Verzekering als een 18 jarige

Bas 2221438

Net ingestapt
Hi, dit is mijn eerste forumpost en is gemaakt omdat ik een auto wil kopen. Nu ben ik er wel uit welke dat gaat worden maar nu vraag ik me af hoe ik aan een betaalbare verzekering ga komen.
Zoals de titel zegt ben ik 18 en heb 0 schadevrije jaren daardoor en als ik op verzekering vergelijkers mijn gegevens invul komt het erop neer dat ik voor zelfs de oudste roestbak minimaal 120 euro per maand moet gaan betalen en dat is dan alleen voor WA. Nu zag ik op forumposts jongeren het hebben over dat ze maar iets van 50/60 euro per maand moeten betalen wat ik een stuk redelijker vind maar dat is gewoon niet te vinden voor mij. (Forumpost)
Hebben mensen nog tips waar en hoe ik het beste een verzekering kan afsluiten die niet meteen 100+ euro per maand kost?
De auto die ik wil ga kopen is een smart forfour 1.1 (jaar weet ik nog niet maar waarschijnelijk 2005/2006) wat volgens indipender minimaal 150 euro per maand kost voor alleen een WA verzekering. Dit lijkt mij absurd veel voor een auto van 15/16 jaar oud met maar een 75pk motortje.

Dat is nog een forumpost van 2017, en de autoverzekeringen zijn aardig duurder geworden in de afgelopen jaren.

Independer is volgens mij ook niet de voordeligste vergelijker. Probeer eens inshared, allsecure en ditzo.

Auto's worden peperduur. Waar je voorheen een opgespoten bumper raakte ben je nu €500 spuitwerk, een camera een led-unit en wat sensoren armer. Arbeid is ook duurder.

En zo'n piepklein prive lease? Dan heb je voor €300 de hele auto.

Als beginner, moet je jezelf "bewijzen" bij een verzekeraar, door schadevrij te rijden. Aangezien je nog geen verleden hebt opgebouwd, begin je met de standaard premie. Eem maandbedrag van €100 - € 150 is daarbij redelijk normaal voor een WA verzekering. Daar ontkom je niet aan, als beginner. Als je de koste zo laag mogelijk wilt houden, begin dan met een A-segmenter ( VW Up, Toyota Aygo, of iets dergelijks. ) en rijd daarmee enkele jaren, zodat je no-claim korting kunt opbouwen. Bij schade vrij rijden, zakt de premie elk jaar met 5 of 10 %,. tot maz. 75 % die je na ± 13 jaar schadevrij rijden bereikt.

Het maakt voor een voetganger/fietser meestal niet zoveel uit als ze platgereden worden of de auto 0 of 20 jaar oud is en hoeveel pk's er onder de kap zitten. Uit de praktijk blijkt dat net beginnende automobilisten relatief veel schades rijden ivm ontbrekende ervaring (Ervaring is iets dat je krijgt vlak nàdat je het nodig had). Vandaar dat de premie voor beginners zeer fors is. Letselschades kunnen erg hoog uitvallen....

Ik begon ook op 55 euro maar dat is in de loop der jaren enkel meer en meer geworden en ik was 21 die leeftijdsgroepen maken ook heel erg veel uit.

Als je de auto nodig hebt, dan ontkom je er niet aan. Is het puur voor de hobby dan zou ik zoeken in het iets oudere eind jaren 90 tot aan 2002.

Je zit nu eenmaal in de risicogroep. Met 18 helemaal.

Dankje voor alle reacties.
Ik heb bij inshared gekeken maar die verzekeren niemand onder de 18. Ik heb een vriend van met een auto en puur omdat hij ergens anders woont hoeft hij maar 68 euro per maand te betalen. Als ik zijn adres invul bij die vergelijkers kom ik grofweg 80 euro goedkoper uit! Ik weet dat verzekeraars dit baseren op hoeveel schade er in de buurt gemaakt wordt maar dit vind ik toch wel echt belachelijk groot verschil...
Ik ga vandaag proberen zlm te bellen aangezien zij de goedkoopste zouden zijn voor jongeren. Helaas kwam ik online niet heel ver bij hun online want op het moment dat ik mijn adres invulde was een premie bereken niet meer mogelijk opeens.

Edit: ik denk dat private lease er voor mij ook niet inzit aangezien ik 18 ben met waarschijnelijk een te laag inkomen.

Je kan ook eens bellen met een verzekeringskantoor, begin eens bij de maatschappij waar je ouders hun auto hebben ondergebracht. Wellicht is daar nog iets te fiksen. Die online vergelijkers zijn gewoon zwart-wit, een telefoongesprek kan dan wel eens nuancerend werken (of je op het goede spoor brengen naar een beter tarief).

Net als Leon aangeeft heb ik mijn verzekeringen geregeld via een tussenpersoon waar ook mijn ouders en zelfs mijn opa klant zijn/waren, dat scheelde aan het begin wel.
Maar inderdaad, aan €100 voor alleen WA zit je nu zo. Dan is PL niet zo gek... :)

Ik meen dat ZLM alleen inwoners van Zeeland wil accepteren (Het is een dochter van Nat. Nederlanden dacht ik)

Dankjewel weer voor de reacties. Ik heb ZLM gebeld en aangezien ik in de 'grote stad' Breda woon willen ze mij niet aannemen tenzij ik 3 schadevrije jaren heb. Dus dat is al een no-go. Centraal beheer en Inshared waren ook geen opties want ik was te jong. De goedkoopste blijft dan FBTO. Ik denk dat ik die vanmiddag maar is ga bellen, mijn vader zit ook bij FBTO dus misschien kan daar nog wat geregeld mee worden.

Pietzoveel zei:
Grappig, FBTO, Inshared en Centraal Beheer zijn alle drie van Achmea....
Dat maakt toch niet zoveel uit? Elk 'label' zal z'n eigen doelgroep, voorwaarden en premies hebben. De wereld zit vol met bedrijven/instellingen waarbij onderlinge concurrenten hetzelfde moederbedrijf hebben.

Pietzoveel zei:
Ik meen dat ZLM alleen inwoners van Zeeland wil accepteren (Het is een dochter van Nat. Nederlanden dacht ik)

Zeeland en Brabant.

Ik had ook altijd ZLM toen ik nog in Eindhoven woonde..

Voor mijn zoon was Allianz de goedkoopste, wel voor dat 10tje extra wa plus genomen. Gewoon geregeld via internet.

Terug
Bovenaan