Vochtprobleem en bevroren voorruit renault clio IV

Guest
Ik heb een probleem met mijn Renault Clio VI van augustus 2015 dus nog bijna nieuw.
Het stoort mij dat mijn Clio veel vocht tegen de voorruit verzameld. Bij bepaalde temperatuur en vochtigheid beslaan de ramen enorm snel.
Als ik na een uur terug kom van boodschappen is de voorruit beslagen. Het grootste probleem was vorige week met de vorst dat mijn complete voorruit was bevroren. Ik ben al twee maal terug geweest bij de dealer maar deze heeft geen duidelijke verklaring voor het probleem. Ik heb er geen zin in om mijn voorruit aan de binnenkant te krabben als het 3 weken vriest. De monteur geeft de schuld aan de airco en de verdamper die te veel vocht terug blaast in de Clio. Ik denk zelf dat de Clio gewoon niet vocht dicht is. Het valt mij op dat bij meerdere Clio's in de buurt hetzelfde probleem hebben. Mijn vraag is wie rijdt er op dit moment met een nieuw model Renault Clio en herkend dit probleem.
Ik wil graag met meerdere mensen dit aankaarten bij Renault Nederland via de dealer en dit probleem oplossen.
Ligt het probleem idd bij de verdamper dan moet Renault deze vervangen of een klep er tussen plaatsen zodat het vocht niet meer de auto in kan.

Graag zou ik in contact komen met mensen die hetzelfde probleem ervaren met een nieuwe Clio.

Sowieso, als het onder de 4 graden is buiten, doet je airco het niet en kan er ook geen vochtopbouw zijn. Dan ben je enkel op goede ventilatie aangewezen en je kachel.

Mocht je er niet uitkomen, dan kun je altijd een vochtvreter in je auto zetten en wellicht windvangers in je voorportieren monteren?

pat0205 zei:
Uhhh vochtvreter in een nieuwe auto van 20.000 euro????????

Lijkt mij ook niet de oplossing. Een keer condens kan natuurlijk, maar wat je beschrijft lijkt me beetje teveel van t goede..

BMW Power zei:
pat0205 zei:
Uhhh vochtvreter in een nieuwe auto van 20.000 euro????????

Lijkt mij ook niet de oplossing. Een keer condens kan natuurlijk, maar wat je beschrijft lijkt me beetje teveel van t goede..

Tis nu ff roeien met de riemen die je hebt, totdat het opgelost is.

Vochtvreters gaan echt niet helpen als de auto enorm vochtig is, afgezien nog van de zooi die het geeft als zo'n bak omvalt.

Ik heb zelf ook een Clio IV uit augustus 2013 en herken de problemen totaal niet en ben ook van mening dat dat bij een dergelijk nieuwe auto niet zou mogen. Ik heb sterk het vermoeden dat er ergens iets lekt en/of enorm vochtig is, heb je je matten er al eens uitgehaald en gevoeld of de bekleding nat is?
Heb bij een vorige auto last gehad van een lekkage, waar er op een gegeven moment gewoon een plasje water in stond. Wel veel last van beslagen ramen, maar ik hoefde zelfs toen niet aan de binnenkant te krabben!

Kortom, even zelf op onderzoek uit gaan waar het eventueel nat is en heel snel die auto weer bij de dealer parkeren tot het opgelost is.

Je hebt verrassend weinig vocht nodig in de auto, om de ruiten te laten beslaan. Een keer met goed natte kleding in de auto of een fles die omgevallen is en je kan een tijd last hebben van het vocht. Vooral als je niet je auto goed op kan stoken en het uit je auto kan laten dampen.

Zou gewoon beginnen met een vochtvreter in de auto (€1,50 bij de action, stop eventueel in een grotere bak mocht het omkiepen), checken of de rubbers goed zitten en of je niet per ongeluk een raam op een klein kiertje hebt staan.

Als tijdelijke oplossing kan een vochtvreter wel werken. Neem dan zoiets, dat kan geen kwaad doen: Pingi

Toevallig heb ik ook problemen gehad met vocht in de A. Toen ook een weekje zo'n vochtvreter gebruikt. Geen wondermiddel, maar baat het niet, dan schaadt het niet.

Afgelopen weken waren mijn wagens ook gedurig nat van binnen terwijl ze normaal droog zijn. snel beslaan na wegzetten.

