vocht en water in koplamp Mercedes CLA

andyilcap

Net ingestapt
Goedenavond allemaal,

De rechte koplamp (bi xenon) van mijn CLA heeft wat vocht en water aan de binnenkant. Helaas heb ik geen mogelijkheid om de auto ergens binnen te zetten om dit te laten drogen en het blijft maar regenen...

Ik ben ook bij verschillende garages langs geweest en ze hebben me allemaal aangeraden om de hele koplamp te vervangen (uiteraard) met kosten tussen de 1300 en 1600 euro. Vinden jullie dit de moeite waard?

Ik zou graag wat foto's willen toevoegen maar ik weet niet hoe!

In ieder geval alvast bedankt voor jullie tips!

Groetjes,
Andy

Laatst bewerkt:
Als de lampen uitgezet worden koelen ze af en wordt er lucht van buiten aangezogen. Als deze lucht vochtig is (veel regen) condenseert het vocht tegen de koudste delen, het glas.... Hier is weinig aan te doen, tenzij er vocht binnen komt via een lekkage langs de glasrand of de deksel aan de achterzijde. Dat laatste is te verhelpen door de rubber ring van de deksel met bijvoorbeeld vaseline in te smeren.

Met heel veel geluk is je lamp geventileerd en kan je vinden dat de ventilatie verstopt/vuil is. Waarschijnlijk is er een lek en dan zijn er wel van die hele handige youtubers die zo'n lamp weer waterdicht krijgen, maar dat is geen peuleschil. Je moet met verwarmen de oude kit loskrijgen en dan weer opnieuw inelkaar 'plakken'.

Je kan ook nog even wat shoppen, is er geen mooie gebruikte lamp te vinden?

Heb je echt niet een lokaal winkelcentrumpje/stadhuis/P+R/appartementencomplex/schooltje waar hij half droog kan staan?

Met heel veel geluk is je lamp geventileerd en kan je vinden dat de ventilatie verstopt/vuil is. Waarschijnlijk is er een lek en dan zijn er wel van die hele handige youtubers die zo'n lamp weer waterdicht krijgen, maar dat is geen peuleschil. Je moet met verwarmen de oude kit loskrijgen en dan weer opnieuw inelkaar 'plakken'.

Je kan ook nog even wat shoppen, is er geen mooie gebruikte lamp te vinden?

Heb je echt niet een lokaal winkelcentrumpje/stadhuis/P+R/appartementencomplex/schooltje waar hij half droog kan staan?

Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Ja desnoods een Q Park als ik naar het centrum moet rijden voor een paar uurtjes.

Bedankt voor de tip over de ventilatie! Ik ben helaas best onhandig en ik weet niet of dat een goed idee is .
En als de koplamp toch vervangen moet worden so be it!

Is er geen doe het zelf garage bij jou in de buurt?
Als dit het geval is kun je met hulp daar kijken wat er mogelijk aan het probleem gedaan kan worden.
Het advies van garages is gemakkelijk, vervangen, het probleem opgelost.

Stel je vraag eens op het mercedes forum.

Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Ja desnoods een Q Park als ik naar het centrum moet rijden voor een paar uurtjes.

Bedankt voor de tip over de ventilatie! Ik ben helaas best onhandig en ik weet niet of dat een goed idee is .
En als de koplamp toch vervangen moet worden so be it!

Ik had het ook en dan heb je het echt over dagen in de zomerzon om het weer droog te krijgen. Een paar uur haalt niets uit.

Sneller gaat het als je een haardroger via een luikje van een bolletje kan laten blazen.

Verder is het rondbellen en zoeken of iemand het voor bv €500 kan repareren ipv 1500. Er lijkt me best business in te zitten met al die peperdure lampen waar soms slechts een kapot ledje of barstje in zit

Ik heb hetzelfde , maar dan met een BMW. In mijn geval is het een bekend probleem en zijn er vele YouTube filmpjes.

