Viofo A119 Dashcam ( Eerste indruk )

A

Anoniem

Guest
Ik was onlangs op zoek naar een goede, maar tegelijkertijd ook betaalbare dashcam voor in mijn Peugeot 205. En uiteindelijk is dat de Viofo A119 geworden, welke ik vanuit China voor € 63 bestelde.

351sw2e.jpg

De reden waarom ik juist voor dit model koos, en niet voor een van de vele andere modellen is simpel: ik zocht een dashcam die zo compact mogelijk was, en welke mij het zicht niet zou belemmeren.

Maar ook was de beeldkwaliteit natuurlijk belangrijk, want als het nodig is wil je toch de mogelijkheid hebben om kentekenplaten te kunnen aflezen. Dat laatste lukt prima met deze dashcam, vooral als je hem instelt op de maximale resolutie van 2560x1440p.

2nhfij4.jpg

Alleen ik zelf heb ervoor gekozen, om hem in te stellen op 1080p 60fps. Dan zijn de bestanden net iets kleiner, al scheelt het maar 60mb ongeveer per bestand. Want iedere video is 3 minuten lang en ongeveer tussen de 465mb en 485mb groot.

Dus een grotere SD kaart is beslist geen overbodige luxe. Met een SD kaart van 32GB heb ik ongeveer 3 a 4 uur opname tijd, waarna hij daarna de oude bestanden zal overschrijven.

Hier alvast een impressie van de video kwaliteit op 1080p 60fps.

Het kan aan youtube liggen maar ik vind het tegenvallen. Kan je ergens de pure MP4 stallen?

Edit: Youtube op 1080 zetten helpt!

V0RQ zei:
Het kan aan youtube liggen maar ik vind het tegenvallen. Kan je ergens de pure MP4 stallen?

Edit: Youtube op 1080 zetten helpt!
Ja dat is typisch YouTube :( Op mijn telefoon begint die ook altijd op een lagere resolutie af te spelen.

In het donker ga ik overigens nog uitproberen, maar voor nu ben ik tevreden. Alleen geloof ik dat je in Duitsland de beelden niet als bewijs mag gebruiken, terwijl ik daarom eigenlijk wel de dashcam wilde hebben.

Ik heb ook voor deze dashcam gekozen omdat ik goede recenties tegenkwam op het net. Maar ik vind de beeldkwaliteit niet echt geweldig. Voor mij hoeft de beeldhoek niet zo groot te zijn dat geeft lelijke vervormingen. En, omdat ik meerdere auto's heb, wordt mijn volgende dashcam er toch weer een met zuignap.

Testfilmpje met 1440p 30fps:
https://youtu.be/uflzGzsRq_I

en eentje met 1080p en 60fps:
https://youtu.be/GusAQj_mEnI

Overigens heb ik de filmpjes op 2 minuten ingesteld i.p.v. 3 om enigzins handelbare bestandjes te krijgen voor je PC en bewerkingsprogramma's.

Als het goed is kan je er een lens op zetten wat het beter maakt. Een filter of een lens geen idee meer wat het nou was.

Ziet er naar mijn mening best wel oké uit. :) Je hoeft er immers toch ook geen bioscoopfilm mee op te nemen? ;)

Ben zelf best tevreden over mijn Vantrue N1 in mijn auto, maar misschien zoek ik er nog een dashcam bij voor in m'n bus van de zaak. De Viofo zou voor mij best acceptabel zijn.
Vantrue N1 filmpje

Stefan Diesel zei:
Ziet er naar mijn mening best wel oké uit. :) Je hoeft er immers toch ook geen bioscoopfilm mee op te nemen? ;)

Ben zelf best tevreden over mijn Vantrue N1 in mijn auto, maar misschien zoek ik er nog een dashcam bij voor in m'n bus van de zaak. De Viofo zou voor mij best acceptabel zijn.
Vantrue N1 filmpje
Nee inderdaad, dat hoeft ook geen bioscoopfilm te zijn. Maar voor mij was het gewoon een pré dat hij ook GPS had, en deze heeft dat dus optioneel.

Zo de dashcam staat nu weer op 1440p ingesteld, en het verschil met 1080p zie je dan toch echt duidelijk. Alles is net wat scherper, ondanks dat er niet met 60fps gefilmd word.

Vraagje, ik ben zelf ook van plan om hetzelfde dashcam aan te schaffen maar waar gaat de voeding naartoe van de dashcam? hoe werk je all die kabels zo netjes mogelijk uit het zicht?