Kan natuurlijk ook gewoon aan de weersomstandigheden liggen en dat er niets mis is met jouw Clio. Je schrijft het zelf al. Is de Clio vanaf het begin vochtig geweest of is dit iets van de laatste weken. En ik ga er even vanuit dat de dealer ook de recirculatiestand besproken heeft?

Jongens, een vochtvreter is leuk maar verhelpt het probleem niet!

De oorzaak moet aangepakt worden, een hagelnieuwe auto die zo vochtig is dat je op koude dagen de binnenkant moet krabben hoort gewoon niet en is iets anders dan wat condens dat in de auto zit nadat je gesport hebt of een week regen.

Daarom zelf op onderzoek uit gaan door met je hand de vloerbedekking (onder de matten) te voelen, kijken waar het nat is en proberen te achterhalen waar het wegkomt. Daarna kun je met een goed verhaal teruggaan naar de dealer en deze mag het dan lekker oplossen.

B-Real zei:
Jongens, een vochtvreter is leuk maar verhelpt het probleem niet!

De oorzaak moet aangepakt worden, een hagelnieuwe auto die zo vochtig is dat je op koude dagen de binnenkant moet krabben hoort gewoon niet en is iets anders dan wat condens dat in de auto zit nadat je gesport hebt of een week regen.

Daarom zelf op onderzoek uit gaan door met je hand de vloerbedekking (onder de matten) te voelen, kijken waar het nat is en proberen te achterhalen waar het wegkomt. Daarna kun je met een goed verhaal teruggaan naar de dealer en deze mag het dan lekker oplossen.

Met de kou kan een vochtige plek gewoon heel lang voor vocht problemen veroorzaken. Bij bepaalde temperatuur verschillen en vochtigheid heb je er dan last van. Paar dagen vochtvreter er in kan het oplossen (tenzij het te koud is voor een vochtvreter).

En ja check ook voor lekkage. Vergeet ook niet te kijken bij de reservewiel, maar soms is het toch echt gewoon een beker die een keer is omgedonderd.

Ik heb een Clio IV DCi uit 2014 en heb dit probleem totaal niet. Wel moet ik zeggen dat met deze temperaturen de airco niet 'sterk' genoeg is als je met de ECO modus ingeschakeld rijdt.

Verder kan ik je aanraden om Renault Nederland in te schakelen, als het goed is, is Renault wat service gerichter dan Pon met de VW UP, deze hebben allemaal hetzelfde probleem wat jij met je Clio hebt. En Pon doet hier helemaal niks mee, ze bestempelen dit als producteigenschap

Precies hetzelfde met de Astra én de Volvo

Oplossing:

Laatste stukje van de rit de ventilatie op de benen zetten en de temperatuur op laag met aanjager uit.
Dit geprobeerd en geen problemen meer.(y)

Hmm.. toch wel herkenbaar hoor. Wederhelft klaagt dat in haar Clio IV Estate (februari 2014) ook veel vocht heeft de afgelopen maanden. Nu rijdt ze erg veel korte stukjes. Vaak maar woon-werk van twee keer 3 km. Dat helpt natuurlijk ook niet mee. Ik maak er eens in de x-weken even een iets langere rit mee, maar ook dat is niet afdoende.

Auto is niet nat onder de matten o.i.d. dus ik ga mee in de verklaring dat vanuit de verdamper veel vocht mee naar binnen komt. Dat is ook wat de wederhelft ervaart. Zodra ze de auto start en de ventilatie aangaat beslaan de ruiten razendsnel. Ben er zelf nog niet ingedoken, maar eerdere modellen hadden wel eens last van water dat bij de kachelmotor blijft staan door een paravan waar blad in zit en het water dus niet weg kan.
Binnenkort gaat de Clio voor het jaarlijkse olie en filters beurtje (ondanks 5000 km per jaar laat ik, zolang de auto nog in garantie zit, alles verversen bij de dealer.), dus dan laat ik ze ook wel even in Actis kijken.

Laat het je wel weten als ik meer weet. (y)

Ik heb pas een Clio als vervangend vervoer gehad. Ook enorm beslagen ramen. Wat mij opviel is met regen veel water naar binnen als het raam op een kiertje staat. Bij de Volvo kan je het raam op de snelweg lekker op 5-10 cm open zetten. Elke start staat de airco uit en de kachel kan het niet lekker aan. Dan worden die moderne motoren ook niet lekker snel warm.

