Versterker defect?

Vino

Net ingestapt
Ik heb een versterker met subwoofer in de kofferbak. Ik heb gaten in de hoedenplank dus wil er speakers in zetten en die op de versterker aansluiten aangezien er geen kabels vanuit de fabriek klaar liggen voor de hoedenplankspeakers.

Sony XM-SD12X versterker
IMGP3571.JPG

de subwoofer is aangesloten op de + en de - van de BTL

als ik de hoedenplank speakers aansluit op de + en - van L en de + en - van de R samen of zonder de subwoofer komt er heel erg minimaal geluid uit de speakers. Het volume is zelfs zo laag dat je het alleen merkt als je speaker aanraakt en voelt trillen. iemand enig idee?

Waarom gebruik je de high level ingang en leg je niet gewoon een cinch kabeltje van headunit naar versterker?

En is de remote aan de geschakelde plus van de headunit gehangen? Maw, krijgt de versterker wel het seintje dat hij aan moet?

s velthuis zei:
Waarom gebruik je de high level ingang en leg je niet gewoon een cinch kabeltje van headunit naar versterker?
goed opgevallen, dit is een foto van het internet, ik heb zelf gewoon uiteraard stroom van de accu naar de versterker, grond op chassis, remote en input uiteraard vanaf de radio. de subwoofer doet het gewoon prima. maar de 2 speakers die ik op de versterker gaan dus wel aan maar die hoor je niet. je voelt ze alleen heel lichtjes trillen.

ik ga even er van uit dat het dezelfde versterker is?
Je kunt niet EN een sub EN speakers op 1 en dezelfde versterker aansluiten. Dat kan alleen bij een 4kanaals exemplaar.

Waarschijnlijk staat de schakelaar van LPF (low pass filter) aan. Dit is goed voor de subwoofer, maar niet voor gewone speakers.
Aangezien deze alleen de tonen onder de 80hz door laat. En dat is echt alleen het laag van de subwoofer.

Als je die goed hebt staan, moet je met de gain(level) de boel gaan instellen.
Als het goed is is er dan veel meer te bereiken ;)

Pobresh zei:
Je kunt niet EN een sub EN speakers op 1 en dezelfde versterker aansluiten. Dat kan alleen bij een 4kanaals exemplaar.

Waarschijnlijk staat de schakelaar van LPF (low pass filter) aan. Dit is goed voor de subwoofer, maar niet voor gewone speakers.
Aangezien deze alleen de tonen onder de 80hz door laat. En dat is echt alleen het laag van de subwoofer.

ja ik heb deze versterker. Er staat op dat het een 2.1 versterker is dus ik ga er van uit dat er 2 speakers op kunnen and 1 bass toch?
de LPF staat inderdaad aan

EDIT:
heb even gekeken en je hebt inderdaad gelijk. zonder de LPF heb ik gewoon fatsoenlijk volume. dan moet ik inderdaad even met de gain spelen om fatsoenlijk geluid te krijgen en daarna met de bass van de radio.
nog 1 vraagje, mijn versterker mist 1 schroefje + plaatje. de Subwoofer gaat dan op de BTL lijn. beide plus van de hoedenplank speakers op de + van de linker en rechter. en dan vervolgens de grond van beide hoedenplank speakers delen samen met de BTL? dit aangezien ik dus 1 schroefje mis met zo'n plaatje.

Vino zei:
Pobresh zei:

ja ik heb deze versterker. Er staat op dat het een 2.1 versterker is dus ik ga er van uit dat er 2 speakers op kunnen and 1 bass toch?
de LPF staat inderdaad aan

Nou is het verhaal duidelijk. Het Lowpass filter moet uit staan. Deze is specifiek voor subwoofer-gebruik. Alles boven de lowpass wordt afgekapt. Soms is deze nog instelbaar, zodat een aangesloten subwoofer af kan kappen op die frequentie waar de hoofdspeakers verder gaan. De lowpass staat hier op 80 Hz, vermoedelijk is dat ook ongeveer de frequentie waar je achterspeakers kunnen oppakken. Die zullen weinig kunnen met lagere frequenties.

Vino zei:
de subwoofer is aangesloten op de + en de - van de BTL

als ik de hoedenplank speakers aansluit op de + en - van L en de + en - van de R samen of zonder de subwoofer komt er heel erg minimaal geluid uit de speakers. Het volume is zelfs zo laag dat je het alleen merkt als je speaker aanraakt en voelt trillen. iemand enig idee?

En hiervan vraag ik me af of het kan. Je gebruikt dus een stereo output en een gebrugde mono output tegelijktijd. BTL is een gebrugde aansluiting. Feitelijk maak je van een stereoversterker een monoversterker met een dubbele vermogensoutput op de uitgang. Prima voor een mono subwoofer. Maar wel of - of bij deze versterker, volgens mij. Dus ofwel de uitgang bruggen, het lowpass filter aan en de subwoofer erop, ofwel het lowpass filter uit en de stereouitgangen gebruiken.

