Vervanger na inleveren auto van de zaak. advies gevraagd

michelm1978

Net ingestapt
Hallo allemaal. Ik hoop dat er mensen zijn hier die me wat advies kunnen geven. Ik betrap mezelf erop dat ik niet uit de verschillende scenario's kom. Punt 1. Het is een enorm luxeprobleem, maar we willen een goede keuze maken.

Wat is de situatie nu:
De vrouw heeft nu een Tesla 3 van de zaak met 4% bijtelling. Helemaal goed en op wat kleine puntjes na is die auto eigenlijk perfect.
Ik heb een BMW 320D touring EDE van 2018 van de zaak en houd deze buiten de bijtelling. Netto bijtelling is 580 euro per maand.
Omdat mijn dochter paard rijdt hebben we een trailer welke dus ook getrokken moet kunnen worden. De trailer weegt inclusief paard ongeveer 1.200 kg. Hierbij moet vermeld worden dat we onderaan een dijk wonen en de trailer dus over een grindpad naar boven moet. Met een voorwielaandrijver is dat een nogo, al helemaal als er een paard in de trailer staat. Met een achterwielaandrijver wordt het al wat beter, maar eigenlijk heb je daar een 4 wiel aangedreven auto voor nodig. Nu hebben we voor dat doel een oudere Grand Vitara gekocht een paar jaar geleden, maar het blijkt dat de Tesla 3 deze klus ook prima klaart. Enkel op wat langere afstand is de Vitara fijn omdat de Tesla range met 300% afneemt door een trailer met paard erachter te knopen. Dat is dus de huidige situatie. De Grand Vitara is overigens gebleken erg fijn te zijn om er een autootje bij te hebben. Gewoon een auto waar je niet zo op hoef te letten en lekker als gebruiksvoorwerp wordt ingezet. Zo heb ik mijn zoon van 11 al meermaals rijles gegeven in deze betrouwbare Jap.

De nieuwe situatie is dat mijn vrouw een nieuwe baan heeft aangenomen en de auto van de zaak (Tesla) ingeleverd moet worden. Zij zal 4 dagen in de week gaan werken, waarvan gemiddeld 1 dag thuis. De enkele reis afstand is 60 km. Een auto is dus een must. We stoeien met wat scenario's. Ik zal ze kort delen.
- Vrouw gaat met Vitara naar het werk. Voordeel, we hoeven geen extra auto te kopen, nadeel; Het ding zuipt 11l / 100km en als ik thuis ben en de vrouw weg, dan heb ik geen vervoer om een boodschap te gaan doen bv.
- Vrouw gaat met Vitara en ik gooi de BMW in de bijtelling. Echter; van die 580 euro per maand kan je er een auto naast zetten. Dan kom ik tot het volgende. Waarom niet de BMW uit de bijtelling houden. De Vitara thuis laten staan en een autootje erbij voor de vrouw. Het moet dan wel een veilige auto zijn die liefst niet teveel verbruikt. Een Alfa Mito 1.4T bv. Iets in die categorie.
- Weer een andere optie is. Vitara verkopen en een auto kopen welke en zuinig is en de trailer kan trekken. Dan zijn er weinig kandidaten kom ik achter. Een Mercedes 350e plugin zou kunnen. Alleen vind 20k een forse prijs. Als budget voor een dergelijke auto wil ik zo'n 15k uitgeven. De Vitara zal nog ongeveer 6.000 euro opbrengen. Psychologisch onder de 10 blijven. Een Volvo V60 D6 plugin is ook een optie. Zijn goed betaalbaar, maar ik ben voor 3 zaken bang. 1. Wat gaat de restwaarde doen als straks het volle pond houderschapsbelasting moet worden betaald? 2. Hoe betrouwbaar is de techniek en als laatste.. hoe zuinig is zo'n auto nou echt. Mijn vrouw rijdt netjes en we hebben een laadpaal thuis en er staan er ook bij de werkgever van mijn vrouw. Ik weet van de Vitara dat dit ding uit beton is gehouwen spreekwoordelijk. Enorm degelijk en lage onderhoudskosten. Overigens; bij deze optie is het weer de vraag.. hoe ga ik mijn prive-km's maken als de vrouw weg is. We zijn redelijk actief in de zin van dat ik een hobby heb waarbij ik regelmatig 50km naar het water rij en de genoemde paardenhobby van dochterlief.

