Verwijderd

Ben geen expert maar klinkt als een serieus probleem aan de motor zelf. Ik denk aan een versleten nokkenas/kleppen. Wellicht als oorzaak te weinig motorolie (in het verleden) of verstopte oliekanalen (lees: onvoldoende smering).

Ik zou er niet mee doorrijden; als je dat wel doet zou het mij niet verbazen dat je dan opzoek kunt naar een tweedehands motorblok (of een enkele reis naar de sloop).

Een APK keuring zegt niet zoveel, waarschijnlijk komt de auto in z'n huidige staat ook nog wel door de keuring als de uitstoot niet te hoog is...

Is erg lastig om via een filmpje een oordeel te vellen. Maar het klinkt als of er een lager uit ligt. En dan vermoed ik een drijfstang lager.

Maakt die dit geluid ook als je een bocht maakt zonder gas te geven. Anders kan een aandrijfas ook de oorzaak zijn.

Dat iemand überhaupt nog 1 enkele meter rijd met een auto die dit geluid produceert en daar ook nog een filmpje van maakt om op een forum een antwoord te krijgen.
Persoonlijk zou ik de motor per direct stilzetten op een goede en veilige plaats waar het voertuig geen hinder oplevert en de ANWB cq garage bellen, nu kan het alleen meer schade opleveren dan dat er al was.
Bij vreemde bijgeluiden die ernstig klinken dan gelijk auto aan de kant om verdere schade te voorkomen, een auto dient geen bijgeluiden te produceren in deze vorm.

Ik dacht ook drijfstang / krukas, Nokkenas klinkt volgens mij veel lichter. En dit lijkt vooral bij belasting, nokkenas hoor je dan vaak ook bij gasgeven in vrij.

Ik denk dat dit een vervelend probleem gaat worden. Je moet er eigenlijk niet meer doorrijden, maar meteen het motorblok opentrekken en reviseren is waarschijnlijk net zo duur als een ruilmotor of andere auto.

Heb je altijd netjes olie gepeild? Hoelang heb je hem zelf al?

Verschillende forumleden geven al wat mogelijkheden aan, maar 1 ding is zeker : doorrijden betekent motorschade, want erg gezond geluid is het niet.
Het geluid , zoals gedempt is te horen, is op zich geen APK afkeurpunt, maar deed zich toen misschien pas daarna voor.

De auto is 17 jaar oud, dus hoeveel wil je er nog aan versleutelen ?

Zou in een extreem geval nog een motorsteun kunnen zijn, denk dan aan de dogbone. aandrijfas, en anders is dit toch echt dieper in de motor en moet je er eigenlijk niet meer aan beginnen. Ruilmotor kost tussen de 250 en 500 afhankelijk van de staat en kilometers. Zaken als een koppeling en distributie direct vervangen voor de motor in de auto gaat. Of op zoek naar iets nieuws.

Terug
Bovenaan