Edit: zou wel moeten kunnen:

137888-2.jpg

Al gebruiken ze een apart scheidingsfilter voor hoog en laag. Een spoel werkt als laagdoorlaat en hoog filter voor de subwoofer, een condensator doet het omgekeerde. Zonder filters bied je alle frequenties aan aan alle speakers. Dat is zonde, want de sub klinkt niet beter als hij hoge frequenties krijgt en de achterspeakers krijgen te veel vermogen in het laag aangeboden.

Bedankt voor de vele reacties, echter om eerlijk te zijn wordt het voor mij een beetje ingewikkeld. Als we het op Jip en Janneke taal houden. Subwoofer op BTL, linker hoedenplankspeaker op L+ en L-, Rechterhoedenplankspeaker op R+ en R- en dan LPF uit toch?

EDIT:
https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/2586/25867331M.pdf
Moet ik dan niet deze hebben?
7c8d57895829256f554b7cb8355bb18b.png

Bedankt voor de vele reacties, echter om eerlijk te zijn wordt het voor mij een beetje ingewikkeld. Als we het op Jip en Janneke taal houden. Subwoofer op BTL, linker hoedenplankspeaker op L+ en L-, Rechterhoedenplankspeaker op R+ en R- en dan LPF uit toch?

EDIT:
Moet ik dan niet deze hebben? en wat betekenen de symbolen die ik heb omcirkeld?
462eb1f3d72bbf56e0e4b1e42f4ab965.png

s velthuis zei:
Edit: zou wel moeten kunnen:

137888-2.jpg

Al gebruiken ze een apart scheidingsfilter voor hoog en laag. Een spoel werkt als laagdoorlaat en hoog filter voor de subwoofer, een condensator doet het omgekeerde. Zonder filters bied je alle frequenties aan aan alle speakers. Dat is zonde, want de sub klinkt niet beter als hij hoge frequenties krijgt en de achterspeakers krijgen te veel vermogen in het laag aangeboden.

Inderdaad wel apart dat dat kan , de subwoofer zit aan de plus geknoopt van de linker speaker en aan de min van de rechterspeaker, hoe dat lowpassfilter moet werken is mij een raadsel dan.

Vino zei:

EDIT:
Moet ik dan niet deze hebben? en wat betekenen de symbolen die ik heb omcirkeld?

Dan moet dat een low pass filter zijn, die moet je waarschijnlijk apart aanschaffen dan.

Op de manier zoals je het nu aangesloten hebt lopen de hoge tonen ook naar de subwoofer als het filter op de versterker uitgeschakeld is.

Kun je achterspeakers niet zonder versterker aansluiten?
Als je de lage tonen uitschakelt via je radio (wat waarschijnlijk vanzelf gebeurd als je een versterker aansluit en de functie "subwoofer aan " inschakelt)

Monsieur Le Loure zei:
Op de manier zoals je het nu aangesloten hebt lopen de hoge tonen ook naar de subwoofer als het filter op de versterker uitgeschakeld is.

ik heb eens zonder de linker en rechter speakers de subwoofer zonder LPF en hoorde geen verschil. ik kan mijn achter speakers niet zonder versterker aansluiten. er liggen verder geen audio kabels in de buurt, het betreft een citroen saxo 1.6 VTS uit 99

Vino zei:
Monsieur Le Loure zei:

ik heb eens zonder de linker en rechter speakers de subwoofer zonder LPF en hoorde geen verschil. ik kan mijn achter speakers niet zonder versterker aansluiten. er liggen verder geen audio kabels in de buurt, het betreft een citroen saxo 1.6 VTS uit 99

Twee kabeltjes voor naar achter zijn in een Saxo zo aangelegd, in principe hebben de achterspeakers geen versterker nodig als je een sub hebt.
Speakers beginnen bijna altijd te vervormen als ze teveel laag krijgen.

Monsieur Le Loure zei:
Inderdaad wel apart dat dat kan , de subwoofer zit aan de plus geknoopt van de linker speaker en aan de min van de rechterspeaker, hoe dat lowpassfilter moet werken is mij een raadsel dan.

Dat klopt op zich wel, dat is het bruggen. In feite heb je beide uitgangen serieel aangesloten op één monospeaker. Het lowpassfilter zit nog voor de versterker, tussen de signaalingang en de eindtrap. In feite is dat een soort ultieme bass/treble knop; de hoge tonen worden helemaal weggedraaid voor het signaal verder gaat voor eindversterking. In de schakeling met drie speakers is lowpass uitgeschakeld. De gewone luidsprekers zouden immers geen midden en hoge tonen krijgen.

Monsieur Le Loure zei:
Vino zei:

EDIT:

Dan moet dat een low pass filter zijn, die moet je waarschijnlijk apart aanschaffen dan.

