versnellingsbakprobleem Fiat 500

Fredrik

Net ingestapt
Beste forumleden,

Afgelopen november heb ik mijn Fiat 500 naar de garage gebracht voor een APK. Nadat de garage de keuring had gedaan gaven ze aan dat er ook een kleine beurt moest gebeuren en dat de aandrijfaskeerringen bij de versnellingsbak lek waren. Daarop is de kleine beurt uitgevoerd en zijn de keerringen vervangen.

Enkele weken geleden schakelde de 500 steeds slechter, dus maar besloten om naar de garage te gaan. De garage deelde mij mee dat de keerringen niet goed afdichten doordat de achterliggende lagers zoveel speling hadden dat de keerring helemaal uitgesleten waren. Nog een groter probleem, de versnellingsbak had zonder olie gedraaid en was total loss.

Ik vraag mij af of er voor de uitgevoerde reparatie(in november) wel slijtage is geweest aan de versnellingsbak, wellicht is de keerring niet goed gemonteerd/gescheurd of iets dergelijks. Waardoor de olie er na de reparatie vrijwel gelijk is uitgelopen. De garage wil de vorige reparatie wel vergoeden, maar het vervangen van de versnellingsbak niet. Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen/vergelijkbare situaties!

De keerringen kunnen gaan lekken als de lagers versleten zijn en er speling op de assen komt. Maar die speling hadden ze in november ook vast kunnen moeten stellen. Als door een andere oorzaak de keringen zijn gaan lekken en de nieuwe worden verkeerd of scheef gemonteerd gaan ze ook lekken. Nu de bak zonder olie heeft gedraaid zal er zeker speling voelbaar zijn. Was dit een Fiat dealer?

Wat Piet inderdaad zegt. Beetje makkelijk verhaal nu de lagers en alles kapot is gedraaid vanwege een gebrek aan smering om te zeggen dat de speling de oorzaak is van de lekkende keerringen. Of de lagers hadden toen al te veel speling en daardoor lekten de keerringen, of de keerringen zijn gewoon niet goed geïnstalleerd. Het zou ook goed kunnen dat toen je in november kwam de olie al te laag was en er toen al slijtage ten gevolge daarvan heeft plaatsgevonden.
Als er geen melding is van slijtage/lage olie in de versnellingsbak in november, dan kun je wel stellen dat dit door een fout van de garage is gebeurd.
Maar zie dat eens te bewijzen. Vanuit de kant van de garage is het inderdaad makkelijk praten door te zeggen dat de bak toen al zoveel speling had dat dit mogelijk was.

Ik denk dat het voor 80% zeker is dat het een montagefout van de garage is geweest.
Bovendien ontstaat speling op een lager niet in 2 maanden, als de speling er al in november was dan hadden ze dat moeten opmerken en moeten overleggen of ze die gelijk zouden vervangen.
En nu alles kapot is kun je het niet meer controleren.
Ik zou de garage (schriftelijk) aansprakelijk stellen voor de schade aan de versnellingsbak.
Waarschijnlijk zijn die tegen zoiets verzekerd en dan zal wellicht een expert worden ingeschakeld om het echte verhaal vast te stellen.

Pietzoveel zei:
De keerringen kunnen gaan lekken als de lagers versleten zijn en er speling op de assen komt. Maar die speling hadden ze in november ook vast kunnen moeten stellen. Als door een andere oorzaak de keringen zijn gaan lekken en de nieuwe worden verkeerd of scheef gemonteerd gaan ze ook lekken. Nu de bak zonder olie heeft gedraaid zal er zeker speling voelbaar zijn. Was dit een Fiat dealer?
Bedankt voor je reactie, hier ben ik het mee eens inderdaad. Ja momenteel kunnen de aandrijfassen bijna een halve centimeter bewegen in de lagers en keerringen. Nee het is gedaan door een garage aangesloten bij 'vakgarage'. Hun naam laat ik in het midden tot ze een goede oplossing bieden...

