Vervangingsinterval distributieriem wordt korter?

A

Anoniem

Guest
Ik las laatst op internet over het onderhoudsschema van een auto. Daarbij stond dat de distributieriem een onderhoudsinterval had van 100.000 km en daarna om de 60.000 km. Met andere woorden: de riem af fabriek gaat dus aanzienlijk langer mee dan de riemen die daarna gemonteerd worden.

Er van uit gaande dat de auto dealer onderhouden wordt en de dealer originele onderdelen gebruikt en de vervangende distributieriem dus dezelfde kwaliteit heeft als de af fabriek riem, lijkt mij dit een vreemd verhaal of heb ik het mis?

Dat lijkt mij een truukje voor de leaseprijs:

Veel auto's lopen 4 jaar maal 40.000km in de lease of 6x 25k. Dan ontlopen ze precies de tweede vervanging en dat scheelt in de leasepremie.

Technisch gezien: misschien eerste keer alleen de riem en bij 160k de poelies en waterpomp erbij?

Of. In eerste instantie dachten ze dat 100k wel kon maar achteraf hebben ze het toch maar verkort naar 60k?
Of. Binnen de 1e 100k zit je toch nog binnen de garantie en maakt dus niet uit mocht hij knappen, daarna zijn het altijd kosten eigenaar, dus maar wat verkorten?

Ik heb dit ook eens met een Fiat Bravo (oude type) gehad, daar ging de interval van 120 dkm naar 60 als ik het me goed herinner. Kwam volgens de garage omdat ze er naderhand achter kwamen dat die 120.000 toch iets te optimistisch was ingeschat. In het onderhoudsboekje stond trouwens gewoon elke 120.000, dis het was niet met voorbedachte rade of iets.

Bij de Peugeot 106 stond in het onderhoudsschema iedere 60k of 120k, mits met speciaal apparaat gespannen. Teun de Beun en de lokale dorpsgarage hebben die speciale apparaten niet, dus dan moet hij na 60k vervangen worden.

Er zit een veiligheidsmarge op dit soort riemen. Als je zo'n riem gewoon gebruikt tot hij breekt, kan de riem misschien wel 150k mee... of hij breekt bij 61k. Bij motorfietsen wordt dit soort riemen ook wel gebruikt als aandrijving en ook daar roept het wphb ook dat je na zoveel jaar of zoveel kilometer de riem moet vervangen. Doe je dat niet, breekt de riem na 18 jaar en 50.000 km (eigen ervaring) terwijl het wphb zegt dat je bij 30.000 en 5 jaar de riem moet vervangen.

Helaas gaan moderne motoren meestal stuk als de riem breekt. Niet een klein beetje stuk maar serieus stuk.
En er zijn merken waar de riem echt geen 5000 km langer mee gaat dan het schema voorspelt. Je zal maar een van de eerste bravo's hebben en er op gokken dat hij de 130.000 ook wel zal halen......

Vroegah, toen deze oude azijnzeiker nog een jong broekie was, zaten er kettingen in het blok die na vijf ton nauwelijks meetbare slijtage hadden. Nu zitten er riemen in het blok die bij iedere grote beurt vervangen moeten worden.
Het zal wel ergens goed voor zijn, ik gok op een extra bekerhoudertje en elektrieke reetmassage.

De gedachte dat bepaalde kilometrages voor de leasemij bedacht zijn kloppen wel volgens mij.
Bij Ford hebben ze op een gegeven moment de interval voor de riemen teruggebracht naar 120.000km voor de diesels behalve voor de Econetic diesels die dus veel in de lease zitten, die mogen 180.000km met een riem doen zodat de leasetermijn van 4x40.000km met wat uitloop mooi binnen de eerste riem valt.

BertPleizier zei:
Ik las laatst op internet over het onderhoudsschema van een auto. Daarbij stond dat de distributieriem een onderhoudsinterval had van 100.000 km en daarna om de 60.000 km. Met andere woorden: de riem af fabriek gaat dus aanzienlijk langer mee dan de riemen die daarna gemonteerd worden.

Er van uit gaande dat de auto dealer onderhouden wordt en de dealer originele onderdelen gebruikt en de vervangende distributieriem dus dezelfde kwaliteit heeft als de af fabriek riem, lijkt mij dit een vreemd verhaal of heb ik het mis?

Weet je welk om welk type/merk auto dit gaat? En wat er precies bedoeld wordt met het onderhoudsinterval?

Total Loss zei:
Of. In eerste instantie dachten ze dat 100k wel kon maar achteraf hebben ze het toch maar verkort naar 60k?
Of. Binnen de 1e 100k zit je toch nog binnen de garantie en maakt dus niet uit mocht hij knappen, daarna zijn het altijd kosten eigenaar, dus maar wat verkorten?

Mmm 100.000 is voor de meeste merken buiten de 2 a 3 jaar garantie. En ze willen liever geen garantiegevallen want dat zijn echt wel hoge kosten op de verkoop van een auto..

Je ziet naast lease ook wel van die 'all inclusive' pakketten die je erbij kan kopen. Klinkt ook fijn: €1000 voor 5jaar/90.000km onderhoud. (Maar lekker zonder riem)

Er spelen een paar zaken: Bij de productie van een motorblok is de riem vaak eenvoudiger en nauwkeuriger te monteren dan dat dat blok in een auto zit ingebouwd. Bij de eerste riem slijten de tandwielen ook wat (veelal relatief zacht aluminium), zodat bij de eerste vervanging de nieuwe riem versneld inslijt op de tandwielen hetgeen een onnauwkeurigheid van afstelling meebrengt, extra speling etc etc, waardoor betrouwbare levensduur wordt verkort.
Daarnaast neemt met het stijgen der kilometerstand de externe vervuiling van het motorblok toe, waardoor de riem eerder kan slijten.

Terence zei:
Toch leuk zo'n Volvo met een vervangingstermijn van 240.000 km :T
Ik kan me daar een topic over herinneren :)
Opzich goed dat het vanuit de fabrikant wordt teruggeschroefd, bij die Volvo van 240dkm naar 180dkm toch? Maarja, het zijn wel weer extra kosten die je moet maken.
Ik wacht op de eerste fabrikant die het vervangen van de ketting in het schema opneemt, bij een blok waarvan van te voren is aangegeven dat de ketting onderhoudsvrij is.

Fiat heeft in het verleden inderdaad de termijn moeten aanpassen door veel geknapte riemen vóór de interval. Kan best bij meer merken wel eens voorgekomen zijn. Vervelende is dat instructieboekjes dit dus niet aangeven en een verkoper van een tweedehands Fiat waar dit voor geldt dus de riem niet wil vervangen of inziet dat ie al een jaar eerder vervangen had moeten worden.

Onze C3 moet maar om de tien jaar of 240000 km, geen idee of dit al gedaan is, ik betwijfel het, gekregen van de schoonouders en de onderhoudshistorie is een beetje vaag, ik zag wel in de koffer een oude multiriem liggen, dus zou wel eens kunnen dat de beide riemen vervangen geweest zijn.
Anyway, ik vervang hem niet, de auto is gratis gekregen , 2dehands is ie niet veel meer waard dus enkel het reguliere onderhoud en alles wat met veiligheid te maken heeft doe ik nog.

De Skoda moet pas op 210000 km, wat op zich wel ook heel veel is, naar het schijnt gaan waterpompen vaak rapper kapot wat mijn technieker dan weer tegenspreekt... werkt bij Bosch, beweert dat die dingen gemaakt zijn om zo lang mee te gaan.

Terug
Bovenaan