Ja, inderdaad. Dat kringeltje is een spoel, die werkt als laagdoorlaatfilter. Bij lage frequentie kan een muzieksignaal een spoel wel passeren, bij hoge frequentie niet. Hoge tonen worden dus uitgefilterd, laag gaat naar de subwoofer.
De omcirkelde C'tjes zijn condensatoren. Die bieden 'weerstand' voor het muzieksignaal bij lage frequenties, terwijl ze hoge frequenties juist doorlaten. Prop die twee samen op een printplaatje en je hebt een zogenaamd scheidingsfilter:

VS-HW2_70NG_4.JPG

In iedere huiskamerbox met gescheiden luidsprekers voor hoog en laag zit zo'n wisselfilter ingebouwd, om te zorgen dat ieder luidspreker z'n eigen signaal krijgt.

Vino zei:
Monsieur Le Loure zei:

Doe het eens andersom: de achterluidsprekers eraan en de sub eraf. LPF uitschakelen. Werken de speakers dan wel?

Vino zei:

EDIT:
Moet ik dan niet deze hebben?
7c8d57895829256f554b7cb8355bb18b.png

In Jip en Janneke taal: ja en ja. Ik weet dus alleen niet hoe cruciaal de extra spoel en condensatoren zijn om de boel goed te laten werken. Daarom zou ik eerst de gewone stereoaansluiting proberen met twee speakers zonder LPF. Dat zou moeten werken.
Idem de subwoofer op BTL (gebrugd) en LPF aan. Dat zou ook moeten werken. Als beide los werkt, weet je dat de combischakeling zonder filter niet gaat werken. Als stereo los en subwoofer los ook niet werkt, is er iets anders aan de hand. Bv een ingangssignaal wat niet klopt. Onder de LPF-knop zit nog een level-knop waarmee je de signaalsterkte kunt instellen. Waar staat die op?

In feite ben je aan het testen met de ingewikkeldste aansluitmogelijkheid. Om te troubleshooten is dat niet de handigste uitgangspositie. Daarom eerst terug naar de basis en dan gaan opbouwen. Nu heb je te veel variabelen.

Monsieur Le Loure zei:
Twee kabeltjes voor naar achter zijn in een Saxo zo aangelegd, in principe hebben de achterspeakers geen versterker nodig als je een sub hebt.
Speakers beginnen bijna altijd te vervormen als ze teveel laag krijgen.

Dit zou trouwens ook mijn voorkeur zijn. De achterspeakers hebben doorgaans genoeg aan het vermogen dat de headunit kan leveren. Dan hoef je alleen nog maar de sub op de versterker aan te sluiten en die krijgt door de brugaansluiting (BTL) ook meteen het vermogen dat hij nodig heeft. Als je een beetje fatsoenlijke achterspeakers hebt, kunnen die met 10W per kanaal al goed uit de voeten. Dat levert een gewone radio ook wel. Juist voor laag is veel vermogen nodig, maar dat hoeven de achterspeakers niet meer voor hun rekening te nemen.

Hallo

ik heb het geprobeerd zoals ik aangaf, speakers en de subwoofer op de versterker. echter gaf dit matige bass en veels te veel volume op de hoedenplank speakers. heb geprobeerd te fine tunen maar ook daarmee kwam ik niet ver. ik heb de zijpanelen los gehaald waar speakers inzitten bij de achterbank en deze kabels gesplit en verlengd zodat links uiteraard links blijft en zo ook voor rechts. nu is er een mooie balans tussen volume en bass.

s velthuis zei:
Ik snap het niet. Wat heb je nou precies wel en niet gedaan?
ik heb niet gedaan wat ik eerder aangaf.
Ik heb in de deuren een speaker zitten en bij de achterbank zitten speakers in het paneel (3 deurs) van die speakers heb ik het draad als het ware gedeeld. en daarop zit nu de hoedenplank speaker

zo lees ik het ook. Speakers doorverbonden met de die van de achterpanelen...
Oftewel, de kabels lagen er wel al. Alleen niet ver genoeg.

Ik raad je wel aan om de speakers van de achterpanelen los te koppelen. Meestal vind een versterker het niet zo leuk als je 2 verschillende speakers soorten aan dezelfde kabel hangt.

Dan is de kans tamelijk groot dat de impedantie van de aangesloten speakers op het betreffende uitgangskanaal nu te laag is...

ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn.
achterpaneel los zoals op de foto te zien is. daar zit een speaker. daarvan het draad opgesplits zodat de speaker nog gewoon signaal krijgt en op het toegevoegde draad de hoedenplankspeaker van links en zo ook bij de rechter kan. nu wel duidelijk?
DSCF0815.jpg

Dan heb je de speaker dus waarschijnlijk parallel aangesloten: + o p+ en - op -. Uitgaande van vergelijkbare 4 Ohms speakers halveer je de impedantie (weerstand) voor de versterker naar 2 Ohm. Niet iedere versterker kan daar even goed tegen.

zoals ik dus al aangaf, koppel de originele speaker los, das beter voor je versterker.
svelthuis legt de theorie er achter uit.
Afgezien van het feit dat headunits vaak tussen de 2 en 4 ohm impedantie kunnen hebben, raad ik het toch af om de situatie zo te houden zoals die nu is.

Vraag me ook af of je 1 kabel of beide kanten gesplitst hebt. Als je maar 1 kant gedaan hebt, werkt het in paralel. Das al helemaal niet gezond.

Terug
Bovenaan