We zien auto's als noodzakelijk kwaad, maar waarderen goede stoelen, goed rijgedrag etc wel. We geven dus niet veel om premium merken. Dat ik een BMW rijd is puur omdat dit een erg fijn sturende auto is en deze weinig diesel gebruikt (is mijn werkgever blij mee). Met moderne auto's hebben we emotioneel weinig, we zijn meer van de oldtimers.

Misschien is er iemand met een zienswijze waar we nog niet aan dachten. Ik besef me.. het is een enorm luxeprobleem, maar je kan elke euro maar 1x uitgeven. Die geef ik liever uit aan de tuin of aan een oldtimer ipv aan transport.
 
Volgens mij moet je die Vitara gewoon houden als ik het zo lees. Maar gaan jullie wel eens met het hele gezin op pad en dan ook iets verder? Dan zou ik voor een iets ruimere auto erbij gaan dan een MiTo.
 
Wat betaalt je vrouw nu aan bijtelling? Hoeveel is dat met de €580 van de BMW die je uitspaart er bij gerekend? Kun je voor dat geld niet een Tesla M3 in de private lease rijden bijvoorbeeld?
 
De Vitara zou ik ook gewoon houden, die lijkt mij het meest geschikt om de paardentrailer te trekken.

Daarna is de vraag of de kinderen regelmatig mee gaan in de andere auto. Is het antwoord nee dan voldoen B segment auto's als de Alfa Mito, Renault Clio of elektrische Zoe, Kia Rio, Ford Fiesta of iets dergelijks gewoon goed.

Anders zou ik naar een auto uit het C segment kijken, zoals een Kia Ceed, Hyundai I30, Renault Megane, Alfa Giulietta of Ford Focus.

Een Volvo V60 D6 plug in lijkt mij geen goed idee, de auto stond ook niet bekend om de betrouwbaarheid, en zal straks duur zijn in de motorrijtuigenbelasting.
 
Die Vitara gaat met 2x60km per wel een stuk zuiniger lopen. Daarnaast kan je voor de 15K bijleggen, heel veel benzine extra verstoken.
 
Dus het is uiteindelijk een bmw geworden?

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5819339,5821424#msg-5821424

Het is inmiddels wel gezelliger hier geworden dan bij je vorige topic. :D
 
Aras zei:
Die Vitara gaat met 2x60km per wel een stuk zuiniger lopen. Daarnaast kan je voor de 15K bijleggen, heel veel benzine extra verstoken.

Benzine voor woon-werk-verkeer kost ca. 1100 euro per jaar voor de Vitara en waarschijnlijk minder omdat, zoals je al aangeeft, het bij 2x60km wat zuiniger kan zijn. Tegen de tijd dat ze die 15k aan extra benzine heeft verstookt heeft vrouwlief al een paar andere banen gehad.
 
Eens dat het benzineverbruik van de Vitara geen groot probleem hoeft te zijn, maar als hij zelf geen privéritten kan maken wanneer vrouwlief naar het werk is maakt dat de situatie wel lastig natuurlijk. BMW in de bijtelling is dan een (dure) optie, als dat sowieso nog kan in februari/maart?
Vandaar mijn vraag: Privé lease model 3 kost zo'n 700 - 1.000 per maand afhankelijk van kilometers en optie. Minder brandstofkosten, stel dat je op 900 per maand zit minus 580 voor de BMW dan zit je op 320 per maand voor een gloednieuwe Tesla die alles kan wat je zoekt. 15.000/320 = 46 maanden lease.
 
Je houdt de Vitare voor 't paard en voor erbij zodat de BMW uit de bijtelling kan blijven
Vrouwlief moet maar wennen aan dat geen lease = geen luxe auto; koop een Dacia Sandero op LPG.
Klaar.
 
Auto encyclopedie zei:
Dus het is uiteindelijk een bmw geworden?

