Verzekeringsvraag mbt schade

Hannie 4643206

Net ingestapt
Hoi hoi,

Ik heb een vraag met betrekking tot een schade die mijn auto heeft opgelopen.

Afgelopen november is er een auto tijdens het inparkeren tegen mijn auto aangereden.
Deze persoon is vertrokken zonder gegevens achter te laten. Gelukkig had ik getuigen (3 personen) , en heb ik een briefje voor de schademaker achter gelaten.
De schade betrof een paar flinke krassen op mijn bumper.
De persoon in kwestie belde me terug en gaf aan dat ze zich niet kon heugen dat ze tegen mijn auto was gereden, toen ik vertelde dat zich 3 personen bij mij gemeld hadden als getuigen, wilde ze graag foto's zien van mijn auto.
Deze heb ik haar toegestuurd, maar kreeg geen reactie meer. Op mijn vraag om contact zodat alles afgehandeld kon worden kreeg ik een berichtje dat ze alles bij haar verzekering had achter gelaten en dat die wel contact met me op zouden nemen.
Bij navraag bij mijn verzekering (United consumers) gaven ze aan dat ik gewoon een schadeformulier kon toesturen indien ik een kenteken had, dat alles dan geregeld zou worden.

Na een maand kreeg ik een telefoontje van mijn verzekeraar met de vraag of ik mijn auto al had laten maken zodat ze de zaak af konden handelen. Ik had mijn auto nog niet laten repareren, omdat ik niets meer vernomen had. Ik wilde weten of de tegenpartij schuldig was bevonden, zodat ik zeker wist dat mijn schade vergoed zou gaan worden. Dit mocht men mij niet zeggen.
Daarop heb ik aangegeven dat ik dan mijn auto pas zou laten repareren wanneer ik het geld van de tegenpartij had ontvangen, omdat ik geen zin had om mijn eigen risico te betalen en dan niet zeker te weten of ik het wel terug kon verwachten.
Men gaf aan dat dit ook een optie was, en kreeg vervolgens het volgende in de mail.

Indien u de € 250,00 liever niet voorschiet is het mogelijk om de schade vergoed te krijgen op uw rekening. In dat geval geldt er wel een verhoogd eigen risico van in totaal € 750,00. Dit zal in eerste instantie in mindering worden gebracht op de schade-uitkering en wordt aanvullend aan u uitgekeerd nadat de schade op de tegenpartij is verhaal. Wanneer u dit liever heeft ontvangen wij graag een gespecificeerde schadecalculatie, hier kunt u bij de hersteller om vragen. Indien het geschatte schadebedrag hoger is dan € 2.500,00 dient er een expert ingeschakeld te worden, dit kunt u eveneens met de aangesloten hersteller regelen.

Dus heb ik een afspraak gemaakt met het door hen gekozen schadebedrijf en daar werden foto's gemaakt en verstuurd. De schade die men zag kon worden verholpen door de bumper opnieuw te spuiten. ( fiat 500) Een dag later kreeg ik een telefoontje dat er toch een schade expert moest komen. Deze is afgelopen week geweest, dit moest ik direct betalen a 90,75 en gister kreeg ik deze mail van mijn verzekering:

Vanuit onze verzekeraar hebben wij vernomen dat u aan de expert heeft aangegeven dat u de schade pas wilt laten herstellen nadat de schade met succes is verhaald op de tegenpartij. In dat geval geldt er een verhoogd eigen risico van in totaal € 750,00, het vastgestelde schadebedrag is € 519,37. Aangezien het schadebedrag onder het eigen risico blijft kan uw cascoverzekeraar de schade niet verder in behandeling nemen. Zij hebben pas een verhaalsrecht nadat zij een schade hebben vergoed.

Nu heeft u inzake deze autoschade eigenlijk twee opties.
U kunt ervoor kiezen om de schade alsnog direct te laten herstellen bij een aangesloten herstelbedrijf. In eerste instantie wordt er dan een eigen risico gerekend van € 250,00. Dit eigen risico krijgt u vervolgens terug nadat de schade door te tegenpartij is vergoed aan onze verzekeraar. Aangezien de tegenpartij de aansprakelijkheid reeds heeft erkent achten wij de kans zeer groot dat de schade spoedig met succes verhaald kan gaan worden.