Ook hier het probleem met beslaan van de ramen van de auto.
Het gaat hier om een Clio Estate GT van juni 2014.

Alle ramen zowel voor, als achter, als de zijkanten.. Beginnen zomaar te beslaan na een paar minuten rijden. Het probleem is alleen dat ik niet exact kan zeggen wanneer het probleem zich voordoet. Het lijkt erop dat het probleem speelt bij een bepaalde luchtvochtigheid. Heb het namelijk ook in de zomer al gehad met een graad of 26 en zon, maar wel een onweersbui op komst.

De auto is al een keer of 5 bij de dealer geweest. Zij hebben de paravanbak gecontroleerd en hier bleek niets in te zitten. Het schijnt dat hier wel wat klepjes bij de afvoer zitten, maar die hebben ze voor de zekerheid ook verwijderd. Dit kan dus de oorzaak ook niet zijn.

De laatste keer hebben ze de sensor bovenin de auto bij de binnenspiegel vervangen. Ook dit heeft geen oplossing geboden.

Wij hebben het advies gekregen om de automatische stand van de climate control uit te zetten. Ook dit heeft helaas tot gevolg dat de ramen niet schoon blijven.

De dealer heeft inmiddels aangegeven dat zij niet meer weten wat ze er aan moeten doen. En voor mijn gevoel blijft het daarbij... :confused:

Ik heb besloten om maar te gaan kijken of er medestanders zijn om wellicht gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Mijn gevoel is dat de "airco unit" vocht van buiten naar binnen blaast, waardoor de ruiten beslaan. Maar ik heb niet het idee dat de garage hierin mee wil gaan.

Bij een Peugeot 307 van 2007 viel het mij op dat met 2 inzittenden de airco al niet goed genoeg was op de ramen droog te houden (bij vochtig weer). Er is nu eenmaal een verschil in kwaliteit van de airco tussen de ene en andere auto. Dus toch een producteigenschap?

Het helpt trouwens we iets als je de ruiten aan de binnenzijde goed schoon houdt.

Korte stukjes of niet. Mijn eerste paar weken dat ik mijn rijbewijs had (direct vol in de winter) was in een stokverrotte golf 2. Ja, echt goed verrot. Die moest ik inderdaad krabben van binnen.

Hoe je het ook wendt of keert, bij een auto die nieuw is, zelfs bij een auto die 10 jaar oud is, krabben aan de binnenzijde kan echt niet. Bij mijn Corrado van 25 jaar oud ook nog nooit hoeven doen en bij mijn Polo G40 van 26 jaar oud ook nooit hoeven doen. Ook niet toen ze buiten stonden.

Je moet ergens meer dan wat vocht hebben.

Krabben van binnen bij de voorruit komt wel vaker voor als je de ruit met antivries spul ontdooit. Het chemische proces onttrekt dan warmte aan de ruit waardoor bevriezen aan de binnenzijde het gevolg is. Heeft ook met de luchtvochtigheid te maken. Soms heb je wel last van bevriezen aan het begin van een vorstperiode, terwijl het beter wordt als het al een aantal dagen vriest.

Wat dacht je van de waterdamp die je uitademt? Als we met zijn 5-en in de auto zitten, 20 graden binnen en 0 buiten, kan er heel wat waterdamp in de auto. Auto koelt af, max. hoeveelheid waterdamp in lucht van 0 graden is veel minder dan in lucht van 20 graden, het overtollige slaat neer tegen je voorruit.

Wat ik doe bij dit weer: einde van de rit alle deuren een minuut open zetten, dan kan er koude lucht met minder vocht in. Ik heb alleen problemen met ijs aan de binnenzijde als ik dit een keer vergeet.

De komende 3 dagen is het nog goed koud, het proberen waard!

Het gaat hier niet om 5 zeiknat geregende personen in een auto. Zelfs bij alleen een bestuurder, niet natgeregend, kan de airco van een Clio het niet aan.

