Vijf onduidelijke bijtellingvoorbeelden

Clignoteur

Net ingestapt
Ik rijd volgens mijn historische km administraties ongeveer 100-250 privekilometers per jaar. Geen reden om bijtelling te betalen dus.

Er zijn dit jaar een aantal voorvallen geweest die mij niet helemaal duidelijk zijn, die ik in de afgelopen 10 jaar echt nog nooit heb meegemaakt.

- Als ik parkeerkosten maak voor een rit waarbij ik prive omrijdkilometers maak en dus prive parkeer, mag ik die dan zakelijk aftrekken? Volgens https://www.tankpas-aanvragen.nl/parkeren/wanneer-mag-ik-de-parkeerkosten-als-aftrekpost-opvoeren/ wel. Klopt dit? In het verleden gebruikte ik hiervoor eigenlijk mijn prive pinpas, maar misschien moet ik juist de zakelijke pas gebruiken?
- Als ik na werktijd een vriend of vriendin bezoek die in een centrum woont, waardoor ik minder kilometers maak dan de gebruikelijke route naar huis via een ringweg, hoeveel prive omrijdkilometers maak ik dan? Volgens https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59885-kilometerregistratie-tussenstop-priv%C3%A9-maakt-zakelijke-rit-korter/ kun je sowieso geen negatief aantal privekilometers maken. Vooralsnog zet ik 1 km prive neer, omdat je misschien 100 meter extra rijdt naar een parkeervak.
- Als ik naar een prive vriend of vriendin ga omdat hij/zij glasvezel heeft, is dat dan een zakelijke rit? Ik heb dit voor nu als zakelijk neergezet.
- Stel er staat veel file en ik heb geen zin om 150 km naar huis te rijden en de volgende dag weer 150 km terug te rijden. Een vriend/vriendin woont langs deze route en woont veel dichterbij. Ik besluit daar te overnachten. Is dat woon/werkverkeer en dus een zakelijke rit? Hier wordt het er niet duidelijk op: https://www.vzr.nl/forum/topics/view/zakelijk-gebruik-leaseauto-icm-overnachting-andere-locatie.
- Ik ben mijn lunch vergeten en ik rijd terug naar huis. Zijn dit prive omrijdkilometers?

Wat moet ik hiermee? Ik heb deze vragen aan de belastingtelefoon voorgelegd, maar dan krijg je zo'n ontwijkend antwoord dat je beter een schildpad de weg kunt vragen.

Wat zei de boekhouder?
Als je zekerheid wil kun je dit gewoon afstemmen met de Belastingdienst.

Zou je niet eens kijken of je kilometerteller wel juist registreert? Bij 5% afwijking heb je direct voordeel!

Alle kosten van de auto zijn zakelijk. Ook die kosten die je zelf betaald. Omdat je beneden de 500 km privé blijft, betaal je geen bijtelling. Die parkeerkosten kun je dus ook declareren. Als je die glasvezel gebruikt om je werk te doen, dan is de rit naar de glasvezel zakelijk, lijkt me. Zeker in tijden waarin op afstand wordt gewerkt, is dit goed te motiveren. Als jij elders slaapt, dan is de rit van werk naar die slaaplocatie gewoon zakelijk. Dat kan ook een hotel zijn. Het zelfde geldt bij wegafsluitingen of files, waarbij je omrijdt. Je moet wel de reden van de afwijking noteren. Wat je lunch betreft, volgens mij is daar zelfs jurisprudentie van. Iemand die elke dat thuis ging lunchen. Er zit geen limiet op het aantal keer dat jij naar huis rijdt van je werk, dus dat mag gewoon.

Er is één grote maar: als je er uit gepikt wordt, moet jij de afwijkingen goed kunnen motiveren. En als je pech hebt, heeft de ambtenaar schijt aan jou motivatie, en mag je het bij de rechter uitleggen. Kortom: ik zou maar wel proberen de uitzonderingen uitzondering te laten zijn.

Duidelijk. Hoe word je er eigenlijk uit gepikt? Met ANPR? Ik ben een keer zakelijk naar de IKEA gegaan en daar stond er eentje. Ondanks dat ik daar zakelijk was, ben ik toch maar iets eerder geparkeerd en ben ik een eindje gaan wandelen naar de IKEA.

Clignoteur zei:
Duidelijk. Hoe word je er eigenlijk uit gepikt? Met ANPR? Ik ben een keer zakelijk naar de IKEA gegaan en daar stond er eentje. Ondanks dat ik daar zakelijk was, ben ik toch maar iets eerder geparkeerd en ben ik een eindje gaan wandelen naar de IKEA.

