederland, en overweeg om m'n auto mee te nemen. Mijn vragen gaan niet over het invoeren, dat heb ik allemaal al uitgezocht en is me duidelijk. Mijn vragen zijn specifieker. Ik heb ook al contact gehad met een VW dealer, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Mijn vragen zijn;

1. Als er problemen ontstaan met de auto (en dan denk ik vooral aan computerstoringen of problemen met de "driver assist functionaliteiten") zijn deze dan door Nederlandse (of wellicht Duitse) dealers of monteurs te verhelpen?

2. Is er interesse op de NL of DE markt voor de VW Atlas, mocht ik hem tzt weer willen verkopen?

Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen!

Dag Ruben, ik hoop dat je nog op deze pagina terecht komt. Ik zit met hetzelfde probleem en wou graag van jouw willen leren hoe dat met het invoeren gegaan is. Jouw ervaring is erg welkom voor mij, want ik zit met het invoer Problem bij het terug verhuizen.
 
Soms is het ook heel interessant om hem juist mee te nemen. Zeker auto's waar veel BPM op zit.

via via ken ik iemand met een mustang V8. Kost in de VS geen drol maar hier door de BPM gigantisch duur, ook als occasion. Liefhebbers zijn er wel. Hij heeft deze als verhuisgoed meegenomen en daardoor geen BPM betaald. Daarna nog even in NL mee gereden en doet met enorm veel winst verkocht :)

Maar dat zal allicht niet voor elke auto gelden.
 
Rudolf 8418061 zei:
Dag Ruben, ik hoop dat je nog op deze pagina terecht komt. Ik zit met hetzelfde probleem en wou graag van jouw willen leren hoe dat met het invoeren gegaan is. Jouw ervaring is erg welkom voor mij, want ik zit met het invoer Problem bij het terug verhuizen.

Wat is je probleem dan? Er zitten hier wel meer mensen met ervaring
 
Gullwing zei:
Rudolf 8418061 zei:
Dag Ruben, ik hoop dat je nog op deze pagina terecht komt. Ik zit met hetzelfde probleem en wou graag van jouw willen leren hoe dat met het invoeren gegaan is. Jouw ervaring is erg welkom voor mij, want ik zit met het invoer Problem bij het terug verhuizen.

Wat is je probleem dan? Er zitten hier wel meer mensen met ervaring
Ik denk dat dat wel mee valt, het importeren van dit soort specifieke auto's gebeurt vrij weinig, het zijn de meer gewilde modellen waar ervaring mee is.
 
Gullwing zei:
Rudolf 8418061 zei:
Dag Ruben, ik hoop dat je nog op deze pagina terecht komt. Ik zit met hetzelfde probleem en wou graag van jouw willen leren hoe dat met het invoeren gegaan is. Jouw ervaring is erg welkom voor mij, want ik zit met het invoer Problem bij het terug verhuizen.

Wat is je probleem dan? Er zitten hier wel meer mensen met ervaring

Hoi, we willen weten wat alles aan de auto verandert moet worden, wat dat zou kosten. En ook wat het invoeren na NL gaat kosten. Elke informatie hoe een goede partner voor het invoeren zou kunnen zijn. We doen dat de eerste keer. Alvast bedankt.
 
Het belangrijkste is dat je minimaal 12 maanden in het buitenland hebt gewoond en dat je de auto al zes maanden in bezit hebt, op die manier hoef je geen BPM te betalen want anders is het echt gewoon niet interessant.
 
AsconaGT zei:
(..)

via via ken ik iemand met een mustang V8. Kost in de VS geen drol maar hier door de BPM gigantisch duur, ook als occasion. Liefhebbers zijn er wel. Hij heeft deze als verhuisgoed meegenomen en daardoor geen BPM betaald. Daarna nog even in NL mee gereden en doet met enorm veel winst verkocht :)
(..).

Belasting ontwijking. Van dat soort praktijken moeten we vanaf in het post-corona tijdperk. ;)
 
Terug
Bovenaan