michelm1978
Net ingestapt
Hallo allemaal. Ik hoop dat er mensen zijn hier die me wat advies kunnen geven. Ik betrap mezelf erop dat ik niet uit de verschillende scenario's kom. Punt 1. Het is een enorm luxeprobleem, maar we willen een goede keuze maken.
Wat is de situatie nu:
De vrouw heeft nu een Tesla 3 van de zaak met 4% bijtelling. Helemaal goed en op wat kleine puntjes na is die auto eigenlijk perfect.
Ik heb een BMW 320D touring EDE van 2018 van de zaak en houd deze buiten de bijtelling. Netto bijtelling is 580 euro per maand.
Omdat mijn dochter paard rijdt hebben we een trailer welke dus ook getrokken moet kunnen worden. De trailer weegt inclusief paard ongeveer 1.200 kg. Hierbij moet vermeld worden dat we onderaan een dijk wonen en de trailer dus over een grindpad naar boven moet. Met een voorwielaandrijver is dat een nogo, al helemaal als er een paard in de trailer staat. Met een achterwielaandrijver wordt het al wat beter, maar eigenlijk heb je daar een 4 wiel aangedreven auto voor nodig. Nu hebben we voor dat doel een oudere Grand Vitara gekocht een paar jaar geleden, maar het blijkt dat de Tesla 3 deze klus ook prima klaart. Enkel op wat langere afstand is de Vitara fijn omdat de Tesla range met 300% afneemt door een trailer met paard erachter te knopen. Dat is dus de huidige situatie. De Grand Vitara is overigens gebleken erg fijn te zijn om er een autootje bij te hebben. Gewoon een auto waar je niet zo op hoef te letten en lekker als gebruiksvoorwerp wordt ingezet. Zo heb ik mijn zoon van 11 al meermaals rijles gegeven in deze betrouwbare Jap.
De nieuwe situatie is dat mijn vrouw een nieuwe baan heeft aangenomen en de auto van de zaak (Tesla) ingeleverd moet worden. Zij zal 4 dagen in de week gaan werken, waarvan gemiddeld 1 dag thuis. De enkele reis afstand is 60 km. Een auto is dus een must. We stoeien met wat scenario's. Ik zal ze kort delen.
- Vrouw gaat met Vitara naar het werk. Voordeel, we hoeven geen extra auto te kopen, nadeel; Het ding zuipt 11l / 100km en als ik thuis ben en de vrouw weg, dan heb ik geen vervoer om een boodschap te gaan doen bv.
- Vrouw gaat met Vitara en ik gooi de BMW in de bijtelling. Echter; van die 580 euro per maand kan je er een auto naast zetten. Dan kom ik tot het volgende. Waarom niet de BMW uit de bijtelling houden. De Vitara thuis laten staan en een autootje erbij voor de vrouw. Het moet dan wel een veilige auto zijn die liefst niet teveel verbruikt. Een Alfa Mito 1.4T bv. Iets in die categorie.
- Weer een andere optie is. Vitara verkopen en een auto kopen welke en zuinig is en de trailer kan trekken. Dan zijn er weinig kandidaten kom ik achter. Een Mercedes 350e plugin zou kunnen. Alleen vind 20k een forse prijs. Als budget voor een dergelijke auto wil ik zo'n 15k uitgeven. De Vitara zal nog ongeveer 6.000 euro opbrengen. Psychologisch onder de 10 blijven. Een Volvo V60 D6 plugin is ook een optie. Zijn goed betaalbaar, maar ik ben voor 3 zaken bang. 1. Wat gaat de restwaarde doen als straks het volle pond houderschapsbelasting moet worden betaald? 2. Hoe betrouwbaar is de techniek en als laatste.. hoe zuinig is zo'n auto nou echt. Mijn vrouw rijdt netjes en we hebben een laadpaal thuis en er staan er ook bij de werkgever van mijn vrouw. Ik weet van de Vitara dat dit ding uit beton is gehouwen spreekwoordelijk. Enorm degelijk en lage onderhoudskosten. Overigens; bij deze optie is het weer de vraag.. hoe ga ik mijn prive-km's maken als de vrouw weg is. We zijn redelijk actief in de zin van dat ik een hobby heb waarbij ik regelmatig 50km naar het water rij en de genoemde paardenhobby van dochterlief.
We zien auto's als noodzakelijk kwaad, maar waarderen goede stoelen, goed rijgedrag etc wel. We geven dus niet veel om premium merken. Dat ik een BMW rijd is puur omdat dit een erg fijn sturende auto is en deze weinig diesel gebruikt (is mijn werkgever blij mee). Met moderne auto's hebben we emotioneel weinig, we zijn meer van de oldtimers.
