vervoer fiets in auto

A

Anoniem

Guest
Ik ben op zoek naar een zuinige auto om weinig te gebruiken (<3-4000 km/jaar) waar een fiets in past zonder te demonteren, dus met een laadlengte van 1,80 m. Het moet wel een automaat zijn. Budget < 22.000 maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk. Ik ben niet geïnteresseerd in design, extra snufjes en opties.
Heeft er iemand tips/ervaring? Alvast bedankt!

35104747720_f862b47eea_b.jpg

In elke auto past een fiets toch?

Verder altijd handig om te vertellen welk budget je in gedachten hebt.
Wat voor maandelijkse kosten je verwacht

Als ik nu zou roepen dan wordt het een Toyota Pro-Ace met een 2.0 177pk HDi met 8 traps automaat. Heerlijk busje die enorm veel rijplezier geeft.

Er was pas een topic, een lichtere fiets kan je zonder trekhaak aan je klep hangen. Volgens een beugelset van Thule.

met een laadlengte van 1800 mm ga ik er vanuit dat je de fiets in z'n geheel wil vervoeren (dus niet als Nico hierboven). volgens mij kom je dan heel snel uit op bestelauto's zoals de Partner, Doblo, Dokker etc. Wil je dan ook nog met goed fatsoen 4 personen kunnen zitten dan wordt het rap een busje.

wij hadden de fietsen (2 stuks) ook altijd in de auto. van Polo tot Tesla de fietsen gingen er altijd met gemak in. de grootste slokop die wij hebben gehad was de Mondeo wagon. tegenwoordig hebben we een fietsendrager. geen idee waarom we dat nooit eerder hebben gedaan...kan het je dus aanraden... parkeren we de auto langer en gebruiken we de fietsen niet dan leggen we ze toch vaak in de auto (zou jammer zijn als ze gejat werden...).

Ik kreeg een standaard herenfiets volledig in een oud type Fiesta. Met klep dicht. Vraag niet hoe het kan, maar het paste. Een reguliere stationwagen lijkt me groot zat.

Dan kom je uit in de personen uitvoeringen van bestel auto's

Wat je in dat segment wel veel tegen komt zijn half automaten en die zijn niet heel fijn en ook storingsgevoelig. Ze zijn te herkennen dat er geen p-stand op zit. Ik zal er met een grote boog om heen lopen.

Aan zoiets moet je dan denken

ford tourneo

2.jpg

@uzzi een dokker met automaat ga je niet vinden volgens mij

Verbruik zou ik me met dat kilometrage in elk geval niet druk over maken.
Je zou wellicht een tweedehands Nissan NV200 kunnen overwegen? Kan zelfs elektrisch, ook leuk!

Mechanix zei:
Ik kreeg een standaard herenfiets volledig in een oud type Fiesta. Met klep dicht. Vraag niet hoe het kan, maar het paste. Een reguliere stationwagen lijkt me groot zat.

Dit. Ik kan een herenfiets vervoeren in een Kadett met neergeklapte achterbank. Niet ideaal, maar het lijkt me niet noodzakelijk om hiervoor een gigantisch grote auto te kopen. Van belang lijkt me vooral een lage tildrempel, en ruimte in de hoogte zodat hij rechtop erin in en eruit kan is ook wel zo praktisch. Zo'n busje in personenuitvoering lijkt me een prima suggestie.(y)

Tourneo Courier heeft een tildrempel van maar 35cm! Haal je de bank eruit dan past er een fiets in.

Als je het voorwiel dwars zet en de achterbank omklapt, past hij volgens mij zo in een Honda Jazz

Barri zei:
Tourneo Courier heeft een tildrempel van maar 35cm! Haal je de bank eruit dan past er een fiets in.

Ik heb gebeld met een Ford-dealer en helaas is er geen automaat (meer) verkrijgbaar...

Onee, die eis was ik even vergeten. Mijn vader heeft zo'n Courier en wilde ook het liefst een automaat. Helaas.
Een automaat is niet veel voorkomend in dat segment. Je kan kijken naar een tweedehands Renault Kangoo ofzo, of een elektrische Nissan NV200.

Moet het een nieuwe of een gebruikte auto zijn? En in dat laatste geval, hoe oud maximaal? En wordt de fiets altijd vervoerd met één persoon in de auto?

