Volga (RUS) , nog een wederopstanding van een oude Kameraad met een nieuwe partner

Pjotr

Asfaltkampioen
Volga, het Russische merk dat in 2009 ter ziele ging, is het volgende oude Russische merk dat nieuw leven word ingeblazen. De Volga was vroeger de elite auto die veelal door de KGB werd gebruikt, maar in de jaren 80 ook nog geassembleerd in België en daar met de oude Perkins-Diesel motor redelijk succesvol was.

De laatste Volga was de Silver.... Nu was de kwaliteit van alle modellen na de M24 al om te huilen, maar om een wanstaltige auto als de Dodge Sebring te voorzien van een andere badge, dat was van te voren al bekend als flop. Goed de nieuwe Volga's.... Ik heb het onderstaande bericht van Newsdrom vertaald, in alle Nederlandstalige artikelen (ook van Autoweek) staat eigenlijk niets.

De nieuwe Volga debuteerde. Of beter gezegd: drie Wolga's tegelijk!




gen340_4224030.jpg

De wereldpremière van de nieuwe Volga vond plaats op de CIPR digitale technologieconferentie in Nizjni Novgorod. Of beter gezegd: drie nieuwe Volga's tegelijk! GAZ besloot van de ooit glorieuze naam een apart submerk te maken, waaronder sedans en cross-overs zullen worden geproduceerd.

4224027.jpg

Natuurlijk worden de auto's omgedoopt tot geleende modellen: de fabriek in Nizjni Novgorod kwam overeen om samen te werken met de Chinese Changan Automobile, die zelf vrij goed bekend is in Rusland.

Een nieuwe juridische entiteit "Productie van personenauto's" (PLA) werd geregistreerd voor de productie van Volga; deze zal plaats vinden in de fabrieken voor personenauto's van GAZ, die vóór de gebeurtenissen van 2022 Volkswagen en Skoda produceerden .
Het Volga-productassortiment omvat drie modellen, die niet officieel in Rusland worden verkocht, dus er zal geen sprake zijn van commercieel kannibalisme. De auto's zouden via de voormalige Volkswagen & Skoda dealers worden verkocht.
Alle drie de modellen hebben een origineel frontontwerp, dat de Chinese ‘donoren’ niet nabootst. Ze gebruiken eigen voorbumpergroepen en chromen radiatorroosters in de stijl van GAZ van weleer. Er zijn GAZ-emblemen op de carrosserie, wielnaven en het interieur, en ook Volga-naamplaatjes zijn op de achterkant geplakt.

Alle auto's zijn qua motoren en transmissies met elkaar verenigd: ze zullen worden uitgerust met een 1,5-liter Changan JL473ZQ7-benzinemotor. Het vermogen bedraagt 188 pk, het koppel bedraagt 300 Nm. Het type versnellingsbak is niet gespecificeerd, maar lbij de Raeton Plus wordt de verbrandingsmotor gecombineerd met een robotversnellingsbak met 7 versnellingen.

De C40 sedan zal de eerste zijn die in Nizjni Novgorod op de assemblagelijn verschijnt; de productie zal tot eind 2024 plaatsvinden volgens de grote-eenheidmethode. Crossovers zullen waarschijnlijk in 2025 geproduceerd worden. Tegelijkertijd is GAZ van plan de productie van Volga over te brengen naar een volledige cyclus met lassen en schilderen van carrosserieën.

Het bedrijf merkt op dat 60 miljard roebel in het project zal worden geïnvesteerd. Dit bedrag weerspiegelt de kosten van onderzoek en ontwikkeling, de organisatie van de productie en de daaropvolgende lokalisatie van de productie van auto-onderdelen.
Algemeen directeur van PLA, Alexander Podoplelov, zei dat Rusland de productie van cruciale componenten voor de nieuwe Volga onder de knie zal krijgen, en dat de meeste daarvan zullen worden gemaakt in het autocluster Nizjni Novgorod, dat voorheen in het belang van het Volkswagen-concern werkte.

