Vervangen distributieketting??

Wim 8766260

Net ingestapt
Dag beste forumleden.

De distributie ketting van mijn BMW 318i E90 van het bouwjaar 2008 met de beruchte N43B20A motor wil ik preventief laten vervangen. Km +240000.
Het probleem is namelijk dat de motor soms een razend/ratelend geluid maakt waarvan misschien de ketting de oorzaak is. Maar omdat het nog maar 2x is voorgekomen heb ik daar geen zekerheid over.

Het 2de argumenten is dat de motor onregelmatige stationair draait wanneer hij koud is
en ligt de schudden onder de motorkap waardoor de gehele auto heen en weer schud. Mogelijk komt dit door een verkeerde kleptiming?

Nu ben ik niet zeker of het verstandig is om tot vervanging over te gaan aangezien er meer zaken spelen
o.a: 1: De injectoren zijn niet optimaal meer door gebruik van E10 brandstof. Maar door gebruik van een additief en het tanken van premium brandstof is het moeilijke startprobleem redelijk verholpen.
2: de lagerschalen van de krukas schijnen ook vaak defect te gaan.

Wie wil met mij meedenken?
Heeft iemand ervaring met de n43 motor van BMW?
Alle serieuze reacties zijn hartelijk welkom.

Hoe staat met je oliepeil en de kwaliteit van de olie? Werkt de Vanos nog helemaal zoals het moet? Kerring en kettingspanner kan een garage vrij eenvoudig controleren, volgens mij zelfs via de olievul opening.

Zadelsnuiver zei:
Hoe staat met je oliepeil en de kwaliteit van de olie? Werkt de Vanos nog helemaal zoals het moet? Kerring en kettingspanner kan een garage vrij eenvoudig controleren, volgens mij zelfs via de olievul opening.

Het oliepeil staat op max, ook heb ik geen lage oliedruk aangezien het rode olielampje niet gaat branden. Hoe kan ik de Vanos testen?

De olie is Gastrol EDGE 5w-30 c3

Zadelsnuiver zei:

Het oliepeil staat op max, ook heb ik geen lage oliedruk aangezien het rode olielampje niet gaat branden. Hoe kan ik de Vanos testen?

De olie is gastrol 5w30 c3 EDGE

Ik heb begrepen dat nieuwe motoren voor relatief weinig geld geleverd kunnen worden (incl nieuwe ketting, vannossen, en injectoren. Even goed "Europees" googelen. Dit is misschien wel de goedkoopste oplossing! Nieuwe koppeling erachter en gaan!

Pietzoveel zei:
Ik heb begrepen dat nieuwe motoren voor relatief weinig geld geleverd kunnen worden (incl nieuwe ketting, vannossen, en injectoren. Even goed "Europees" googelen. Dit is misschien wel de goedkoopste oplossing! Nieuwe koppeling erachter en gaan!

Ik heb even op internet gesnuffeld, maar ik zie complete gereviseerde motoren van rond de €2000,- euro. Dan vervang ik liever de ketting. Kost €700 incl olie en oliefilter. De Vanos kan ik zelf, koppeling is nog prima, de wrakke injectoren houden het nog wel ff.

Misschien niet te vergelijken.

Ik heb vorig jaar o.a. de ketting van mijn Golf 3 VR6 syncro preventief laten vervangen. Het klonk goed (geen gerammel), maar ik wilde geen risico lopen.

Uiteindelijk een goed besluit. Alle spanners waren nog prima. Alleen de geleiders waren tot de popnagels versleten.

Als je aan het einde van de levensduur zit van de ketting. Dan zou ik hem vervangen.

700 euro valt mij mee.

Wim 8766260 zei:
. Ga toch op termijn de ketting maar vervangen.

Waarom op termijn? In je beginbericht schrijf je:
De distributie ketting van mijn BMW 318i E90 van het bouwjaar 2008 met de beruchte N43B20A motor wil ik preventief laten vervangen.
unquote

Je kunt toch hier en daar offertes aanvragen?

Terug
Bovenaan