Wat Piet inderdaad zegt. Beetje makkelijk verhaal nu de lagers en alles kapot is gedraaid vanwege een gebrek aan smering om te zeggen dat de speling de oorzaak is van de lekkende keerringen. Of de lagers hadden toen al te veel speling en daardoor lekten de keerringen, of de keerringen zijn gewoon niet goed geïnstalleerd. Het zou ook goed kunnen dat toen je in november kwam de olie al te laag was en er toen al slijtage ten gevolge daarvan heeft plaatsgevonden.
Als er geen melding is van slijtage/lage olie in de versnellingsbak in november, dan kun je wel stellen dat dit door een fout van de garage is gebeurd.
Maar zie dat eens te bewijzen. Vanuit de kant van de garage is het inderdaad makkelijk praten door te zeggen dat de bak toen al zoveel speling had dat dit mogelijk was.
Klopt inderdaad, maar toen ik aan de werkplaatschef vroeg hoeveel olie er nog in de bak zat bij het vervangen kon hij mij geen antwoord geven. We zijn daarop naar de monteur gelopen die de reparatie in november had uitgevoerd. De monteur dacht dat het om een paar honderd milliliter ging, dat is een best vaag antwoord. Maar dat lijkt mij vrij weinig aangezien er 1,3 liter in hoort te zitten(volgens mij).

ScaniaV8 zei:
Ik denk dat het voor 80% zeker is dat het een montagefout van de garage is geweest.
Bovendien ontstaat speling op een lager niet in 2 maanden, als de speling er al in november was dan hadden ze dat moeten opmerken en moeten overleggen of ze die gelijk zouden vervangen.
En nu alles kapot is kun je het niet meer controleren.
Ik zou de garage (schriftelijk) aansprakelijk stellen voor de schade aan de versnellingsbak.
Waarschijnlijk zijn die tegen zoiets verzekerd en dan zal wellicht een expert worden ingeschakeld om het echte verhaal vast te stellen.
Daar zal het inderdaad wel op neerkomen, wel een vervelende situatie. Ik heb inderdaad het idee dat de garage wel van meer weet maar probeert de beste oplossing voor zichzelf te regelen.
Ik vraag mij inderdaad ook af of de speling in november al aanwezig was. De auto schakelde niet slecht dus het lijkt mij dat de versnellingsbak toen nog in goede conditie was, maar dit is moeilijk aan te tonen...

Meestal merk je pas iets aan een onderdeel op het moment dat het in een verder gevorderd stadium zit. Voor die tijd lijkt er niets aan de hand. Dat geldt ook voor een motor die zonder olie loopt. De eerste paar minuten waarin de motor droog loopt merk je er vrij weinig aan maar is de schade al heel groot. Op het moment dat de motor dan knalt is het veel te ver. Leg dat naast je versnellingsbak probleem en dan begrijp je denk ik wel wat ik bedoel.

Het feit dat ze niet goed gecontroleerd hebben hoeveel olie er in de bak zat na de reparatie geeft al aan dat ze geen goed werk hebben gedaan en waarschijnlijk alleen de keerringen vervangen hebben en verder dachten dat het wel los liep en makkelijk klaar was.
Daarnaast is het natuurlijk ook heel raar dat de bak niet helemaal schoon is gemaakt of op zijn minst gecontroleerd. Op het moment dat de olie laag is en behoorlijk lekt, dan mag je er wel vanuit gaan dat er slijtage plaats heeft gevonden. In zo'n geval moet je alle olie er uit laten lopen, de versnellingsbak controleren op slijtage en werking, de boel goed schoonmaken om metaalslijpsels te verwijderen en vervolgens weer vullen met nieuwe olie na de reparatie. Daarnaast dien je altijd de klant daarover in te lichten en mocht de schade erg genoeg zijn, voorstellen om de bak te vervangen, gezien de levensduur aanzienelijk ingekort is en het onderdeel onbetrouwbaar gaat worden gezien de slijtage en je niet weet wanneer zo'n bak het dan begeeft.

Als zij het werk niet goed uit hebben gevoerd, er vanuitgaande dat de bak niet gereinigd is en geïnspecteerd is, dan mag je ze wel in gebreke stellen wegens ondeugdelijke reparatie/onderhoud. In ieder geval hadden ze jou dan de keuze kunnen geven, of op de hoogte kunnen stellen van een mogelijk aanstaand probleem. Dit is duidelijk verzaakt

Terug
Bovenaan