Lijkt mij een uitstekend voorbeeld waarom de belastingdienst naar de kilometerregistratie kijkt.

Zakelijk = zakelijk. Normaal boerenverstand doet veel. Praktisch oplossen.

Ach ik rijd mijn auto privé, maar tjonge wat kan je creatief worden van een zakelijke auto:
- Ikea is zakelijk want lampje voor werkplek
- Idea is zakelijk want lampje beviel toch niet, retour.
- Trip ver weg is zakelijk, want bijzonder keyboard was daar op voorraad. Nee, geen bonnetje van. De winkel bleek dicht zaterdag 20:30
- Efteling is zakelijk, inspiratie opgedaan, vlotte familiefoto is goed voor zakelijk vertrouwen winnen , zijn er mooie kantoorruimtes in Kaatsheuvel etcetera.

Vorq zei:
Ach ik rijd mijn auto privé, maar tjonge wat kan je creatief worden van een zakelijke auto:
- Ikea is zakelijk want lampje voor werkplek
- Idea is zakelijk want lampje beviel toch niet, retour.
- Trip ver weg is zakelijk, want bijzonder keyboard was daar op voorraad. Nee, geen bonnetje van. De winkel bleek dicht zaterdag 20:30
- Efteling is zakelijk, inspiratie opgedaan, vlotte familiefoto is goed voor zakelijk vertrouwen winnen , zijn er mooie kantoorruimtes in Kaatsheuvel etcetera.
Alle voorbeelden die je noemt zijn zakelijke keuzes die niemand ooit gaat maken. Kost te veel tijd. Als je om die redenen zakelijk gaat rijden, dan ben je gewoon dom. De pakketbezorger doet het voor een tiende van jouw kosten.

Maar uit ervaring weet ik dat de belastingdienst een logge en ouderwetse organisatie is. Glasvezel houdt bij de belastingdienst geen stand, maar hopelijk bij de rechter wel. Het is gewoon vervelend dat als je geen bijtelling betaalt, dat je dan zelf logging moet bijhouden. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Niet prive rijden = geen registratie. Wel prive rijden = bijtelling betalen en registratie bijhouden.

Clignoteur zei:
Maar uit ervaring weet ik dat de belastingdienst een logge en ouderwetse organisatie is. Glasvezel houdt bij de belastingdienst geen stand, maar hopelijk bij de rechter wel. Het is gewoon vervelend dat als je geen bijtelling betaalt, dat je dan zelf logging moet bijhouden. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Niet prive rijden = geen registratie. Wel prive rijden = bijtelling betalen en registratie bijhouden.

Valt op zich ook nog wel mee, ze volgen gewoon de regeltjes en meer niet.
Ik heb voor m'n bedrijfsbus een verklaring geen privégebruik, en bij controle moet ik gewoon aan kunnen tonen dat het geen privégebruik betreft.
En die controle (4 jaar geleden) was heel simpel: de controleur kwam met 8 momenten (datum + tijdstip + locatie) waarvan ik aan moest kunnen tonen dat het toen zakelijk gebruik was.
Even de oude agenda's erbij, bonnetjes/facturen van rond dat moment, klaar en akkoord bevonden.... een kilometeradministratie had ik hier niet eens voor nodig. (houd ik ook niet bij voor deze bus)
Voor m'n privé bedrijfsauto idem: de zakelijk gedeclareerde kilometers/-standen werden eventjes vlot bekeken en vergeleken met de oude agenda's, de jaarlijkse totale kilometerstand werd even gecontroleerd (via bewaarde oude apk-keuringsrapporten)... conclusie was dat er aantoonbaar ruim 35% zakelijk mee gereden was en dat het ondernemerstarief mrb grijs kenteken helemaal terecht was voor de privé bedrijfsauto.

Kortom gewoon de oude agenda's en bonnetjes/documenten goed gebruiken en bewaren, een sluitende rittenadministratie is slechts 1 van de vele mogelijkheden om iets aan te kunnen tonen.

Muddy Bandit zei:
Kortom gewoon de oude agenda's en bonnetjes/documenten goed gebruiken en bewaren, een sluitende rittenadministratie is slechts 1 van de vele mogelijkheden om iets aan te kunnen tonen.
Hoe doe je dat eigenlijk als je geen sluitende administratie kunt tonen, omdat je ergens uit dienst bent waardoor je ook geen toegang meer hebt tot je agenda van die organisatie en je dus alleen nog een rittenstaat hebt? Als ik de alle agenda's ga exporteren van de organisaties waar ik opdrachten voor heb gedaan, dan is er een security issue.