Misschien is er iemand met een zienswijze waar we nog niet aan dachten. Ik besef me.. het is een enorm luxeprobleem, maar je kan elke euro maar 1x uitgeven. Die geef ik liever uit aan de tuin of aan een oldtimer ipv aan transport.
Wat is de situatie nu:
De vrouw heeft nu een Tesla 3 van de zaak met 4% bijtelling. Helemaal goed en op wat kleine puntjes na is die auto eigenlijk perfect.
Ik heb een BMW 320D touring EDE van 2018 van de zaak en houd deze buiten de bijtelling. Netto bijtelling is 580 euro per maand.
Omdat mijn dochter paard rijdt hebben we een trailer welke dus ook getrokken moet kunnen worden. De trailer weegt inclusief paard ongeveer 1.200 kg. Hierbij moet vermeld worden dat we onderaan een dijk wonen en de trailer dus over een grindpad naar boven moet. Met een voorwielaandrijver is dat een nogo, al helemaal als er een paard in de trailer staat. Met een achterwielaandrijver wordt het al wat beter, maar eigenlijk heb je daar een 4 wiel aangedreven auto voor nodig. Nu hebben we voor dat doel een oudere Grand Vitara gekocht een paar jaar geleden, maar het blijkt dat de Tesla 3 deze klus ook prima klaart. Enkel op wat langere afstand is de Vitara fijn omdat de Tesla range met 300% afneemt door een trailer met paard erachter te knopen. Dat is dus de huidige situatie. De Grand Vitara is overigens gebleken erg fijn te zijn om er een autootje bij te hebben. Gewoon een auto waar je niet zo op hoef te letten en lekker als gebruiksvoorwerp wordt ingezet. Zo heb ik mijn zoon van 11 al meermaals rijles gegeven in deze betrouwbare Jap.
De nieuwe situatie is dat mijn vrouw een nieuwe baan heeft aangenomen en de auto van de zaak (Tesla) ingeleverd moet worden. Zij zal 4 dagen in de week gaan werken, waarvan gemiddeld 1 dag thuis. De enkele reis afstand is 60 km. Een auto is dus een must. We stoeien met wat scenario's. Ik zal ze kort delen.
- Vrouw gaat met Vitara naar het werk. Voordeel, we hoeven geen extra auto te kopen, nadeel; Het ding zuipt 11l / 100km en als ik thuis ben en de vrouw weg, dan heb ik geen vervoer om een boodschap te gaan doen bv.
- Vrouw gaat met Vitara en ik gooi de BMW in de bijtelling. Echter; van die 580 euro per maand kan je er een auto naast zetten. Dan kom ik tot het volgende. Waarom niet de BMW uit de bijtelling houden. De Vitara thuis laten staan en een autootje erbij voor de vrouw. Het moet dan wel een veilige auto zijn die liefst niet teveel verbruikt. Een Alfa Mito 1.4T bv. Iets in die categorie.
- Weer een andere optie is. Vitara verkopen en een auto kopen welke en zuinig is en de trailer kan trekken. Dan zijn er weinig kandidaten kom ik achter. Een Mercedes 350e plugin zou kunnen. Alleen vind 20k een forse prijs. Als budget voor een dergelijke auto wil ik zo'n 15k uitgeven. De Vitara zal nog ongeveer 6.000 euro opbrengen. Psychologisch onder de 10 blijven. Een Volvo V60 D6 plugin is ook een optie. Zijn goed betaalbaar, maar ik ben voor 3 zaken bang. 1. Wat gaat de restwaarde doen als straks het volle pond houderschapsbelasting moet worden betaald? 2. Hoe betrouwbaar is de techniek en als laatste.. hoe zuinig is zo'n auto nou echt. Mijn vrouw rijdt netjes en we hebben een laadpaal thuis en er staan er ook bij de werkgever van mijn vrouw. Ik weet van de Vitara dat dit ding uit beton is gehouwen spreekwoordelijk. Enorm degelijk en lage onderhoudskosten. Overigens; bij deze optie is het weer de vraag.. hoe ga ik mijn prive-km's maken als de vrouw weg is. We zijn redelijk actief in de zin van dat ik een hobby heb waarbij ik regelmatig 50km naar het water rij en de genoemde paardenhobby van dochterlief.
We zien auto's als noodzakelijk kwaad, maar waarderen goede stoelen, goed rijgedrag etc wel. We geven dus niet veel om premium merken. Dat ik een BMW rijd is puur omdat dit een erg fijn sturende auto is en deze weinig diesel gebruikt (is mijn werkgever blij mee). Met moderne auto's hebben we emotioneel weinig, we zijn meer van de oldtimers.
Misschien is er iemand met een zienswijze waar we nog niet aan dachten. Ik besef me.. het is een enorm luxeprobleem, maar je kan elke euro maar 1x uitgeven. Die geef ik liever uit aan de tuin of aan een oldtimer ipv aan transport.