Vervanging voor Swift!

Kevin9512

Startmotor
Al 3,5 jaar rijd ik met veel plezier in een Swift 1.2 van 2013. Inmiddels staat de teller dan ook op 270.000 km. Alhoewel de Swift nog steeds vrij probleemloos is, ben ik wel toe aan wat anders. Maar op zoek naar een vervanger die net zo betrouwbaar is, blijkt toch wat lastig.

Eisen zijn:
Budget is +/- €8.000,00;
Km stand tot en met +/- 150.000 km;
Bouwjaar vanaf +/- 2010;
Cruise control.

Voorbeelden van auto's waar ik zelf al naar heb gekeken zijn:
Astra 1.4T
Focus 1.6 TI-VTC
Clio 0.9 TCE
Fabia 1.2 TSI
Qashqai 1.6

Over de Focus en Fabia lees ik gemixte reactie's qua betrouwbaarheid. En misschien zijn er nog andere optie's die interessant zijn?

Denk dat de clio de verstandigste keuze is. Een alternatief voor de fabia is de baleno, alleen een boosterjet wordt een uitdaging. Maar zelf zou ik de Swift lekker afrijden

Misschien handig om eens te bedenken wat je precies wilt. Ik zie een Crossover, stations en hatchbacks.

Ik ben qua carrosserie niet echt specifiek op zoek. Het mag een station zijn, hatchback, SUV etc. Zolang de auto maar 5-deurs is en een stukje groter dan de Swift.

De Baleno (en SX4) vallen af, vind deze qua looks toch wat oudbollig.

Ik ben qua carrosserie niet echt specifiek op zoek. Het mag een station zijn, hatchback, SUV etc. Zolang de auto maar 5-deurs is en een stukje groter dan de Swift.

De Baleno (en SX4) vallen af, vind deze qua looks toch wat oudbollig.
Mitsubishi lancer als je iets zoekt waar een distributieriem een autoleven meegaat.

Een Fiat Tipo is denk ik een goede optie, degelijke en moderne auto, vergeten auto, die je uit recente bouwjaren koopt.

Uit je lijstje is denk ik ook de Renault Clio de verstandigste keuze, is ook geleverd als praktische Estate.

Iets boven je budget kan je eventueel ook een generatie jonger qua Opel Astra, deze generatie is wat voordeliger in de maandelijkse lasten vanwege lager gewicht. En het is een nieuwere auto.

Zoiets bijvoorbeeld:

Verder is je lijstje inderdaad behoorlijk divers. Zowel qua merken (europees, japans) als qua formaat (b-klasse, c-klasse) als qua modellen (hatchback, stationwagon, SUV). Dat maakt de (meehelp) zoekopdracht ook voor ons heel breed.

Clio lijkt me ook een prima keuze. En blijft een vlot ontwerp. Ook als station. Fabia is dan toch wat oudbolliger als je het mij vraagt. Anderen kunnen het beter beoordelen dan ik, maar volgens mij is de 0.9 TCe verder ook een behoorlijk betrouwbaar blok gebleken als ik andere draadjes hier op het forum goed heb meegelezen.

Ik zie dat zowel de Astra en QQ toch behoorlijk aan het gewicht zijn (boven de 1250 kg). Die vallen af. De Clio heeft momenteel wel de voorkeur, redelijk betrouwbaar en zijn ook als jonge auto binnen het budget te koop. Zijn er vergelijkbare modellen waar ik aan kan denken?

Astra K die ik voorstelde 1163kg leeggewicht
Clio die je zelf had gevonden 1063kg leeggewicht.
Scheelt 1 wegenbelastingklasse.
Dat verschil lijkt me te overzien.

De Astra die jezelf voorstelde is inderdaad van de vorige (zwaardere) generatie. En dus ook duurder in MRB.

De Clio Estate en Fabia Combi zijn eigenlijk wel de enige 2 stationwagons in het (recentere) b-segment. Zou je voor een hatchback willen gaan zou ik zeker ook een Ford Fiesta overwegen.

Astra K die ik voorstelde 1163kg leeggewicht
Clio die je zelf had gevonden 1063kg leeggewicht.
Scheelt 1 wegenbelastingklasse.
Dat verschil lijkt me te overzien.

De Astra die jezelf voorstelde is inderdaad van de vorige (zwaardere) generatie. En dus ook duurder in MRB.

De Clio Estate en Fabia Combi zijn eigenlijk wel de enige 2 stationwagons in het (recentere) b-segment. Zou je voor een hatchback willen gaan zou ik zeker ook een Ford Fiesta overwegen.
Het nieuwe model Astra is inderdaad ook wel een interessante. Ik zag inderdaad ook de Fiesta voorbij komen, maar lees veel verschillende verhalen over de 1.0 ecoboost. Deze ligt ook in de Focus en is binnen budget, maar is deze motor wel betrouwbaar?

Terug
Bovenaan