Clignoteur zei:
Muddy Bandit zei:
Hoe doe je dat eigenlijk als je geen sluitende administratie kunt tonen, omdat je ergens uit dienst bent waardoor je ook geen toegang meer hebt tot je agenda van die organisatie en je dus alleen nog een rittenstaat hebt? Als ik de alle agenda's ga exporteren van de organisaties waar ik opdrachten voor heb gedaan, dan is er een security issue.

Jij bent er als bestuurder zelf verantwoordelijk voor om dit zelf bij te houden heb dit nu meermaals meegemaakt met diverse collega’s en de boetes zijn niet mals zeg maar absurd

Kun je dit zelf niet aantonen (tot 3 jaar terug) dan heb je echt een uitdaging en mag je hopen dat je niet gecontroleerd wordt.
Mocht bij de inspectie het afgelopen jaar niet kloppen dan kunnen ze de twee jaar ervoor ook inzien

Clignoteur zei:

Ik run een eigen bedrijf, en heb daarmee dus ook eigen agenda's en een eigen bedrijfsboekhouding.;)
Als werknemer zal je een zakelijke agenda of rittenadministratie bij moeten houden als je geen bijtelling wilt, of de auto gewoon bij het bedrijf moeten laten.
Andere optie is om de bijtelling te verschuiven naar je werkgever in de vorm van een hoger loon, veel werkgevers doen dit al maar het wordt door de werknemers niet altijd zo gezien...

Clignoteur zei:
..
Alle voorbeelden die je noemt zijn zakelijke keuzes die niemand ooit gaat maken. Kost te veel tijd. Als je om die redenen zakelijk gaat rijden, dan ben je gewoon dom. De pakketbezorger doet het voor een tiende van jouw kosten.

De belastingdienst bepaalt toch niet dat ik als toetsenbordridder op zaterdag geen 200km mag rijden voor een heel bijzondere keycapset (ja geloof me er is een hele subcultuur op dat gebied)?
En zo kan een kapper bij een collega een schaar moeten ophalen. Of een bouwvakker een de laatste tegels 50km verderop bij een collega. Of een brochure in de bus gooien bij een geïnteresseerde. Dit zijn vooral voorbeelden waar niet altijd een bon voor is.

Met andere woorden je kan een hoop ritten zakelijk veinzen. Het klinkt misschien wat overdreven, maar als je toch elke maand met de dikke leasebak even 100km naar familie wil maken. Kan je mijnsinziens een hoop doen om dit toch zakelijk aan te merken.
Bovenstaand is ook allemaal heel praktisch voor het kleinbedrijf bekeken. Stel ik probeer een grote aanbesteding rond te krijgen en bezoek daarvoor een week lang een gepensioneerde collega in Toscane voor advies? Mag dat?

@Muddy Bandit: moest je terplekke je agenda openslaan of mocht je dit later op papier indienen?

Vorq zei:
@Muddy Bandit: moest je terplekke je agenda openslaan of mocht je dit later op papier indienen?

Controle aan huis: ik had de complete boekhouding van de laatste 10 jaren bij de hand dus kon het in een mum van tijd gelijk even aantonen met behulp van in-/verkoop factuuradministratie en de ouderwetse papieren agenda's.... geen idee of dit op een later moment ook nog mocht.
Het betrof 5x kentekenscan op snelweg (waarvan 3x grensovergang), 1x provinciale weg, 1x bouwmarkt en 1x recreatiepark, dit verdeeld over alle seizoenen in 3 jaren.

Vorq zei:
En zo kan een kapper bij een collega een schaar moeten ophalen.
Mijn broertje heeft glasvezel. Als ik er prive heen ga, dan pak ik gewoon mijn prive auto. Maar het is weleens voorgekomen dat ik in het weekend iets moet uploaden of iets dergelijks. Dan ga ik gewoon met de zakelijke auto naar m'n broertje toe. Die ritten heb ik nu ook gewoon zakelijk opgeschreven. Ik kan ook vrienden bezoeken die dichterbij wonen, maar die zijn ook niet altijd thuis of beschikbaar. Ook wil ik niet steeds dezelfde mensen lastig vallen.

