Verzekering als beginnend bestuurder

Angelo

Net ingestapt
Hoi Iedereen,

Ik had een vraagje. Ik heb op het moment een hardstikke leuke Volkswagen UP! uit 2013. Ik ben 20 jaar oud en betaal zelf de verzekering van mijn auto (hij staat in tegenstelling tot mijn vrienden gewoon op mijn naam) en ik heb 3 schadevrije jaren.
Maar ik droom al jaren ervan om een Mercedes CLA op een dag te kopen. Nu is het zo dat ik mijn school et heb afgerond en fulltime wil werken om zo voor mijn auto te sparen.
Nu is alleen de vraag, is het überhaupt mogelijk om een auto als dit te verzekeren? Want de verzekering wil niet specifiek zeggen wat kan en niet kan qua auto alleen dat de Golf en de Polo niet geaccepteerd worden bij jongeren. Heeft iemand een idee of het mogelijk zal zijn om deze auto wanneer ik 21 ben te kunnen verzekeren?

Je zult eerst moeten weten wat de verzekeringsmaatschappij definieert als "jongeren". Stel dat ze die grens trekken bij 24, is er een grote kans dat het lastig gaat worden om vóór die tijd een relatief dure en jonge auto te verzekeren. Probeer dus eerst dat te achterhalen.

Ach 20 en al een gloednieuwe Up! Gaat heel goed in ieder geval. Ik zou aanraden om eerst even lekker te sparen de komende paar jaar en dan kun je tegen de tijd dat je inderdaad een jaar of 25 bent een heel mooie CLA kopen, verzekeren, heb je ook mooie jaren als je geen brokken maakt ondertussen.

Is het mogelijk? Ja alles kan! Alleen het kostenplaatje is daarbij de grotere vraag, je zult tot een jaar of 23 a 24 gewoon in de categorie risicobestuurders vallen waarbij een auto die duur, zwaar en veel vermogen heeft ook hogere kosten met zich meebrengt. Gooi er gewoon eens in independer om de zoveel tijd dan weet je een beetje waar je ongeveer aan toe bent.

Wachten tot je 24/25 bent; dan val je in een 'normale' risicogroep en heb je als het goed is gegaan 7 of 8 schadevrije jaren, je rijervaring is dan veel groter, je hebt meer geld gespaard. Nu erin rijden kost je (als je al geaccepteerd zou worden) gewoon extreem veel geld.

Het gaat er ook om wat voor uitvoering je wilt, bij een CLA180 uit 2013 kwam ik WA+ uit op 95 euro. Met 7500-10000km per jaar. Vind ik nog meevallen, heb WA gezien die al hoger waren. Maar je kan nog beter even door sparen een mooi exemplaar kopen met een lagere verzekering.

Terug
Bovenaan