4224029.jpg



Ter beeldvorming, de Chinese oerversies:

changan_raeton_plus_1147141.jpg

Changan Raeton Plus 1,5 l, 185 pk, benzine, automaat, voorwielaandrijving. In productie sinds 2022

oshan_x5_plus_1156080.jpg

Oshan X5 Plus 1,5 l, 188 pk, benzine, automaat, voorwielaandrijving, in productie sinds 2022

changan_uni-z_1198994.jpg


Changan Uni-Z , 1,5 l, 98 pk, benzine, CVT, voorwielaandrijving, hybride, in productie sinds 2024
 
Laatst bewerkt:
Het was een tijdje stil rond de wederopstanding van Volga, het leek een (nog grotere) flop te worden dan dat Moskvitch lijkt te zijn. Echter is weer wat te melden:

In Nizjni Novgorod wordt verder gewerkt aan de productie van de nieuwe Wolga​

JSC "Productie van Lichte Auto's" (PLA) werkt verder aan het project voor de productie van de nieuwe "Volga"-auto. Tegelijkertijd weigerde het bedrijf commentaar te geven op de details van het project voor "Ъ-Privolzhye".
KMO_199257_00025_1_t218_105348.jpg

Foto: Alexander Miridonov, Kommersant

Zoals Kommersant-Privolzhye schreef, werd een jaar geleden tijdens de CIPR-conferentie in Nizjni Novgorod de modellenreeks van de nieuwe Volga-auto gepresenteerd aan de Russische premier Michail Misjoestin en de leiding van het Russische ministerie van Industrie en Handel. De auto's van het merk Volga zouden samen met een Chinese industriële partner worden geproduceerd op een locatie die was gehuurd van de Gorky Automobile Plant. De fabrikanten beloofden toen de assemblage van deze auto's eind 2024 te starten en de serieproductie in 2025.

Momenteel zijn deze plannen nog niet uitgevoerd en is er niets bekend over de productie van de nieuwe Volga. Het Russische Ministerie van Industrie en Handel heeft de vraag van Kommersant-Privolzhye over de vooruitzichten voor de assemblage van de personenauto niet beantwoord. Het ministerie zei alleen dat het autofabrikanten steunt in overeenstemming met de bepalingen van de Strategie voor de Ontwikkeling van de Auto-industrie van de Russische Federatie tot 2035.

Bron
 
Autosite Wroom schijft het volgende: (en linkt hier in naar bovenstaande bericht, vandaar dat ik die eerst post)

"Het wordt interessant": de vernieuwde Volga komt alsnog op de markt​


17650img1.jpg

De hoofdredacteur van Za Rulem, Maxim Kadakov, deelde enkele nieuwe details over het project om het merk Volga nieuw leven in te blazen.

De productie van de Volga's zou eind 2024 beginnen, maar dat is nooit gebeurd. Onlangs meldde het bedrijf "Production of Light Automobiles", dat verantwoordelijk is voor de lancering van het project, dat de voorbereidingen voor de lancering van de nieuwe Volga's gaande zijn, maar weigerde in te gaan op details.

Nu heeft Maxim Kadakov gezegd dat we in de tweede helft van het jaar "groot nieuws zullen krijgen als alles volgens plan verloopt". Volgens de hoofdredacteur van "Za Rulem" "zal alles een beetje anders verlopen dan velen zich voorstellen", maar "de Wolga zal er zijn en het zal interessant zijn".
Volga crossover prototypes een jaar geleden getoond

Volga crossover prototypes een jaar geleden getoond

Aanvankelijk was het de bedoeling dat het merk Volga sedans en crossovers zou produceren – kopieën van auto's van het Chinese bedrijf Changan , maar met een licht aangepast design. De lancering van de Volga S40 sedan was gepland voor eind 2024, gevolgd door crossovers, en vervolgens werd een overgang naar een volledige productiecyclus van maximaal 100.000 auto's per jaar gepland.

