Vervanging voor Toyota Prius 2 - Max €17500

Michiel 2364911

Startmotor
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een vervanging voor onze inmiddels oude Toyota Prius 2 uit 2008 (237.000km).

Belangrijke punten:
  • 2 jonge kinderen dus forse kinderwagen = redelijke kofferbak nodig. Prius 2 is 408 liter past, maar mag groter
  • We rijden relatief veel korte stukken - 5-30 km en ongeveer 7.500 km/jaar
  • Proefrit gemaakt in deze Auris (https://www.louwman.nl/aanbod/toyota/auris_touring_sports/1.8_hybrid_lease_pro/2015/gk780g). Prima auto, niet heel spannend. Volgens een kenner wel prijzig voor €15.445 a 169.000 km
  • Liefst zou ik Elektrisch gaan maar dat lijkt financieel niet haalbaar
  • Budget: €17.500 max
Wat voor auto zou je aanbevelen?
Bedankt!

Wij hebben een Auris Touring hybride gekocht deze zomer.
Van bouwjaar 2015, het facelift model met 140dkm op de teller, met extra set winterbanden en trekhaak voor 13k.
Dat was volgens mij een best scherpe prijs, maar particulier gekocht zonder garantie.

Ik denk als je goed zoekt er ook wel al een Corolla te vinden is voor rond de 18k. Daar zou ik dan voor gaan. Vanaf 19.500 vind je ook steeds meer 2.0 versies, kan ook leuk zijn.

En is misschien een wat oudere RAV4 niks voor jullie?

Linkje naar Corolla;

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een vervanging voor onze inmiddels oude Toyota Prius 2 uit 2008 (237.000km).
Waarom zoek je een nieuwe auto? Voor de leuk, meer ruimte, meer luxe, andere reden? Doorgaans kan een Prius met zo'n kilometerstand nog jaren mee zeker als je maar zo weinig rijdt.

We rijden relatief veel korte stukken - 5-30 km en ongeveer 7.500 km/jaar
Dat is vrij weinig en daarom kun je prima voor een auto met een hogere kilometerstand kiezen. Je zet er toch maar weinig kilometers bij.

De opvolger een Prius 4?
Dat lijkt mij ook een uitstekend idee. De Prius 4 is een ontzettend ondergewaardeerde auto: hij ziet er misschien wat extreem uit maar rijdt fijn (fijner dan de Auris die je hebt gereden), is net wat moderner en biedt behoorlijk veel ruimte en doordat ie iets hoger is zet je je kinderen ook zo in hun kinderstoel op de achterbank. De ruimte op achterbank is overigens beter dan in de Auris Touring Sports.

Van bouwjaar 2015, het facelift model met 140dkm op de teller, met extra set winterbanden en trekhaak voor 13k.
Dat was volgens mij een best scherpe prijs, maar particulier gekocht zonder garantie.

Ik denk als je goed zoekt er ook wel al een Corolla te vinden is voor rond de 18k. Daar zou ik dan voor gaan.
Als een Prius het niet mag worden dan zou ik net als MCOO ook aanraden om voor een Corolla gaan als je budget net wat meer ruimte heeft. De Corolla is een aanzienlijk modernere en fijnere auto dan de Auris. Maar de Auris is zeker niet verkeerd: betrouwbaar als (bijna) elke andere Toyota, ruim, zuinig en niet te duur.

Waarom zoek je een nieuwe auto? Voor de leuk, meer ruimte, meer luxe, andere reden? Doorgaans kan een Prius met zo'n kilometerstand nog jaren mee zeker als je maar zo weinig rijdt.
De Prius begint helaas steeds meer mankementen te vertonen. Het touchscreen werkt niet meer waardoor je niet meer bij alle functies kunt (zoals airco en radio). Met vaste knoppen kan nog wel wat maar is het wat behelpen. Soms start de auto niet soepel, ondanks een nieuwe startaccu (of hoe dat dan ook heet).
Dat is vrij weinig en daarom kun je prima voor een auto met een hogere kilometerstand kiezen. Je zet er toch maar weinig kilometers bij.
Wat vind je een hoge kilometerstand? Is dat 120k of 180k?
Dat lijkt mij ook een uitstekend idee. De Prius 4 is een ontzettend ondergewaardeerde auto: hij ziet er misschien wat extreem uit maar rijdt fijn (fijner dan de Auris die je hebt gereden), is net wat moderner en biedt behoorlijk veel ruimte en doordat ie iets hoger is zet je je kinderen ook zo in hun kinderstoel op de achterbank. De ruimte op achterbank is overigens beter dan in de Auris Touring Sports.