Muddy Bandit zei:
...
Controle aan huis: ik had de complete boekhouding van de laatste 10 jaren bij de hand dus kon het in een mum van tijd gelijk even aantonen met behulp van in-/verkoop factuuradministratie en de ouderwetse papieren agenda's.... geen idee of dit op een later moment ook nog mocht.
Het betrof 5x kentekenscan op snelweg (waarvan 3x grensovergang), 1x provinciale weg, 1x bouwmarkt en 1x recreatiepark, dit verdeeld over alle seizoenen in 3 jaren.
Interessant! Grens en pretpark zijn natuurlijk de beste punten. Bouwmarkt vind ik niet erg handig van de belastingdienst want die ritjes zijn vaak kort, kan je dus makkelijk prive schrijven en toch onder de 500km blijven.

Clignoteur zei:
Vorq zei:
En zo kan een kapper bij een collega een schaar moeten ophalen.
Mijn broertje heeft glasvezel. Als ik er prive heen ga, dan pak ik gewoon mijn prive auto. Maar het is weleens voorgekomen dat ik in het weekend iets moet uploaden of iets dergelijks. Dan ga ik gewoon met de zakelijke auto naar m'n broertje toe. Die ritten heb ik nu ook gewoon zakelijk opgeschreven. Ik kan ook vrienden bezoeken die dichterbij wonen, maar die zijn ook niet altijd thuis of beschikbaar. Ook wil ik niet steeds dezelfde mensen lastig vallen.

In opdracht van de baas is zakelijk, de rest privé. Dat zou mijn scheidslijn zijn.

Vorq zei:
Interessant! Grens en pretpark zijn natuurlijk de beste punten. Bouwmarkt vind ik niet erg handig van de belastingdienst want die ritjes zijn vaak kort, kan je dus makkelijk prive schrijven en toch onder de 500km blijven.

Betreffende bouwmarkt was onderdeel van een woonboulevard die 30 km verderop ligt, en het was op een zondag... kan me dus wel voorstellen dat ze die eruit hebben geprikt voor de controle.:)
Maar ze konden zich ook goed voorstellen dat ik privé niet eens met een zakelijke bedrijfsauto vol rammelend gereedschap wil rijden als er privé ook een bedrijfsauto en nog wat personenauto's aanwezig zijn.

Muddy Bandit zei:
...

Betreffende bouwmarkt was onderdeel van een woonboulevard die 30 km verderop ligt, en het was op een zondag... kan me dus wel voorstellen dat ze die eruit hebben geprikt voor de controle.:)
Maar ze konden zich ook goed voorstellen dat ik privé niet eens met een zakelijke bedrijfsauto vol rammelend gereedschap wil rijden als er privé ook een bedrijfsauto en nog wat personenauto's aanwezig zijn.

Woonboulevard snap ik al beter.
Ach je wil niet weten hoeveel zuinige zuurtjes er bewust een glimmende klassieker van ritten besparen door met een rammelbus te rijden.

Ik ben april jl. toegetreden tot de ritregistratie-community met verklaring geen privégebruik :) Ik kreeg een vriendelijke brief van de belastingdienst met de aankondiging dat ik gebeld zo gaan worden voor uitleg en om eventuele vragen te kunnen stellen. Dat belletje is vorige week ook geweest. Prima service van de blauwe-enveloppen-brigade (y)
Bij de verklaring zat ook een simpel foldertje met voorbeeld van 'fiscus-proof' excelblad voor de ritregistratie.

Basis is nog altijd heel eenvoudig: wat je zakelijk kunt motiveren, is zakelijk. Afwijkende routes in je registratie vermelden in daarvoor bedoelde kolom. Hiermee zouden jouw derde, vierde en vijfde streepje 'gewoon' zakelijk zijn. Wanneer je zelf grijs gebied voelt, zou je bewijzen kunnen loggen.
Jouw derde streepje vind ik de meest lastige. Misschien ben je wel nieuwste Netflix gaan streamen? Voor de glasvezel zou je dan bijvoorbeeld overzichtje van downloads of zware e-mails met IP-adres kunnen opslaan.

Voor mij nieuw was dat een rit met combinatie van privé-afspraak dicht op de zakelijke route als volledig zakelijk mag gelden (indicatie van de inspecteur aan de telefoon: omweg van 2 à 3 kilometer). Daarmee is jouw tweede streepje zeker zakelijk.

Mijn eigen systeem nu:
- GPS voertuigvolgsysteem logt alle ritten inclusief route
- Het voorbeeld excel-blad uit foldertje van de Belastingdienst heb ik zelf exact 'nagebouwd'
- Ik maak op iedere bestemming een foto van kilometerstand en/of printscreen van de auto-app

Beetje dubbelop misschien maar de moeite waard om bijtelling ter hoogte van mooie middenklasser te vermijden. Succes!

Terug
Bovenaan