Een ander vertraagd project van de Russische auto-industrie is de crossover Moskvich 8. Dit model zou eind 2024 gelanceerd worden, maar uiteindelijk zal de auto, in het beste geval, in de zomer van dit jaar op de band verschijnen.

Bron, het Russische Wroom
 
Het was een tijd stil, maar Volga lijkt toch echt te gaan komen. Echter is er wel wat veranderd, dit was een nieuwsbericht uit mei:

De Nieuwe Wolga is opgeschort, maar niet gestopt.​


26 mei 2025 |
4349050.jpg

Het project om het automerk Wolga nieuw leven in te blazen is nog niet afgerond, hoewel het niet volgens de oorspronkelijke planning verliep, zo blijkt uit een publicatie in de krant Kommersant-Privolzhye.
Ter herinnering: prototypes van de nieuwe Volga werden een jaar geleden getoond op de CIPR-2024-tentoonstelling .
De familie zou uit drie modellen bestaan, allemaal gebaseerd op Changan:
  • De C40 sedan is een omgedoopte Changan Raeton Plus ,
  • De compacte crossover K30 is een omgedoopte Oshan X5 Plus ,
  • De middelgrote crossover K40 is een rebranded Changan UNI-Z .
Speciaal voor dit project werd in Nizjni Novgorod een nieuw bedrijf opgericht: “Passenger Car Production” (PAP).
Het PLA heeft Kommersant onlangs laten weten dat er aan de nieuwe Wolga wordt gewerkt. Er werden geen details verstrekt.

De productie van de Volga in Nizjni Novgorod zou aanvankelijk eind 2024 van start gaan. Het plan was om in 2025 over te gaan op een volledige productiecyclus, inclusief het lassen en spuiten van de carrosserie.

Vorige week meldde de krant Vedomosti, die haar bronnen citeerde , dat Changan niet langer overweegt om samen te werken met de Russen op het gebied van het merk Volga, hoewel het bedrijf wel in gesprek is om auto's onder het oorspronkelijke merk Changan te assembleren in Avtotor in Kaliningrad.
 
Gevolgd door dit bericht, begin september, geschreven op Wroom:

De Volga wordt alsnog nieuw leven ingeblazen, maar dan met een andere Chinese partner.​

Nieuws 02.09
17963img1.jpg

De productie van auto's onder het heropgerichte merk Volga zal worden georganiseerd in samenwerking met het Chinese bedrijf Geely, meldt de zender " Russian Automobile etc. ", onder verwijzing naar bronnen.

Anderhalf jaar geleden werden in Nizjni Novgorod auto's van het heropgerichte merk Volga onthuld – omgedoopte kopieën van modellen van het Chinese bedrijf Changan . Dat project liep echter uiteindelijk op een mislukking uit : de assemblage van de auto's begon nooit, zonder dat er commentaar werd gegeven op de redenen voor deze beslissing.
Volga crossover prototypes getoond in 2024

Volga crossover prototypes getoond in 2024

Nu is bekend geworden dat het idee om de Volga terug te brengen toch niet is opgegeven. Dit keer zullen de auto's onder het eigen merk samen met het Chinese bedrijf Geely worden ontwikkeld, aldus bronnen in de industrie.

De exacte modellen die onder het merk Volga zullen worden aangeboden, waar ze zullen worden geassembleerd en hoe ze zullen verschillen van hun Chinese tegenhangers, zijn nog niet bekendgemaakt. Wel is bekend dat de officiële presentatie van het project binnenkort zal plaatsvinden.
 
Gisteren maakte Newsdrom het volgende bekend:

Drie Geely-modellen worden de nieuwe Volgas.​


17 september 2025 |
4380689.jpg


4380691.jpg


4380693.jpg


Drie Geely- modellen zullen in Nizjni Novgorod worden geproduceerd onder het merk Volga : de sedans Emgrand en Preface , evenals de crossover Monjaro . Dit meldde de krant Kommersant, onder verwijzing naar haar bronnen .
Het project wordt uitgevoerd door het bedrijf "Production of Light Vehicles" (PLA), dat juridisch gescheiden is van GAZ, maar zijn werkplaats voor personenauto's, waar tot 2022 de contractproductie van Volkswagen en Skoda plaatsvond , kan leasen .