Als een Prius het niet mag worden dan zou ik net als MCOO ook aanraden om voor een Corolla gaan als je budget net wat meer ruimte heeft. De Corolla is een aanzienlijk modernere en fijnere auto dan de Auris. Maar de Auris is zeker niet verkeerd: betrouwbaar als (bijna) elke andere Toyota, ruim, zuinig en niet te duur.
Ik hoor van meerdere kanten goede dingen over de Corolla. Schijnt prettiger en leuker te rijden dan een Auris.
Jaartje wachten, iets sparen en dan een gebruikte Model 3? Dat zou mijn keuze zijn.
Helaas is dat niet echt een optie met hoe de Prius nu is.
Hoe bevalt de auto nu na een half jaar?
Ik denk als je goed zoekt er ook wel al een Corolla te vinden is voor rond de 18k. Daar zou ik dan voor gaan. Vanaf 19.500 vind je ook steeds meer 2.0 versies, kan ook leuk zijn.

En is misschien een wat oudere RAV4 niks voor jullie?
RAV4 had ik nog niet overwogen, thanks!

Voordeel van de Corolla Touring Sports is dat deze een verlengde wielbasis heeft t.o.v. de 'normale' Corolla, bij de Auris is dat niet het geval. Een Prius 3 zou ook moeten kunnen, wel heb je met maar 7500 km per jaar minder voordeel van een superzuinige aandrijflijn. Een goed onderhouden Prius 3 met 180k lijkt mij nog jaren mee te kunnen!

Voordeel van de Corolla Touring Sports is dat deze een verlengde wielbasis heeft t.o.v. de 'normale' Corolla, bij de Auris is dat niet het geval. Een Prius 3 zou ook moeten kunnen, wel heb je met maar 7500 km per jaar minder voordeel van een superzuinige aandrijflijn. Een goed onderhouden Prius 3 met 180k lijkt mij nog jaren mee te kunnen!

Bedankt. Ik zit nu naar deze te kijken: https://www.autoweek.nl/occasions/toyota/corolla/54746602/toyota-corolla-elektro-benzine-2019/.

Lijkt me een redelijke deal voor deze versie. Hoor graag je mening :)

Met deze wensen is bijna elke C segment Stationcar een goede optie, zoals de Kia Ceed, Renault Megane 1.3 TCe, Hyundai I30, Fiat Tipo, en Opel Astra.
Deze modellen bieden veel auto voor het geld en zijn van goede kwaliteit.

Bedankt. Ik zit nu naar deze te kijken: https://www.autoweek.nl/occasions/toyota/corolla/54746602/toyota-corolla-elektro-benzine-2019/.

Zal wellicht best marktconform zijn die prijs maar wat mij betreft voor dit budget echt wel een oudere auto met relatief veel kilometers. Van het hybride gedeelte ga je amper voordeel hebben vanwege je erg lage jaarkilometrage. Ik zie zat C-segmenter stationwagens uit zeg 2020 of 2021 met amper 60k op de teller voor hetzelfde budget, ak2 hierboven noemt ze ook al op.

Een Nissan Qashqai? Deze staan veel te koop. Weliswaar geen hybride, maar voor dat lage aantal kilometers per jaar, zou ik benzine kiezen. Zeker indien je straks op gewicht gaat betalen.