Netoj zei:
Vraagje, ik ben zelf ook van plan om hetzelfde dashcam aan te schaffen maar waar gaat de voeding naartoe van de dashcam? hoe werk je all die kabels zo netjes mogelijk uit het zicht?
Hij voed zich via USB: dus je kunt hem via de sigaretten-aansteker aansluiting voeden, of via de USB van de autoradio. Wat je voorkeur heeft, want bij sommige auto's staat constant spanning op de sigaretten-aansteker aansluiting. Dus dan dien je de camera handmatig aan en uit te zetten, terwijl dat bij de USB aansluiting van je auto niet hoeft.

tasmrd.jpg

Het wegwerken is niet zo moeilijk: de kabel naar boven leiden, waarna je hem tussen de plafondbekleding kan duwen en daarna langs het raamrubber met kabel klemmetjes naar onder leiden. En dan onder het dashboard langs. Maar dat wijst zich wel... je zou ook met zwarte tape aan de gang kunnen gaan, want op sommige plekken blijven die klemmetjes niet zo goed zitten.

Netoj zei:

Hier hebben we nog wat opties genoemd: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?17,5741885,5743031

O.a. wegproppen naar beneden, wegproppen naar achteren, aftappen van interieurverlichting.

@Peugeotlover, bij sommige auto's gaat de A stijl ook heel makkelijk, maar er kan daar ook een airbag zitten, dus ik heb 'm lekker via de hemel naar achteren.

Dashcam ziet en prima uit en met CPL-filter , moet de beeldkwaliteit naast de slimme resolutie, prima zijn.

Op verschillende nederlandse sites en chinese sites, zoals aliexpress, merk ik wel dat je moet opletten :
- is het het nieuwe model of het oude model ( o.a. andere connectoren)
- is GPS module inclusief ?
- is CPL-filter ( anti-reflectie) inbegrepen ?
- welke kwaliteit en capaciteit SD-kaart is inbegrepen ?

De prijzen verschillen nogal, dus ga ik eens even rustig er voor zitten, want ik wil in beide onze auto's een exemplaar inbouwen.

Verder speelt natuurlijk voor import uit China de btw en Invoerrechten een rol, daar slechts tot € 22 vrijgesteld is.
Tot € 150 is btw verschuldigd van 21% ( te betalen aan de deur bij aflevering aan vervoerder) en daarboven ook nog 6,7% invoerrechten ( waar de btw ook nog eens overheen komt).
Omdat ik er 2 wil bestellen, splits ik om de laatste reden de bestelling in 2 verschillende orders.

@ Peugeot Lover : (y) dank voor deze post en de andere forumleden voor hun feedback !

Ik heb hem juist bij Banggood besteld, omdat ik dan zeker ben dat ik de v2 kreeg. Want de v1 had problemen met de GPS mount, dan begon de camera in de auto te trillen en dat zou je terug horen in de video's. Dus dat is o.a in de nieuwe versie opgelost. SD Kaart moet je trouwens zelf kopen: maar ik had nog een class 10 Samsung sd kaartje liggen van 32GB, en heb daarom die erin gedaan.

Je hoeft trouwens niet altijd die doaune kosten te betalen, want steekproefgewijs pikken ze er pakketjes uit. Dus ik had geluk en hoefde niets te betalen :D

Je hebt inderdaad veel geluk gehad met de 21 % btw, want normaliter is de vervoerder die btw en invoerrechten ( boven de € 150 waarde) moet innen bij de klant bij het afleveren en deze moet dit vervolgens afdragen aan de Belastingdienst.
Ook kan de vervoerder zg.inklaringskosten in rekening brengen voor het werk van het inklaren en incasseren en ook daar gaat 21 % btw overheen.

De Douane opent steekproefgewijs pakketten om de inhoud en waarde te controleren ( slimme afzenders in het buitenland geven het vaak op als GIFT en dat is vrijgesteld, maar dat weet de Douane ook,dus ook die hebben de aandacht )

Maar er is hoop met deze mazen...!

Er zal wel een waarde van $ 25 ofzo op gestaan hebben? Bedoel heb er eigenlijk niet op gekeken, was allang blij dat ik niks extra hoefde te betalen. Want dat zou alleen al € 15 voor Postnl geweest zijn, en daarboven dan de daadwerkelijke belasting.

Terug
Bovenaan