AudiCorrado zei:
Dus, de opvolger wordt waarschijnlijk geen Clio voor meerderen hier? :D

Opvolger kan ik geen zinnig woord over zeggen. Enige reden dat mijn ruiten beslaan is vanwege de matten in de kofferbak die ik heb schoongemaakt. Die had ik eigenlijk moeten stomen. ;)

B-Real zei:
Vochtvreters gaan echt niet helpen als de auto enorm vochtig is, afgezien nog van de zooi die het geeft als zo'n bak omvalt.
Bak?

pingautoontvochtiger999-300x300_c.jpg

Verder is de ruit gewoon vies of rijd je korte stukjes. Schoonmaken dus en een keer goed warm rijden.

adinsx zei:
Hmm.. toch wel herkenbaar hoor. Wederhelft klaagt dat in haar Clio IV Estate (februari 2014) ook veel vocht heeft de afgelopen maanden. Nu rijdt ze erg veel korte stukjes. Vaak maar woon-werk van twee keer 3 km. Dat helpt natuurlijk ook niet mee. Ik maak er eens in de x-weken even een iets langere rit mee, maar ook dat is niet afdoende.

Auto is niet nat onder de matten o.i.d. dus ik ga mee in de verklaring dat vanuit de verdamper veel vocht mee naar binnen komt. Dat is ook wat de wederhelft ervaart. Zodra ze de auto start en de ventilatie aangaat beslaan de ruiten razendsnel. Ben er zelf nog niet ingedoken, maar eerdere modellen hadden wel eens last van water dat bij de kachelmotor blijft staan door een paravan waar blad in zit en het water dus niet weg kan.
Binnenkort gaat de Clio voor het jaarlijkse olie en filters beurtje (ondanks 5000 km per jaar laat ik, zolang de auto nog in garantie zit, alles verversen bij de dealer.), dus dan laat ik ze ook wel even in Actis kijken.

Laat het je wel weten als ik meer weet. (y)

Gister is de Clio bij de dealer geweest voor een onderhoudsbeurt (Was toch wel weer 6.000 km bijgekomen in een jaar :)). Ze hebben meteen in Actis (fabriekssysteem m.b.t. bekende problemen) gekeken. De climate control-unit is opnieuw geprogrammeerd. Het is inderdaad een bekend probleem, en herprogrammering is vanuit Renault Frankrijk de aanbevolen wijziging. Of het de oplossing is? Daar twijfelde m'n pa en zijn collega's ook aan. We gaan het zien.

De klepjes in de afvoerbuitjes van de paravan hadden we eerder al verwijderd, matten e.d. zijn droog. Nu speelt natuurlijk ook mee dat met de Clio veelal korte stukjes (4km heen, 4km terug en soms een wat langere rit van 20 km heen en terug) worden gereden. Helpt ook niet echt mee dus.

Niettemin, als er nog geen herprogrammering is geweest van de climate control kunnen ze dat nog uitvoeren. (y)

Hier reeds 3x een herprogrammering gehad. Ook de klepjes van de afvoer van de paravan zijn reeds verwijderd. Zo is ook de sensor bij de binnenspiegel vervangen..

Ook het filter van de airco is al vervangen door een ander type. Dit werd in een ander forum aangegeven als mogelijke oplossing...

Echter allemaal zonder succes.

Bij mijn auto herken ik het probleem. Binnenkant warmer dan buiten...condens tegen ramen...temperatuur buiten en binnen daalt...ruiten bevroren. Na het starten is het vocht wel snel weg met alles in de hoogste stand en zeker als motor warmte gaat afgeven. Ik wijt het aan het weer...koud buiten en met zonnetje al snel warm binnen. Wat wel enigzins helpt als ramen binnen echt schoon zijn.

@PAT0205:

Je hebt aangegeven met "mede slachtoffers" in contact te willen komen. Ik heb je begin vorige week een privé bericht gestuurd.

OK ik wou even delen dat ik exact hetzelfde probleem heb met renault clio van een half jaar terug aangekocht.

Niet alleen e ramen slaan aan maar als het vriest vriezen echt de deuren vast zeker de achterdeuren.

Als ik dan aan de rubbers kijk lijkt het of deze aan de binnekant iets wat nat zijn dus ik denk dat het ligt aan het feit dat de deuren gewoon niet ok zijn kwa opstelling/rubbers.

Klote natuurlijk maar autodealers geloven dat natuurlijk nooit en daardoor dus gewoon gekloot.

Zelfde aspect kan je ook terugvinden in de slecht Bluetooth van clio om muziek te luisteren.

Ik heb het zelfde probleem, het is echter minder als ik voor afzetten motor de interne ventilatie aanzet. Het lijkt erop dat ers nacht vocht binnenkomt van buitenaf via de ventilatie, als ik die klep sluit is er vell minder condens smorgens.

Terug
Bovenaan