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar die dubbele kinderwagen die je nu nog overal mee naartoe zeult, die heb je al vrij snel niet meer nodig.
Mijn eigen kinderen zijn nu ongeveer 3.5 en 2 en de kinderwagen/dubbele wandelwagen gaat tegenwoordig nog maar zelden mee. In plaats daarvan gaat er een kleine opvouwbare buggy of een draagrugzak achterin.
Een collega van me (ook met 2 kleine kinderen) verwoordde het laatst goed. (Hij rijdt een Skoda Octavia stationwagon, ik een Mazda 6 stationwagon). Hij zei: "Zo'n grote auto is niet noodzakelijk, maar het maakt het leven wel een stuk eenvoudiger." Ik ben het daar 100% mee eens, maar met kinderen die voor de helft al uit de luiers zijn en waarbij een dubbele kinder/wandel-wagen niet meer nodig is, is de noodzaak voor zo'n grote stationwagon bij ons niet meer zo aanwezig. Alleen als we op kampeervakantie gaan, zit hij nog ramvol, inclusief dakkoffer en krijgen we alles maar net mee.
.
Wat ik wil zeggen: Mogelijk is de noodzaak voor een echt grote auto sneller verdwenen dan je denkt en is het daarom misschien wijs om nog een half jaar door te rijden met de auto die je nu hebt en die nu groot genoeg is.

Een Nissan Qashqai? Deze staan veel te koop. Weliswaar geen hybride, maar voor dat lage aantal kilometers per jaar, zou ik benzine kiezen. Zeker indien je straks op gewicht gaat betalen.
En daar ga je volledig de mist in, juist omdat hij zoveel korte stukjes rijdt is een hybride een betere keuze.

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar die dubbele kinderwagen die je nu nog overal mee naartoe zeult, die heb je al vrij snel niet meer nodig.
Mijn eigen kinderen zijn nu ongeveer 3.5 en 2 en de kinderwagen/dubbele wandelwagen gaat tegenwoordig nog maar zelden mee. In plaats daarvan gaat er een kleine opvouwbare buggy of een draagrugzak achterin.
Een collega van me (ook met 2 kleine kinderen) verwoordde het laatst goed. (Hij rijdt een Skoda Octavia stationwagon, ik een Mazda 6 stationwagon). Hij zei: "Zo'n grote auto is niet noodzakelijk, maar het maakt het leven wel een stuk eenvoudiger." Ik ben het daar 100% mee eens, maar met kinderen die voor de helft al uit de luiers zijn en waarbij een dubbele kinder/wandel-wagen niet meer nodig is, is de noodzaak voor zo'n grote stationwagon bij ons niet meer zo aanwezig. Alleen als we op kampeervakantie gaan, zit hij nog ramvol, inclusief dakkoffer en krijgen we alles maar net mee.
.
Wat ik wil zeggen: Mogelijk is de noodzaak voor een echt grote auto sneller verdwenen dan je denkt en is het daarom misschien wijs om nog een half jaar door te rijden met de auto die je nu hebt en die nu groot genoeg is.
Bedankt. Mijn kinderen zijn 3 en 1,5. Een kleinere buggy is voor de toekomst prima. Het is inderdaad de eventuele vakanties waar de Prius met 408l aan de kleine kant is.

Prima deal! Het is een vrij basic uitvoering maar als je daar niets om geeft is het prima.

Je kunt 'm gerust meenemen met de standaard garantie want als ie z'n laatste beurt op tijd heeft gehad dan valt ie nog binnen de 10 jaar garantie van Toyota.

Nu ben je al Toyota gewend dus zal het minder en issue zijn, maar ik lees regelmatig klachten over dat het interieur van de Corolla nogal rumoerig zou zijn.
Wel goed om eens te vergelijken tijdens proefrijden met andere opties

Die kinderwagens, dat is tijdelijk.
Dat worden buggys en daarna niets.
Als je electrisch wil rijden, hou dan het geld nog even op zak en blijf doorsparen.
2008 is trouwens een mooi jaartal: de Prius valt in de youngtimer categorie en zal op marktplaats best wel gewild zijn.

Wij rijden al jaren een Prius 3, en inderdaad niet de ruimste wat betreft kofferbak. Zit ook vaak naar andere auto's te kijken. De kinderen zijn hier inmiddels 4 en 6. En nu is de ruimte eigenlijk wel prima. Aantal jaar geleden voor de vakanties een dakkoffer gekocht. Ik meende iets van 300€ voor de koffer en de dakdragers. Niet de leukste oplossing, wel de meest pragmatische :)

Die kinderwagens, dat is tijdelijk.
Dat worden buggys en daarna niets.
Als je electrisch wil rijden, hou dan het geld nog even op zak en blijf doorsparen.
2008 is trouwens een mooi jaartal: de Prius valt in de youngtimer categorie en zal op marktplaats best wel gewild zijn.
Interessant, had de youngtimer invalshoek nog niet bedacht. Ik heb nog nooit een auto verkocht via Marktplaats. Wat moet ik weten?