Een andere optie is dat we de schade voor u aanmelden bij de verhaalsrechtsbijstand verzekering van 112schade in combinatie met ARAG. De schade zal dan door hun volledig opnieuw in behandeling worden genomen. Op basis van het expertiserapport zullen zij de schade gaan proberen te verhalen op de tegenpartij. Pas nadat zij de schade op tegenpartij hebben verhaald wordt de schade aan u vergoed.

Graag vernemen wij van u van welke optie u gebruik wenst te maken.

Mijn vraag is dus, kan dit zomaar? Zoals ik het nu interpreteer hoeft de tegenpartij mij niets uit te betalen, omdat ik de schade nu niet wens te laten maken, en deze onder de door mijn verzekering opgesteld eigen risico zit. Dus als mijn schade 751 euro zou zijn, dan zou ik wel uitbetaald worden. In mijn ogen is er voor de tegenpartij geen verschil in kosten, de tegenpartij betaald dus of het geld, of de reparatie.
Ik ben toch verzekerd, en de tegenpartij heeft reeds de aansprakelijkheid erkent, dus ik snap niet dat dit dan via verhaalsrechtsbijstand zou moeten.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, en zou graag horen of ik nog andere opties heb dan deze 2 die nu door mijn verzekering zijn voorgelegd.

Alvast bedankt,
met vriendelijke groet,
Hannie

De ARAG gaat de schade adhv het expertiserapport verhalen en zodra het geld door hun is ontvangen maken ze het aan jou over. Vergeet niet de kosten van expertise aan de ARAG in te sturen, die kosten nemen ze ook mee met hun verhalen van de schade.

En dan nog is er geen reparatieplicht, dat is nog altijd de keuze van eigenaar. Ik ken de voorwaarden en de kleine lettertjes verder niet van UC en/of 112schade en ARAG is ook maar zozo als optie maar zo te lezen is dat dan toch de betere optie. Als optie 1 namelijk toch wat tegenvalt in het verhalen, zit je met een niet te claimen schadebedrag ivm eigen risico, als ik het goed begrijp.

Typisch de handelswijze van de prijsvechtersverzekeraars.
Alleen een volledige vergoeding als de reparatie door aangewezen herstelbedrijven uitgevoerd wordt, en daarmee strijkt de verzekeraar de bedongen korting bij de hersteller dus op.
Wil je uitbetaald krijgen op je bankrekening dan altijd een vastgesteld bedrag/percentage of het eigen risico af van het getaxeerde schadebedrag, en daarmee compenseren ze de gemiste korting dan weer.
Het verdienmodel zit daar niet alleen in de premie die je betaalt maar ook in het verschil tussen getaxeerd schadebedrag (wat ze op de tegenpartij verhalen) en het werkelijk betaalde schadeherstel (het bedrag wat het herstelbedrijf uitbetaald krijgt)… en daarin mag je natuurlijk geen spelbreker gaan spelen.

En dit kan inderdaad maar zo, want als verzekeringnemer ben je bij het afsluiten van de verzekering namelijk akkoord gegaan met de polisvoorwaarden en die hebben de verzekeraars aan alle kanten netjes dichtgetimmerd.

United Consumers zal zich met de afhandeling verder niet gaan bemoeien, dat is slechts de tussenpersoon die op commissiebasis jou gekoppeld heeft aan betreffende verzekeringsmaatschappij.

Ik sluit me aan bij de modderige bandiet. Kwestie van zeer aparte voorwaarden van je eigen verzekering dus Ja dit kan. Veel succes met verhalen van de schade, nadat dit opgelost zou ik weer gewoon overstappen naar een normale verzekering zonder deze zeer aparte voorwaarden ( 750 eigen risico en het "niks doen" omdat schadebedrag lager ligt ).

Ik heb ook zo’n gevalletje bij Ohra lopen. Zit al 2 maanden op mijn eigen risico te wachten. Ook je schade vrije jaren gaan naar beneden, tot de tegenpartij heeft betaald.

Ik hoop dat ik ze eens flink terug kan naaien, zonder vaseline. Ik had dit niet bij Ohra verwacht. Weer terug bij Centraal Beheer, zonder eigen risico.

Terug
Bovenaan