Vieze benzine :P

RezonH

Net ingestapt
Hallo

Ik heb een vraag die zich moeilijk laat beantwoorden door google o_O

Hebben jullie enig idee of het mogelijk is om "vieze" benzine weer "schoner" te krijgen.
Mijn tank is op mysterieuze wijze leeg gelopen, ik vermoed via de carburateur.
Nu is dit een Renault 4 motortje in een boot met als gevolg dat de benzine in de bilge komt te liggen.
Daar waar olie en vet zich in de jaren hebben verzameld.
Ik zou het natuurlijk een zundapp rijder kunnen verkopen als mengsmering maar het
lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat ik precies de 1:50 verhouding heb gemixt :p
Vind 20L een beetje zonde om bij het depot te moeten afleveren.

Alvast bedankt voor de reacties.
Rezon

Bewaren als wasbenzine? Ik zou het wegbrengen. €40 voor goede benzine, ~ €20 voor jouw 'mengsmering' en dan moet je het nog gaan filteren ook en de verkoop regelen, afspreken, geld teruggeven als de Zundapp niet meer start etcetera :D

Gebruiken voor de bladblazer?
Anders zou ik voor die ca 34 euro niet gaan klooien. Is en blijft zonde, maar het is geen zuivere schone benzine meer.

Idd gebruiken als schoonmaakmiddel of in een bladblazer ofzo. (wel even een zeefje gebruiken voor je het in dat tankje giet, zodat er geen losse stukjes in komen)
En een kraantje op je benzinetank monteren, dan gebeurt het je niet weer.

En anders inleveren bij je milieustraat (is gratis) wel op de jerrycan schrijven wat er in zit.

Er is geen huistuinkeuken manier om zelf benzine te reinigen.
Het is overigens wel mogelijk, maar dit is een speciaal proces. Daarom kun je het ook gratis inleveren bij je milieustraat.
Die zorgen ervoor dat het (net zoals afgewerkte olie) bij een bedrijf terecht komt waar het weer schoongemaakt wordt en hergebruikt kan worden.

Pas wel op, de dampen van benzine zijn zwaarder dan lucht en er exploderen jaarlijks een aantal boten door de aanwezige benzinedamp in het schip. Erg goed schoonmaken en ventileren!

Ik denk dat de enige mogelijkheid is om het in te leveren bij de milieustraat.
Gebruiken als wasbenzine lijkt mij niet zo handig omdat de benzine is verontreinigd met olie en vet. Ontvetten met benzine waar olie en vet in zit werkt niet zo goed denk ik.
Gebruik in de bladblazer of brommer kan als je zeker weet wat de mengverhouding is. Anders lijkt mij de winst van 20 liter benzine niet op te wegen tegen een vastgelopen motor.

Bedankt allemaal voor jullie reacties,
zal het dan toch maar naar de milieustraat brengen, tis niet anders.

Dakloos zei:
Verdampt dat niet gewoon?

Als je er lang genoeg met je hoofd boven blijft hangen verdamp je zelf ook....
Onverbrande koolwaterstoffen zijn behoorlijk giftig(kankerverwekkend) en slecht voor het milieu.

In een afgesloten jerrycan verdampt het trouwens niet weg.

Het enige wat je er zelf nog mee zou kunnen is het met hele kleine beetjes bijmengen in schone benzine voor een oudere motor. Ik zou het in mijn auto over een langere periode uitgesmeerd wel durven oprijden. Die heeft wel eens vaker op mengsmering gelopen :)

Terug
Bovenaan