Voetrem

Johan56

Startmotor
Hoi iedereen,
Ik had vandaag volgende situatie:
Ik parkeer mijn auto op een lichte helling.
De handrem omhoog getrokken ma het was mogelijk niet volledig goed omhoog (auto bewoog naar achter) dus nog eens omlaag en omhoog en hij stond vast.
Vervolgens even apotheek in en uit en terug auto in.
Belangrijk mee te geven: m'n motor staat uit bij alle handelingen hieronder:
Ik laat m'n handrem los en zet net ervoor al m'n voet op de gewone rempedaal zodat ik stil blijf staan.
Toen wou ik en daarom dat motor nog uit stond even volgende testen: wat doet de handrem als ik die nu terug aan zet en dan terug naar omlaag, wetend met de veiligheid dat ik m'n voet op de rempedaal heb.
Maar toen ik de handrem naar omlaag deed, ging mijn auto toch stilletjes achteruit ondanks dat ik kracht zette op de rempedaal.
Uiteindelijk remde deze wel maar er zat dus enkele seconden tussen ook al zette ik veel kracht op de rempedaal van de 1ste seconde.
Dus herhaal alles opnieuw wat ik deed en toen merkte ik volgende op:
Bij geen motor op, gaat de rempedaal elke keer ik er op duw stroefer worden om naar omlaag te gaan.
Het is pas bij de motor op te zetten dat de rempedaal volledig naar omlaag gaat zodat er amper kracht nodig is om te remmen.
Is dit normaal deze situatie dat een rempedaal zo reageert bij een stilstaande motor?
Graag jullie kennis/ervaringen/tips/tricks. Alvast super dank!

Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet, gewoon rekening houden met het feit dat de rembekrachtiging pas werkt als de auto gestart wordt. Harder trappen als dat nog niet zo is, dus.
Je hebt vaak helemaal niet door hoeveel de rembekrachtiging (en ook stuurbekrachtiging) bijdraagt totdat je het een keer niet hebt. Ik had ooit eens in een parkeergarage een lege accu, en dacht heel slim te zijn door met de auto naar beneden te rollen (even met de hand naar de helling geduwd) en dan zo de motor te starten. En dan moet je opeens en nadenken om de motor te starten, remmen en sturen voor een bocht in de afdaling terwijl de motor (en dus de bekrachtiging) het nog niet doet.... Achteraf zijn dit van die anekdotes waar je om lacht, maar op dat moment...

Nou, dat is nou ook weer overdreven. Gewoon even harder trappen als je voelt dat dat nodig is;).

Er vanuitgaande dat Wolters een man is moest hij terwijl hij naar beneden kwam in een parkeergarage in eens drie dingen tegelijk doen. Mannen kunnen dat niet.

Terug
Bovenaan