4000km is wel héél weinig. Als dat een paar weekenden zijn: gewoon iets huren.

Als het wekelijks is: snappcar/mywheels.

Als het meerdere keren per week is: gewoon op de fiets gaan zitten ;)

Dit filter heeft auto's met automaat, benzine, 650l bagage, max 30000 nieuwprijs van 2010 tot 2018
https://www.autoweek.nl/carbase/?prijs=--30000&bouwjaar=2010--2018&brandstof=benzine&transmissie=automatisch&pagina=2&bagageruimte=551-

Je moet zelf ecen kijken welke 180 diep is maar de 170 van bijvoorbeeld de Verso Van moet toch echt wel voldoende zijn, je pakt de ruimte diagonaal en door het stuur draait het wiel ook iets in.

308, Octavia, kangoo, Golf variant, verso, etc

Zoals vermeldt hierboven, zelfs een Honda Jazz kun je hiervoor gebruiken. Met de achterbank ingeklapt passen zelfs 2 fietsen.

Met iets meer gemak kun je in de breedte een fiets met 29 inch wielen in de 9de gen Civic passen.

In diezelfde 9 de generatie Honda Civic Tourer,( stationwagon] past een fiets van 1.80 mtr met gemak.

Je hoeft niet perse een busje/stationwagen of wat dan ook, hiervoor aan te schaffen.

Veel succes.

Eigenlijk wat hierboven al gepost is. Heb zelf in oude Volvo v40 station (2001) en Mazda 6 station gereden en in beide kan ik zelf zonder heel veel moeite 2 fietsen kwijt (1 fiets onderop en dan een dikke deken erop). (Wel met achterbank plat, maar je houd nog extra ruimte over zelfs).

Hilde 4162151 zei:
Ik ben op zoek naar een zuinige auto om weinig te gebruiken (<3-4000 km/jaar) waar een fiets in past zonder te demonteren, dus met een laadlengte van 1,80 m. Het moet wel een automaat zijn. Budget < 22.000 maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk. Ik ben niet geïnteresseerd in design, extra snufjes en opties.
Heeft er iemand tips/ervaring? Alvast bedankt!

Ik weet niet hoe ik "hoe goedkoper hoe beter" moet interpreteren. Voor beide ook niet meer dan 3k betaald, en zijn nog wel goedkopere stations te vinden. Ander voordeel van een station zou kunnen zijn (maar lukt misschien ook wel met een ander soort auto), is als je achterbank in 2 delen neer kan, is dat bij mijn Volvo in ieder geval, er ook nog 1 iemand achter kan zitten terwijl er een fiets in ligt.

Honda heeft een aantal auto's met Magic Seats.
Je kunt de fiets achterin zetten zonder te demonteren.
De achterbank kan weggeklapt worden.
Honda Jazz (ook Hybrid), Civic (vorige model), HR-V.

Dit zijn bovendien prima auto's, Jazz Hybrid is zeer zuinig en voorzien van automaat.

Jammer van de automaat eis, anders kon je hier eens kijken:
https://www.autowereld.nl/dacia/?crs=bestel|bus-van|mpv&srtr=pr-a

Met automaat blijft denk ik alleen de logan mcv over https://www.autowereld.nl/dacia/logan-mcv/0-9-tce-easy-r-laureate-33549740/details.html

Maar eigenlijk kan je zoals.ik het lees toe met een A segmenter automaat zonder optiems met een fietsendrager of dakdrager?

Wat voor fietsen gaat het eigenlijk om? "Een fiets" is nogal rekbaar qua maat en type. Ik heb een CEED station (nieuwe model) en daar past met de bank plat makkelijk mijn racefiets in, beperkende factor is dan vooral zadelhoogte. Maar onlangs stadsfiets van mijn zwager er in gehad, die past dus niet door de opening vanwege het brede stuur wat hij heeft. Als je fietsen wil vervoeren met een breed stuur dan is een grote laadopening wel prettig. Andere optie wellicht een trekhaak (500-1000 euro incl. installatie) en een fietsendrager (75 op marktplaats, 250-400 nieuw). Dan kun je een kleinere auto nemen, wat maandelijks weer scheelt in de belasting.

Het makkelijkste is dat de fiets recht op kan staan is mijn ervaring.