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5819339,5821424#msg-5821424

Het is inmiddels wel gezelliger hier geworden dan bij je vorige topic. :D

Klopt, geen moment spijt van !
 
Wauw, goede respons! Dank allen! Dat van een tesla leasen hebben we ook aan gedacht en we moeten nog doorkrijgen wat het overnemen van het leasecontract kost.

De bmw zou ik nu nog gewoon privé kunnen gaan rijden, alleen betaal ik dan januari en februari alsnog de bijtelling zonder daarvoor privé gereden te hebben.

Iedereen dank voor de nuttige bijdragen! We gaan ons verder beramen. Maar denk dat t verstandig is de Vitara erbij te houden. Qua betrouwbaarheid is er weinig beters te vinden.
 
Een Mercedes 350e plugin zou kunnen. Alleen vind 20k een forse prijs.

Een E of C ? Let wel op, de meeste C estates (stations) mag je niets trekken, goed op letten. Hij kan het makkelijk hoor, maar heeft met bijtelling en banden te maken. Bij de sedan is het nooit een probleem.

lvo V60 D6 plugin is ook een optie. Zijn goed betaalbaar, maar ik ben voor 3 zaken bang. 1. Wat gaat de restwaarde doen als straks het volle pond houderschapsbelasting moet worden betaald? 2. Hoe betrouwbaar is de techniek en als laatste.. hoe zuinig is zo'n auto nou echt. Mijn vrouw rijdt netjes en we hebben een laadpaal thuis en er staan er ook bij de werkgever van mijn vrouw.

Een hybride benzine kun je overwegen maar als je weinig rijd zou ik geen complexe dure hybride diesel kiezen met onvoorspelbare restwaarde zoals een V60 plugin.





Ik zou de BMW uit de bijtelling halen. Kost wel wat geld maar je hebt er ook veel zekerheid en tankpas bij (dat heb je met private lease niet) En wel alle moderne veiligheidssystemen en comfort. En dan zoveel mogelijk met de BMW doen. Uiteindelijk is een wat grotere auto private leasen altijd duurder. En de vitara echt als 2e auto gebruiken om het benzineverbruik te beperken voor als de BMW niet bij huis is (of als de paardetrailer getrokken moet worden).
 
Wat is het budget voor een Alfa mito oid? Ik zal ipv een mito voor een 5 deurs b-segmenter gaan voor rond de 5.000 euro heb je een leuke yaris van de 2e generatie, hyundai i20, ga je rond €2500 dan heb je de ruime colt, Kia Rio, daihatsu Sirion of een wat oudere yaris van de 1e generatie of de hyundai Getz van na de facelift, voor nog minder dan €2500 heb je een Getz van voor de facelift en en heel veel andere auto's en veel auto's die slecht tegen e10 kunnen
 
@auto encyclopedie: als ik het verhaal van TS zo lees krijg ik het gevoel dat ie niet in zo'n klein Japannertje gaat stappen. Ik herken het halve dorp hier erin namelijk.
Ik zoek het daarom meer in de hoek Giulietta, Mini, Golf, A3, 1-serie, etc.
 
Barri zei:
@auto encyclopedie: als ik het verhaal van TS zo lees krijg ik het gevoel dat ie niet in zo'n klein Japannertje gaat stappen. Ik herken het halve dorp hier erin namelijk.
Ik zoek het daarom meer in de hoek Giulietta, Mini, Golf, A3, 1-serie, etc.

Alfa mito is toch geen echte Alfa en een b-segment jap rijdt tocht altijd beter dan een vitara?
 
Wat ik nog mis in het hele verhaal is de overweging of je vrouw uberhaupt dagelijks met de Vitara op pad wil? Persoonlijk zou ik toch iets luxers met betere stoelen wensen, dan zo'n 4x4.

Iets als een Volvo XC70 kan ook prima uit de voeten met een paardenkar, en dat rijdt tenminste wel fijn op de snelweg. En bovendien voldoet de helft van je budget dan ook.
 
