VIP auto's ramen dicht

Mr Bart

Startmotor
Ik vroeg mij af, lijkt het of klopt het wel dat bijna alle 'VIP-auto's' die ik tegenkom (diplomaten, CEO's e.d.) rijden met de ramen dicht?
Ik bedoel ook voor zie je bijna nooit het raam op een kier staan of iets dergelijks bij het bijrijdersportier.
Rij jij meestal met ramen open/dicht bij droog weer en >20*C?

Heerlijk de ramen open! Heb ik altijd. Op elke auto die ik koop komen Climair zijwindschermen.

Recentelijk een Golfje cabriolet gekocht, dat is nog meer open.

Dat die 'VIP-auto's' met de ramen dicht rijden zal ook wel met de veiligheid te maken hebben.

Dat lijkt mij puur praktisch. Ik ga er van uit dat in die auto's gewerkt wordt en dan heb je het raam dicht om via de telefoon verstaanbaar te zijn. Als je gereden wordt en achterin met papieren bezig bent om te lezen wil je ook geen wind in de auto.
Ik rij zelf veel met het panoramadak open, maar zodra mijn telefoon gaat, sluit ik 'm.

Het lijkt mij dus puur praktisch.

Waarom zou je in Goodsnaam je ramen open doen, als je een goed werkende airco hebt?

J01P zei:
Waarom zou je in Goodsnaam je ramen open doen, als je een goed werkende airco hebt?

Inderdaad, alleen de eeste minuten bij 30+ graden hou ik de ramen open. Achterraam open geeft een zeer irritante resonantie. Voorraam geeft herrie, dakraam is ook irritant boven de 80. Ik vind het zeer bijzonder dat mensen met ramen open rijden, zeker op de snelweg. Stiekem roken is het enige dat ik hiervoor kan bedenken.

Precies. Zo'n auto heeft airco, binnen is het veel koeler dan buiten. Tot je de ramen open doet natuurlijk. :LOL:

@V0RQ
Ik rook ook in de auto, hoef ik niet stiekem te doen. Maar raampje op een kiertje dat de rook een beetje weg kan is wel fijn.
En natuurlijk heeft ook niet iedereen een airco.

V0RQ zei:
J01P zei:

Inderdaad, alleen de eeste minuten bij 30+ graden hou ik de ramen open. Achterraam open geeft een zeer irritante resonantie. Voorraam geeft herrie, dakraam is ook irritant boven de 80. Ik vind het zeer bijzonder dat mensen met ramen open rijden, zeker op de snelweg. Stiekem roken is het enige dat ik hiervoor kan bedenken.
Ik kwam deze week achter een slimmigheidje in mijn auto. Hij had in de zon gestaan waardoor het warm was. Dus met de ramen open weggereden, airco uit want dat heeft dan toch weinig zin. k moest ook even bellen dus nadat de meeste warmte er uit was, gesprek gestart, rammen dicht en airco aan. Pas toen het gesprek voorbij was begon de airco op volle kracht de blazen, tijdens het gesprek deed die niet zo heel erg zijn best. Blijkbaar wordt er rekening mee gehouden dat er tijdens het bellen de airco niet te hard blaast. Vond ik wel slim eigenlijk.

EVV zei:
V0RQ zei:
J01P zei:

Ik kwam deze week achter een slimmigheidje in mijn auto. Hij had in de zon gestaan waardoor het warm was. Dus met de ramen open weggereden, airco uit want dat heeft dan toch weinig zin. k moest ook even bellen dus nadat de meeste warmte er uit was, gesprek gestart, rammen dicht en airco aan. Pas toen het gesprek voorbij was begon de airco op volle kracht de blazen, tijdens het gesprek deed die niet zo heel erg zijn best. Blijkbaar wordt er rekening mee gehouden dat er tijdens het bellen de airco niet te hard blaast. Vond ik wel slim eigenlijk.

Of misschien wacht de airco met hard blazen totdat er ook echt koude lucht is om te blazen.

Twix zei:
EVV zei:
V0RQ zei:
J01P zei:

Of misschien wacht de airco met hard blazen totdat er ook echt koude lucht is om te blazen.

Dat laatste denk ik.

Ik rij in de A4 alleen de 1e paar honderd meter met de ramen open als het echt warm is. Airco staat altijd aan.
In de SLK een enkele keer bij > 35° de airco aan gehad met open dak.

VIP auto's hebben ook vaak geblindeerde ramen, als je ze dan open zet werkt dat niet meer zo goed.

:T

Ik vind met open ramen rijden wel lekker eigenlijk. Niet boven de 60 km/h natuurlijk maar je hoort tenminste nog wat van de buitenwereld (vogeltjes) en airco vind ik maar droog. Dat VIP's met dichte ramen lijkt me nogal logisch; willen niet door iedereen gezien worden, telefoneren en werken in de auto, wellicht meer behoefte aan comfort en rust etc.

Zomer of winter, droog of nat weer, stadsverkeer of snelweg.... het raam aan de bestuurderskant staat altijd minimaal wel op een kier van een centimeter open.
Wat dat betreft vind ik het nog steeds jammer dat die praktische driehoekige ventilatieraampjes van de de jaren '70 totaal zijn verdwenen, dat gaf veel minder windgeruis, een veel betere ventilatie en hield de regendruppels ook netjes buiten.

Airco gebruik ik nooit, het "comfort" van die dingen beperkt zich bij mij alleen maar tot tranende ogen en een droge strot. (heb in mijn eigen auto's ook geen idee of ze nog wel naar behoren kunnen werken)

Barri zei:
Ga je ook nog een keer reageren in een (vreemd) topic dat je opent?
Ja, oké. De vraag is ook opgekomen, omdat in de buurt een overheidsinstelling ligt waar je wel chique auto's ziet en dat die ramen altijd gesloten zijn viel mij gewoon op. Maar de redenen die hier genoemd worden kunnen het zijn: goede airco, veiligheid en privacy, werken in de auto, warmte buitenhouden.

Terug
Bovenaan