Wij rijden al jaren een Prius 3, en inderdaad niet de ruimste wat betreft kofferbak. Zit ook vaak naar andere auto's te kijken. De kinderen zijn hier inmiddels 4 en 6. En nu is de ruimte eigenlijk wel prima. Aantal jaar geleden voor de vakanties een dakkoffer gekocht. Ik meende iets van 300€ voor de koffer en de dakdragers. Niet de leukste oplossing, wel de meest pragmatische :)
Dakkoffer is inderaad ook een optie. Prius 3 lijkt me ook een prima auto. Het voelt voor ons wel een hele kleine stap vooruit ten opzicht van de Prius 2.

De Corolla

Dat lijkt mij ook een uitstekend idee. De Prius 4 is een ontzettend ondergewaardeerde auto: hij ziet er misschien wat extreem uit maar rijdt fijn (fijner dan de Auris die je hebt gereden)
Ik heb de Corolla en de Auris gehad. Daarnaast veel in Prii gereden. Ik vind dat Prii op het gebied van ruimte echt wel iets beter zijn, zeker als je met kinderwagens sleept. De Corolla ziet er gewoon toffer uit t.o.v. de oudere Prii, maar de Prius is gewoon een praktische auto.
De Prius begint helaas steeds meer mankementen te vertonen. Het touchscreen werkt niet meer waardoor je niet meer bij alle functies kunt (zoals airco en radio). Met vaste knoppen kan nog wel wat maar is het wat behelpen. Soms start de auto niet soepel, ondanks een nieuwe startaccu (of hoe dat dan ook heet).
Waarom niet voor een fractie van het budget dit laten repareren? Prii staan er om bekend dat ze na 3 ton nog steeds vloeiend schakelen tussen elektra en ICE. Een touchscreen moet tweedehands ook gewoon te vinden zijn. Laat de onderkant controleren op roest. Als de onderkant in orde is, gewoon laten repareren.

Ik heb nu een auto die twee keer zo groot is dan een Prius, maar ik zet elke maand geld opzij omdat ik op termijn (als de kinderen niet meer in zitjes hoeven) onze F-150 als tweede auto wil inzetten en een Prius wil voor de dagelijkse dingen. Het zijn echt geweldige auto's die dankzij hun meer strikte onderhoudsschema doorgaans betrouwbaarder zijn.

Interessant, had de youngtimer invalshoek nog niet bedacht. Ik heb nog nooit een auto verkocht via Marktplaats. Wat moet ik weten?
Het is meer gedoe om 'm zelf te verkopen maar oude Toyota's doen het in de handel ook nog fantastisch dus je kunt ook zeker bij wijkopenautos.nl langs gaan.

Prius 3 lijkt me ook een prima auto. Het voelt voor ons wel een hele kleine stap vooruit ten opzicht van de Prius 2.
Met je budget kun je prima een Prius 4 kopen en dat is een aanzienlijk fijnere auto dan de Prius 3. Ik zou de Prius 3 dus zeker niet overwegen.

1) zorgt dat de auto bij is met de beurten, apk en gebreken.
2) schoonmaken en fotos maken
3) vraagprijs bepalen op basis van andere Priussen.
4) kopers komen pas langs als je eruit bent met de prijs.
5) eerst laten betalen, wachten tot het op de bankrekening staat (kwestie van seconden, behalve als de transactie uitvalt bij afdeling fraude, dan moet de koper met de bank bellen) en daarna mee naar postkantoor voor overschrijving.

Ik heb 6x een auto verkocht via MP. 2x aan een handelaar, 4x particulieren. Allemaal binnen 2 weken.
Nooit gedonder gehad, maar ik reageer alleen op mensen die normaal kunnen communiceren en ik ben eerlijk over de auto.

Stap 6: afdingen bij je nieuwe auto, want: geen inruil!

Terug
Bovenaan