Vervangen distributieriem Hyundai Tucson (2008)

Thomas030

Net ingestapt
Goedemorgen,

Van de week heb een 2ehands Hyundai Tucson gekocht uit 2008 met een km stand van 120.000. Ik heb totaal geen verstand van auto's vandaar deze vraag. De auto is netjes periodiek onderhouden en er zit een onderhoudshistorie bij. In de onderhoudshistorie staat alleen dat de auto een kleine / grote beurt heeft gehad. Geen verdere specificatie. Er staat dus ook nergens dat de distributieriem is vervangen. Op internet lees ik dat dit moet gebeuren na 90.000 km of om de 6 jaar. Je zou dus verwachten dat dit wel is gedaan. Opvallend is dat de auto op 92.000 een kleine beurt heeft gehad en 3 maanden later op km stand 96.000 een grote beurt. Misschien dat deze toen vervangen is?

Aan de dealer waar ik de auto heb gekocht heb ik dit nagevraagd. Hij heeft heel kort onder de motorkap gekeken en de onderhoudshistorie gecheckt. Hij gaf aan dat deze waarschijnlijk wel vervangen is. Klonk niet echt overtuigend. Toen ik de auto kocht heeft deze dealer nog een grote beurt uitgevoerd en aangegeven dat er bijzonderheden op te noemen waren..

Overigens rij ik niet erg veel schat +- 7.500 per jaar. Kan ik ervan uitgaan dat de distributieriem vervangen is? De volgende APK moet in mei 2019 gedaan worden dan wil ik toch even extra laten kijken naar de distributieriem. Schatten jullie in dat ik dit wel kan afwachten of adviseren jullie me om toch nu al de distributieriem te laten checken en eventueel vervangen? Alvast bedankt voor de reacties!

Ik zou gewoon eens opbellen naar de garage waar al het onderhoud gedaan is, en navragen of ze de distributieriem hebben vervangen. Of onder de motorkap kijken of er stickers of markeringen zitten die aangeven dat het gedaan is.

Soms staat er met stift iets geschreven, soms is het een sticker.
Maar idd navraag doen bij de garage, die hebben wss in de administratie ook wel de ingekochte onderdelen erbij staan.