Een Logan mcv heeft een semi automaat en geen edc zoals vele denken.

ik zou voor de wat oudere yaris verso gaan (t/m 2005) oerdegelijk, niet te groot kwa lengte en er kunnen gemakkelijk 2 (zelfs meer als dat nodig is) fietsen rechtop achterin.

De 2 achterstoelen verdwijnen onder de laadvloer ( dus altijd nog beschikbaar) en is echt een superlage tildrempel.
Prijzen voor een automaat met lage km stand zijn nog wel te vinden. Schrik echter niet van de prijzen die nog steeds voor dit type, ondanks de leeftijd van de verso, gevraagd worden..

Rijden met gemak meer dan 3 ton.

vb.:

https://www.autoscout24.de/angebote/toyota-yaris-verso-1-3-vvt-i-sol-automaat-nappas-benzin-beige-4c91e19e-c63f-153a-e053-e250040a744f?cldtidx=3&cldtsrc=listPage

In dit geval zou ik op zoek gaan naar een auto die qua formaat goed past voor alles wat je ermee doet, behalve voor het vervoeren van de fiets.
En dan kijken of je een auto kunt vinden waar al een trekhaak op zit.
Koop er voor 200 euro een fatsoenlijke drager bij voor op de trekhaak en je bent klaar, je bent vrijwel evenlang bezig met een fiets in de auto te krijgen als wanneer je een drager + fiets achterop moet zetten.

Als je een auto koopt voor 22.000 euro dan zou ik er zelf nooit een fiets in willen hebben in de eerste jaren.
Een auto wordt er namelijk nooit echt mooier op door deukjes en krassen die veroorzaakt worden door het vervoer van een fiets.
Je raakt vroeg of laat altijd wel wat, een trapper die blijft haken achter de bumper, een stuur dat krast aan de binnenkant van de kofferbak, een trapper die z'n afdruk achter laat in de liggende rugzitting die dan vloer is, etc.
En dan nog niet te spreken over het vuil en zand dat je in de auto krijgt, daar wordt de boel (bekleding) ook niet mooier op.
Voor mij is er maar één plek voor een fiets in zo'n auto en dat is achterop ;)
Soms gooi ik de mountainbike nu wel achterin (de Auris is van 2014) op een flink stuk zeil, maar ik blijf het zonde vinden van mijn auto (en fiets).

AnnoNu zei:
In dit geval zou ik op zoek gaan naar een auto die qua formaat goed past voor alles wat je ermee doet, behalve voor het vervoeren van de fiets.
...
Voor mij is er maar één plek voor een fiets in zo'n auto en dat is achterop ;)
Soms gooi ik de mountainbike nu wel achterin (de Auris is van 2014) op een flink stuk zeil, maar ik blijf het zonde vinden van mijn auto (en fiets).

Helemaal eens. Het kan natuurlijk dat TS een zeer dure fiets heeft en op ongure locaties moet parkeren.

Je kan je zelfs afvragen als je zoveel auto moet kopen (en extra maandelijkse kosten hebt) dan kan je beter een andere fiets (met quick release) of een éxtra fiets kopen voor de andere locatie.

Ik heb de andere opties niet echt gelezen, maar om je een beeld te geven:
Ik heb een Toyota Corolla uit 1994 (zo een met een wing achterop).
Hier kreeg ik met de achterbank neergeklapt 2 fietsen in zijn geheel op elkaar in en zelfs nog de kofferbak dicht.
Voorwiel van de fiets naar binnen laten klappen helpt om ruimte te besparen.

Met 2 fietsen is het wel een heel gedoe, maar het kan.
Wellicht iets om naar dat soort model auto en met die laadruimte te kijken.

Denk naast het vervoeren van de fiets ook aan een goede manier om je fiets op te bergen. Die fietsen zijn best wel wat waard en het zou zonde zijn als er iets kapot gaat omdat hij niet veilig staat. Mijn fietsenmaker heeft altijd fietsen ophangen via wandmeubelen. Ik heb zelf ook eens gezocht en ik heb uitieindelijk een heel goed wandmeubel aangeschaft. Het is een stevig meubel en beschadigd mijn fiets niet. Overigens wel goed bedenken waar je hem op gaat hangen, daar had ik zelf nog niet over nagedacht dus heb wel het een en ander moeten verplaatsen voordat ik hem kon installeren.

Terug
Bovenaan