Vervangen distributieriem Hyundai Tucson (2008)

Thomas030

Net ingestapt
Goedemorgen,

Van de week heb een 2ehands Hyundai Tucson gekocht uit 2008 met een km stand van 120.000. Ik heb totaal geen verstand van auto's vandaar deze vraag. De auto is netjes periodiek onderhouden en er zit een onderhoudshistorie bij. In de onderhoudshistorie staat alleen dat de auto een kleine / grote beurt heeft gehad. Geen verdere specificatie. Er staat dus ook nergens dat de distributieriem is vervangen. Op internet lees ik dat dit moet gebeuren na 90.000 km of om de 6 jaar. Je zou dus verwachten dat dit wel is gedaan. Opvallend is dat de auto op 92.000 een kleine beurt heeft gehad en 3 maanden later op km stand 96.000 een grote beurt. Misschien dat deze toen vervangen is?

Aan de dealer waar ik de auto heb gekocht heb ik dit nagevraagd. Hij heeft heel kort onder de motorkap gekeken en de onderhoudshistorie gecheckt. Hij gaf aan dat deze waarschijnlijk wel vervangen is. Klonk niet echt overtuigend. Toen ik de auto kocht heeft deze dealer nog een grote beurt uitgevoerd en aangegeven dat er bijzonderheden op te noemen waren..

Overigens rij ik niet erg veel schat +- 7.500 per jaar. Kan ik ervan uitgaan dat de distributieriem vervangen is? De volgende APK moet in mei 2019 gedaan worden dan wil ik toch even extra laten kijken naar de distributieriem. Schatten jullie in dat ik dit wel kan afwachten of adviseren jullie me om toch nu al de distributieriem te laten checken en eventueel vervangen? Alvast bedankt voor de reacties!

Ik zou gewoon eens opbellen naar de garage waar al het onderhoud gedaan is, en navragen of ze de distributieriem hebben vervangen. Of onder de motorkap kijken of er stickers of markeringen zitten die aangeven dat het gedaan is.

Soms staat er met stift iets geschreven, soms is het een sticker.
Maar idd navraag doen bij de garage, die hebben wss in de administratie ook wel de ingekochte onderdelen erbij staan.

Wat eerder wordt aangegeven: bij twijfel vervangen. De intervaltermijn die je noemt is inderdaad de intervaltermijn die bij Hyundai bekend is. Het gaat er wel om wat het eerst bereikt is.

Voorbeeld: auto is 6 jaar oud en heeft 42.000 kilometer gereden: De distributieriem moet worden vervangen.
Maar ook: auto is 3 jaar oud en heeft 91.500 kilometer gereden: De distributieriem moet worden vervangen.

Een geknapte riem betekend dat je je motorblok kunt gaan vervangen. Bij een Tucson van 10 jaar oud mag je dan er wel van uitgaan dat je een technisch total loss te pakken hebt.

Voor de rest: prima keuze, heb nu zelf mijn tweede Hyundai. Nog nooit zo'n betrouwbaar automerk gehad (mijn historie lease en koop: VW, SKoda, Renault, Peugeot, Opel)

Bij een APK word zowiezo niet gecontroleerd hoe de staat van je distriebutieriem is. Als je niks kan vinden of die riem vervangen is zou ik em zeker preventief laten vervangen, Kost wat maar als die riem breekt heb je een groter probleem.

Heeft deze auto geen ketting?
Die is in principe onderhoudsvrij, de hyundai I30 van mijn vriendin is wel voorzien van een ketting in ieder geval.
Je zou de Hyundai dealer eens kunnen vragen, die weet zoiets als geen ander.
Mocht er wel een riem opzitten altijd vervangen bij twijfel!

Dankjewel voor jullie reacties. Ik ga inderdaad deze week de garage bellen waar de auto in onderhoud was. Ik heb overigens 3 maanden garantie op de motor en versnellingsbak maar mocht het onduidelijk blijven of de distributieriem is vervangen laat ik deze binnen de garantie termijn vervangen.

Of het een distributieriem of ketting is geen idee. Krijg er via internet geen duidelijkheid over. Kan ik als leek dat zelf checken als ik de motorkap open gooi?

Bofkont SLK350 zei:
Heeft deze auto geen ketting?
Die is in principe onderhoudsvrij, de hyundai I30 van mijn vriendin is wel voorzien van een ketting in ieder geval.
Je zou de Hyundai dealer eens kunnen vragen, die weet zoiets als geen ander.
Mocht er wel een riem opzitten altijd vervangen bij twijfel!

Het kan dat op de i30 een distributieketting is gemonteerd, maar volgens dit overzicht is er een riem op alle motoren van de i30 gemonteerd.
Mogelijk kan het bouwjaar een verschil geven.
Tevens valt op dat Hyundai op alle modellen een riem gemonteerd heeft en geen ketting, wat voor 1e montage natuurlijk een stuk goedkoper is bij de productie, maar op termijn voor onderhoud duurder voor de klant. Zo snijdt een mes voor de fabrikant aan twee kanten : goedkopere eerste productie en daarna omzet voor dealer en het merk op langere termijn. De meest geziene strategie in de gehele automobielsector.

https://particulier-autoverkopen.nl/heb-ik-een-distributieriem-of-distributieketting/

Thomas030 zei:
Dankjewel voor jullie reacties. Ik ga inderdaad deze week de garage bellen waar de auto in onderhoud was. Ik heb overigens 3 maanden garantie op de motor en versnellingsbak maar mocht het onduidelijk blijven of de distributieriem is vervangen laat ik deze binnen de garantie termijn vervangen.

Of het een distributieriem of ketting is geen idee. Krijg er via internet geen duidelijkheid over. Kan ik als leek dat zelf checken als ik de motorkap open gooi?

Neen, dat is op die manier niet te controleren, omdat deze beiden in een huis opgeborgen zijn.
Wel zie je de snaren voor o.a. koeling en dynamo, maar dat zijn andere riemen.

Zie mijn reactie naar BofkontSLK350 : het overzicht van types van Hyundai geen bij geen enkele model en motortype aan dat er een ketting gemonteerd is, dus zou ik uitgaan van een riem.
En zoals andere forumleden al schreven : direct ( preventief) vervangen, want de schade bij knappen is een nieuw blok van enkele duizenden euro's.

Zie mijn reactie naar BofkontSLK350 : het overzicht van types van Hyundai geen bij geen enkele model en motortype aan dat er een ketting gemonteerd is, dus zou ik uitgaan van een riem.

het is wel een gedateerde lijst, al denk ik dat de auto van TS idd een riem heeft.

Zo snijdt een mes voor de fabrikant aan twee kanten : goedkopere eerste productie en daarna omzet voor dealer en het merk op langere termijn. De meest geziene strategie in de gehele automobielsector.

Er zijn fabrikanten die motoren leveren met een onderhoudsvrije tandriem, aan de andere kant zijn kettingen ook niet altijd feilloos gebleken.

Terug
Bovenaan