TYN zei:
Wat ik nog mis in het hele verhaal is de overweging of je vrouw uberhaupt dagelijks met de Vitara op pad wil? Persoonlijk zou ik toch iets luxers met betere stoelen wensen, dan zo'n 4x4.

Iets als een Volvo XC70 kan ook prima uit de voeten met een paardenkar, en dat rijdt tenminste wel fijn op de snelweg. En bovendien voldoet de helft van je budget dan ook.

Ja of subaru impreza of legacy
 
AsconaGT zei:
Een Mercedes 350e plugin zou kunnen. Alleen vind 20k een forse prijs.

Een E of C ? Let wel op, de meeste C estates (stations) mag je niets trekken, goed op letten. Hij kan het makkelijk hoor, maar heeft met bijtelling en banden te maken. Bij de sedan is het nooit een probleem.

lvo V60 D6 plugin is ook een optie. Zijn goed betaalbaar, maar ik ben voor 3 zaken bang. 1. Wat gaat de restwaarde doen als straks het volle pond houderschapsbelasting moet worden betaald? 2. Hoe betrouwbaar is de techniek en als laatste.. hoe zuinig is zo'n auto nou echt. Mijn vrouw rijdt netjes en we hebben een laadpaal thuis en er staan er ook bij de werkgever van mijn vrouw.

Een hybride benzine kun je overwegen maar als je weinig rijd zou ik geen complexe dure hybride diesel kiezen met onvoorspelbare restwaarde zoals een V60 plugin.





Ik zou de BMW uit de bijtelling halen. Kost wel wat geld maar je hebt er ook veel zekerheid en tankpas bij (dat heb je met private lease niet) En wel alle moderne veiligheidssystemen en comfort. En dan zoveel mogelijk met de BMW doen. Uiteindelijk is een wat grotere auto private leasen altijd duurder. En de vitara echt als 2e auto gebruiken om het benzineverbruik te beperken voor als de BMW niet bij huis is (of als de paardetrailer getrokken moet worden).



Je bedoelt de bmw in de bijtelling nemen. Daar heb ik aan gedacht. Het scheelt een auto op de oprit. Persoonlijk heb ik liever die paardenrommel niet in mijn bmw. Ik hou m erg netjes en dan na t weekend in een auto met stro te stappen is ook niet fijn. Eerlijk gezegd bevalt het me wel dat de bmw enkel en alleen door mij wordt bereden en netjes blijft vanbinnen. Weet t ... egoïstisch ;-)

De Vitara rijdt denk ik beter dan veel kleine b segment Japanners. Vind m zelfs beter en lekkerder rijden dan een VW golf of mijn vorige Superb. Een andere optie waar ik aan dacht.. naast mijn loondienstverband, zet ik cabrioletkappen. Dit is een uit de hand gelopen hobby, maar ben dus wel ondernemer. Zou dus ook een youngtimer kunnen pakken en deze op de onderneming zetten. Dat kan dan 4x4 zijn of iets waar de vrouw mee naar t werk kan.

Nogmaals dank voor de tips. Waardevol!
 
Auto encyclopedie zei:
dan gewoon een youngtimer uit het b en of c segment? Daihatsu Terios kun je ook nog overwegen.
Dan kan je net zo goed die Vitara houden. Twee familieleden van mij hebben zo’n laatste tering-Jos, dat rijdt echt als een postkoets.
 
@Aras.. idd.. de Terios snapte ik ook niet helemaal als alternatief. De Vitara is pas over 2 jaar youngtimer. Van deze Vitara weet ik dat ie perfect is. Dus misschien gewoon even overbruggen. Dat is ook een beetje het punt.. bij alles wat nieuwer is is er meer wat er stuk gaan. Daarnaast heb ik het idee dat auto's van rond de eeuwwisseling veel degelijker in elkaar zitten dan wat er de afgelopen 10 jaar is geproduceerd. Heb ook al gedacht om eens gek te doen en een dikke A6 TDI biturbo te kopen. Dat komt een beetje in de buurt van hobby. Maar zoals gezegd.. auto's zijn een noodzakelijk kwaad en te duur om in het kader van hobby er oneindig geld tegenaan te smijten.
 
Terug
Bovenaan