Het PLA ontkent officieel de informatie dat het bedrijf van plan is samen te werken met Geely.
In 2024 werden in Nizjni Novgorod drie prototypes van de nieuwe Volga onthuld; ze waren gebaseerd op Changan-modellen . Changan Automobile zegde echter later zijn partnerschap met PLA op.

Wroom schijft het volgende:

Het is bekend welke modellen er onder het vernieuwde merk Volga geproduceerd gaan worden.​

Nieuws 17.09
18028img1.jpg

Geely is van plan de autoproductie te lokaliseren in Nizjni Novgorod. Dit houdt waarschijnlijk verband met het revivalproject van het merk Volga.


Het Chinese bedrijf Geely is in gesprek om autoproductie te vestigen in Nizjni Novgorod, meldt Kommersant , verwijzend naar bronnen binnen de industrie. Het bedrijf zelf heeft deze informatie niet bevestigd.
Volgens voorlopige informatie worden momenteel twee kandidaten voor lokalisatie overwogen: de Geely Emgrand sedan (zie foto) en de Geely Monjaro crossover . Een definitieve beslissing hierover is echter nog niet genomen, aldus bronnen.
Geely Monjaro

Geely Monjaro

Blijkbaar houden deze plannen verband met het revivalproject van het merk Volga: onlangs werd aangekondigd dat er nieuwe modellen van het binnenlandse merk zullen worden ontwikkeld in samenwerking met Geely. In dit geval zal de productie plaatsvinden in de personenautofabriek van GAZ, waar voorheen Skoda's en Volkswagens voor de Russische markt werden gebouwd.

Tegelijkertijd heeft het bedrijf "Production of Light Automobiles" uit Nizjni Novgorod, dat verantwoordelijk is voor het Wolga-revivalproject, tot nu toe ontkend dat er onderhandelingen met Geely plaatsvinden.

Hoe lang duurt het voordat al deze informatie bevestigd of weerlegd wordt? Vicepremier Denis Manturov beloofde dat de productie van de nieuwe Volga al in het voorjaar van 2026 van start zal gaan .
 
Tot slot is het stuk van Kommersant nog wel interessant om te lezen. Er wordt zoals altijd veel gelekt, maar niemand zegt iets.

Geelys waren aan de Wolga: Monjaro en Emgrand kunnen in Nizjni Novgorod worden geasembleerd.​

De Chinese autofabrikant Geely zou de productie van zijn auto's in Nizjni Novgorod kunnen lokaliseren. Mogelijke modellen voor de lopende band zijn de Monjaro crossover en de Emgrand sedan. De definitieve beslissing over de productielijn is echter nog niet genomen. De interesse in lokalisatie wordt waarschijnlijk ingegeven door het vooruitzicht van een hogere recyclingbijdrage en gunstige voorwaarden voor de compensatie ervan in het geval van lokale assemblage.

KMO_120232_33153_1_t222_222443.jpg

Foto: Carlos Barria/Reuters


De Chinese autofabrikant Geely is van plan om auto's te produceren in een fabriek in Nizjny Novgorod, zo meldden twee bronnen in de industrie aan Kommersant. Het gaat waarschijnlijk om samenwerking met structuren van JSC Passenger Car Production (PLA), eigenaar van het merk Volga en (naar verluidt in 2024 geleased) toegang tot de transportband voor personenauto's van de autofabriek in Nizjny Novgorod, waar tot 2022 Volkswagen-auto's werden geassembleerd. Geely gaf geen commentaar.

Volgens Kommersants bron omvatte Geely's oorspronkelijke plan de lokalisatie van de Emgrand sedan, maar nu wordt ook de mogelijke assemblage van de Monjaro crossover besproken. Enerzijds, zo verduidelijkt Kommersants bron, is het autoconcern geïnteresseerd in het massasegment en de taxibranche, anderzijds, indien de marktvraag dat vereist, in een crossover.

