Vliegwiel Dacia Jogger kapot na 7000 km

Annemie 2896300

Net ingestapt
In april kocht ik een nieuwe Dacia Jogger benzine. Na 2 weken was de batterij leeg (slecht gemonteerd in de fabriek), vorige week kreeg ik motorproblemen en is de auto naar de garage getakeld. Het vliegwiel zou stuk zijn en wordt vervangen.
Iemand al meegemaakt dat dit zo snel stuk gaat? Kan dit ook gevolgen hebben voor slijtage van andere onderdelen? Ik heb weinig vertrouwen meer in de auto.

De verkoper in gebreke stellen met aangetekende brief, auto is niet comform, voldoet niet aan wat je redelijker wijs mag verwachten van een nieuwe auto.
Om vervolgens de verkoper de kans te geven om de problemen op te lossen, of de koop te ontbinden, wat ik zou doen.
Lees je vooraf in, bespreek dit met je rechtsbijstands verzekeraar, hoe je dit succesvol moet aanpakken.
Vliegwiel kan ander onderdelen beschadigd hebben, onbalans veroorzaakt hebben, wat later gevolgen kan hebben voor dekrukaslagers, als voorbeeld.

Dankjewel. Ik heb contact opgenomen met mijn verzekeringsmakelaar. De garage wil het vliegwiel en het versnellingsapparaat vervangen.

Als de reparatie goed wordt uitgevoerd dan zie ik geen probleem.

Je moet altijd de garage de kans geven om de auto goed te herstellen, dat gaan ze ook doen. Dit is vervelend, maar kan helaas gebeuren.

De techniek van Dacia staat bekend als robuust en degelijk, na de reparatie is de kans groot dat de auto weer als nieuw is.

Wordt de hele versnellingsbak ook vervangen? Heeft misschien een Roemeen een zware maandagochtend gehad…. Zonder gekheid, garage/ importeur zal het ongetwijfeld allemaal piekfijn in orde maken. Zorg dat u uzelf goed informeert en eea goed gedocumenteerd wordt, zodat altijd helder is wat de defecten en herstellingen waren, mochten zich later mogelijk gerelateerde problemen ontstaan.

Maar nogmaals, komt vast in orde en na een tegenvallende start hopelijk een lange bezitsduur en veel veilige en probleemloze kilometers!

OH ja? Sinds wanneer?
Een Dacia wordt gemaakt in Marokko en Roemenië, daar zijn ze ook enorm populair. Ze zijn dus berekend op gebruik onder zeer zware omstandigheden, en op hele slechte wegen.

In Zuid Europese landen zijn ze enorm populair, vanwege de robuustheid, waar voor het geld, en lage kosten.

Zojuist mijn Dacia Jogger terug gehad van de garage. Mijn vliegwiel is ook vervangen na 17.000 km.
Volgens de garage is een softwareprobleem de oorzaak. Er is al een terugroepactie geweest voor de Jogger.
Ik vraag mij trouwens af wat software met een vliegwiel te maken heeft.
Wel alles onder garantie uitgevoerd.
Als je een Dacia Jogger hebt gekocht rond juli 2023 moet je alert zijn op ratelende geluiden onder de motorkap.

Terug
Bovenaan