Verzekering elektrische auto

A

Anoniem

Guest
Ik ben voor mijn afstudeerscriptie een onderzoek aan het doen naar elektrische autoverzekeringen. Voor mijn onderzoek ben ik op zoek naar mensen die een elektrische auto rijden of elektrisch willen gaan rijden en die met mij willen praten over hoe zij hun verzekering hebben gekozen en waarom.

Ook andere informatie rondom elektrische auto's en verzekeringen hiervan zijn welkom! Bijvoorbeeld: welke verzekeraar is naar jullie mening het interessants voor een elektrische auto en waarom? Zijn de voorwaarden van de verzekering belangrijk of geeft toch de premie de doorslag voor de keuze?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij van meer informatie kunnen voorzien.

Alvast bedankt,
Gerrit

Er zijn genoeg artikelen online te vinden, en ze zijn niet eenkennig.

Overigens is een elektrische auto echt niet zo bijzonder als je het doet lijken: ook de verzekeringen zijn gewoon gelijk aan ICE auto's.

:rolleyes: Ik maak me druk om FEM simulaties en kloppende sterkteberekeningen op een best wel complexe vorm en dan studeert Gerrit af op verzekeringen voor de EV.

Zit daar echt verschil in joh? T is toch gewoon een auto??

Ga via google eens naar het Teslaforum en dan naar het onderwerp verzekeringen.
Daar vindt je een schat aan informatie.

ScaniaV8, dat klinkt inderdaad een stuk ingewikkelder. Zal ook liggen aan de studie en de opdrachtgever van je afstudeeropdracht.

Dat er verschil in zit, is ook mede de vraag. Ziet de klant een elektrische autoverzekering anders dan een 'normale' autoverzekering. Zo ja, wat is dit verschil. Bij een nee, hoe kan een verzekeraar dan de elektrische rijders in haar portefeuille krijgen.

allereerst denk ik dat de standaard dingen in het vragen pakket van de verzekeraar zitten : hoeveel schadevrije jaren heeft de bestuurder opgebouwd? wat is de nieuwprijs van de wagen? brandstofsoort speelt een rol bij het kilometerrage per jaar wat er gereden is/ gaat worden, gewicht van de wagen, waar woont de gebruiker / eigenaar van de wagen, leeftijd ( mag niet gebeurt wel) wil men een all-risk of wa casco of alleen wa? leeftijd van de wagen?

Ik rij zelf geen elektrische wagen maar ik kan je wel verklappen dat de premie vele malen hoger is dan dat ik nu voor mijn oude schicht per jaar betaal (125, euries per jaar):T

… en als je al die standaard dingen in het vragenpakket voor een verzekering door geworsteld hebt ga je verder met je eigen vragenpakket: "hoeveel korting bij meerdere auto's", en "hoeveel korting bij een totaal verzekeringspakket (auto's, huis, inboedel, persoonlijke verzekeringen, bedrijf) bij dezelfde maatschappij".... dat kan je ook zomaar weer 20% kwantumkorting opleveren. (in mijn geval dekt de kwantumkorting op m'n totale verzekeringspakket al de premie voor 2 WA-autoverzekeringen)
Verzekeren is en blijft gewoon een stuk persoonlijk maatwerk, een goed assurantiekantoor kan daarin aardig wat voor je betekenen.

Gerrit 7341349 zei:
Dat er verschil in zit, is ook mede de vraag. Ziet de klant een elektrische autoverzekering anders dan een 'normale' autoverzekering. Zo ja, wat is dit verschil. Bij een nee, hoe kan een verzekeraar dan de elektrische rijders in haar portefeuille krijgen.

Je zit ook denk ik met name in het feit dat een elektrische auto veelal (over de boot genomen dan natuurlijk) gewoon een heleboel koppel en vermogen heeft. Wat een Tesla rijder zich niet beseft is dat hij/zij een aardige sportwagen onder de kont heeft die natuurlijk over het algemeen vergeleken kan worden met een hele dikke BMW.

Verder is het gewoon een auto. ;)

Is het gewicht van de auto nog een maatstaf in de premieberekening?
Of kan het dat worden indien er na een aantal jaar voor slechts een WA (+) verzekering gekozen wordt?
Zit er dan, zoals nu nog voor de houderschapsbelasting, een korting op het gewicht (ivm de batterij) van de auto?

Nico GTR zei:
:rolleyes: Ik maak me druk om FEM simulaties en kloppende sterkteberekeningen op een best wel complexe vorm en dan studeert Gerrit af op verzekeringen voor de EV.

Zit daar echt verschil in joh? T is toch gewoon een auto??

Tamelijk denigrerende opmerking:eek: Uw taalbeheersing doet in ieder geval afvragen of de FEM simulaties dan wèl van hoog niveau zullen zijn.

Terug
Bovenaan