De definitieve beslissing over het modellengamma is echter nog niet genomen, voegt de bron bij Kommersant toe. Een andere bron bij Kommersant in de auto-industrie geeft toe dat de Preface sedan mogelijk ook in de onderhandelingen verschijnt.

Kommersants bronnen noemden geen exacte lanceringsdata voor het project. Zoals vicepremier Denis Manturov begin september echter al opmerkte, is de start van de Volga-productie in Nizjni Novgorod gepland voor het voorjaar van 2026. Het Telegram-kanaal "Russian Automobile" berichtte ook over de mogelijke lokalisatie van Geely op de locatie van Nizjni Novgorod, zonder het model te noemen.

De PLA vertelde Kommersant dat ze "niet met Geely onderhandelen over de release van de modellen van dit bedrijf in Rusland." Ze voegden eraan toe dat ze verschillende mogelijkheden onderzoeken om de markt voor personenauto's te betreden, waaronder opties zoals het ontwikkelen van een eigen platform, samenwerking met leveranciers van eenheden en componenten, en samenwerking met een buitenlandse autofabrikant. "Een beslissing ten gunste van een bepaald scenario zal worden genomen op basis van een uitgebreide technische en economische analyse, rekening houdend met de prognoses voor de ontwikkeling van de automarkt in Rusland", benadrukte de PLA.

Dit is niet de eerste poging van PLA om het merk Volga nieuw leven in te blazen. In mei 2024 presenteerde het bedrijf zijn voorgestelde modellenreeks aan premier Michail Misjoestin: de C40 sedan en de K30 en K40 crossovers. Auto-experts identificeerden deze destijds als de Changan Raeton Plus, de Oshan X5 Plus (een submerk van Changan) en de Changan Uni-Z. Volgens Kommersant is de samenwerking echter stopgezet. Twee bronnen bij Kommersant melden dat Changan in onderhandeling is over een partnerschap met Avtotor, gevestigd in Kaliningrad. De persdienst van het bedrijf weigerde commentaar te geven op deze kwestie. Volgens de website van Rosstandart heeft de Changan CS55 Plus echter al een douane- en inklaringscertificaat (OTC) ontvangen voor de assemblage van Avtotor.

Volgens Avtostat staan de auto's van het merk Geely op de vierde plaats in de Russische verkoopcijfers over de eerste acht maanden (52.660 stuks, een daling van 45,6% ten opzichte van een jaar eerder). Ook op de zesde plaats staat het merk Belgee (waar de Geely-auto's in Wit-Rusland worden geassembleerd), waarvan de verkoop met 50,9% steeg tot 32.200 stuks. De fabriek in Belgee produceert momenteel de modellen Belgee S50 (Geely Emgrand), Belgee X50 (Geely Coolray) en Belgee X70 (Geely Atlas Pro).

Volgens een van Kommersants bronnen zullen massaproductieauto's waarschijnlijk in Wit-Rusland blijven worden geassembleerd, terwijl duurdere auto's in Rusland aan de lopende band zullen worden gemonteerd. Een andere bron is van mening dat de plannen om Geely-auto's te lokaliseren beïnvloed kunnen worden door de vooruitzichten op een verhoging van de recyclingbijdrage en het feit dat "de deur vanuit Wit-Rusland mogelijk gesloten is". Hij sluit ook niet uit dat PLA gunstige voorwaarden had kunnen overeenkomen voor de compensatie van de recyclingbijdrage.
Advertentie - vervolg hieronder

Hoofdredacteur van het tijdschrift "Za Rulem" Maxim Kadakov is ervan overtuigd dat geen enkele Chinese autofabrikant openlijk zal adverteren met samenwerking met vertegenwoordigers van de Russische auto-industrie. Wat het project in Nizjni Novgorod betreft, zal er waarschijnlijk sprake zijn van een hoge mate van lokalisatie, ook wat betreft de units, zo is de expert ervan overtuigd.
 
Terug
Bovenaan