Je kan altijd proberen zelf , of met hulp van een garage, de lamp eruit halen en op jacht te gaan naar het probleem. Voor dat geld de moeite waard…

Eerst zoeken naar verstopping inderdaad bij de aanzuiging van lucht. Tegelijk zou ik al op zoek gaan naar een evt lek: sopje met water lamp insmeren, perslucht op de lamp en zoeken naar belletjes.

Als dit het geval is op de naad (99% het geval), opschuren, ontvetten, opschuren en dicht kitten met polymax. 24u laten drogen en weer terug zetten. Wel even testen of het lek nu dicht is.

YouTube biedt ongetwijfeld genoeg soelaas voor het verwijderen van de koplamp bij de Mercedes.

Ik neem aan dat dit een dagelijks gebruikte auto is. Dan is het niet zo eenvoudig om "dagen in de zomerzon om het weer droog te krijgen", "de lamp eruit halen en op jacht te gaan naar het probleem" of "dicht kitten met polymax. 24u laten drogen" toe te passen want dan heb je geen vervoer.

Kortom, dit probleem is wel op te lossen, maar de oplossing vormt zelf mogelijk een probleem als je niet € 1500,- wilt neertellen voor de snelle, "eenvoudige" fix.

Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik: als dit vaker voorkomt, zijn er misschien gereviseerde ruillampen te vinden, zodat je het wel binnen redelijke termijn en tegen redelijke kosten kunt oplossen??

Ik neem aan dat dit een dagelijks gebruikte auto is. Dan is het niet zo eenvoudig om "dagen in de zomerzon om het weer droog te krijgen", "de lamp eruit halen en op jacht te gaan naar het probleem" of "dicht kitten met polymax. 24u laten drogen" toe te passen want dan heb je geen vervoer.

Kortom, dit probleem is wel op te lossen, maar de oplossing vormt zelf mogelijk een probleem als je niet € 1500,- wilt neertellen voor de snelle, "eenvoudige" fix.

Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik: als dit vaker voorkomt, zijn er misschien gereviseerde ruillampen te vinden, zodat je het wel binnen redelijke termijn en tegen redelijke kosten kunt oplossen??
Dankjewel, het is inderdaad onze enige auto in de familie die dagelijks wordt gebruikt.
Ik zal zeker op zoek gaan naar een gereviseerde koplamp om de kosten een beetje naar beneden te brengen (die koplamp als nieuw kost al 700 euro).
Tot nu toe niks kunnen vinden maar ik blijf proberen.
In ieder geval bedankt allemaal voor de tips!

Dan is het niet zo eenvoudig om "dagen in de zomerzon om het weer droog te krijgen", "de lamp eruit halen en op jacht te gaan naar het probleem" of "dicht kitten met polymax. 24u laten drogen" toe te passen want dan heb je geen vervoer.
Nou ja een dagje niet met de auto moet niet perse een probleem zijn toch? €1500 stop ik liever in iets wat ik niet zelf kan fixen maar ieder z’n keuze

Nou ja een dagje niet met de auto moet niet perse een probleem zijn toch? €1500 stop ik liever in iets wat ik niet zelf kan fixen maar ieder z’n keuze
Nou die 24u is geen probleem, desnoods huur/leen/greenwheels/OV je twee dagen. Ik zelf word echter nooit zo vrolijk van zo'n avontuur. Ik heb naast mensen gestaan die hele blokken reviseerden. Maar als dat allemaal op de stoep moet met je ikea gereedschapsetje dan wordt dat toch wat spannender. :ROFLMAO:

Maar als dat allemaal op de stoep moet met je ikea gereedschapsetje dan wordt dat toch wat spannender.
haha eens. Maar dat is met alles wat je zelf doet, begint met gewoon goede spullen.

Ben zelf vanuit m’n dagelijkse werkzaamheden totaal niet actief in met handen werken en zelf iets fixen, maar vind daarom des te meer motivatie om dingen wel gewoon zelf te doen. Mijn generatie kan niks meer zelf haha. Ik had laatst een vriend die mij vroeg hoe een klopboor werkt. Beetje dat niveau ;).

Terug
Bovenaan