Versnellingsbak (Renault) Volvo V40 1.8 2001

Guest
Goedemorgen allemaal,
Gisterochtend bleek de versnellingsbak toch niet het eeuwige leven te hebben.
Auto: Volvo V40 1.8 2001 (benz.+LPG)
Situatie: snelweg, 120, 5e versn. rustig tuffen

Hij begon eerst te fluiten (alleen in de 5de, maar toen wist ik nog niet wat het was).
Een uurtje later (alleen snelweg gereden, ritje van 280 km) klapte de 5 eruit terug naar de vierde.
Je kunt gewoon doorrijden, alleen wel in de vierde blijven dan.

Volgens de garage is dit type versnellingsbak van Renault en zou de 5e versnelling a.h.w. buiten de bak zelf staan.
Als dat zo is zou het eenvoudig te fiksen zijn.
Zo niet dan moet de hele bak eruit en wordt het een dure grap.

Maandag hoop ik meer te horen.
Weet iemand hier meer over dit type? Dan kan ik deze zondag alvast diep gaan nadenken over doorrijden (in principe is dat vaak het verstandigst natuurlijk) of wat anders (wat kleiners, ook om andere redenen).

Als niemand het weet is het ook goed, moet ik wat meer geduld hebben. :)
Tnx allen!
 
Ik ben geen techneut, maar precies dit had ik ooit met mijn Espace (3). Het tandwiel van de 5 kan apart vervangen worden, het probleem zou hem echter in de bevestiging ervan liggen. Werd bij mij door de Renaultspecialist opgelost (weet de prijs niet meer maar <200€). Uiteindelijk was het (bij mij) een tijdelijke oplossing en was een vervangende bak nodig...
 
herman m zei:
Goedemorgen allemaal,
Gisterochtend bleek de versnellingsbak toch niet het eeuwige leven te hebben.
Auto: Volvo V40 1.8 2001 (benz.+LPG)
Situatie: snelweg, 120, 5e versn. rustig tuffen

Hij begon eerst te fluiten (alleen in de 5de, maar toen wist ik nog niet wat het was).
Een uurtje later (alleen snelweg gereden, ritje van 280 km) klapte de 5 eruit terug naar de vierde.
Je kunt gewoon doorrijden, alleen wel in de vierde blijven dan.

Volgens de garage is dit type versnellingsbak van Renault en zou de 5e versnelling a.h.w. buiten de bak zelf staan.
Als dat zo is zou het eenvoudig te fiksen zijn.
Zo niet dan moet de hele bak eruit en wordt het een dure grap.

Maandag hoop ik meer te horen.
Weet iemand hier meer over dit type? Dan kan ik deze zondag alvast diep gaan nadenken over doorrijden (in principe is dat vaak het verstandigst natuurlijk) of wat anders (wat kleiners, ook om andere redenen).

Als niemand het weet is het ook goed, moet ik wat meer geduld hebben. :)
Tnx allen!

De bak moet er zowiezo uit, Je wil toch minimaal de bak schoonmaken/spoelen, om eventuele metaal resten eruit te krijgen..
M'n 626 heeft ook zo'n type bak en idd. ik kan ook de 5de wisselen zonder de bak te demonteren, maar zo gemakkelijk gaat dat nog niet.
 
Dank je wel voor het reageren!

Imola zei:
Ik ben geen techneut, maar precies dit had ik ooit met mijn Espace (3). Het tandwiel van de 5 kan apart vervangen worden, het probleem zou hem echter in de bevestiging ervan liggen. Werd bij mij door de Renaultspecialist opgelost (weet de prijs niet meer maar <200€). Uiteindelijk was het (bij mij) een tijdelijke oplossing en was een vervangende bak nodig...

De Espace 3 is wel ongeveer dezelfde generatie auto als de V40, dus dat zou dezelfde bak kunnen zijn.
Hoe lang heeft hield die tijdelijke oplossing het uit als ik vragen mag?
 
marcel21674 zei:
De bak moet er zowiezo uit, Je wil toch minimaal de bak schoonmaken/spoelen, om eventuele metaal resten eruit te krijgen..
M'n 626 heeft ook zo'n type bak en idd. ik kan ook de 5de wisselen zonder de bak te demonteren, maar zo gemakkelijk gaat dat nog niet.

Tnx, da's ook weer waar.
Dat zal ik morgen meenemen, want je kunt idd eerst een goedkope oplossing zoeken en dan achteraf alsnog gewoon een revisie moeten terwijl je dat ook meteen kan doen.
 
Hé, vervelend akkefietje dit. Is zo'n moment dat je óf € moet investeren of met 'verlies' afscheid moet nemen omdat jullie toch al van plan waren om binnenkort iets anders te gaan kopen.

Ik was nieuwsgierig en ben even gaan neuzen.. Jouw beschrijving van de klacht / ervaring lijkt mij op het aflopen van de borgingsmoer van de 5e versnelling.. Als dat zonder gehele bakdemontage gefixt kan worden.. heb je misschien mazzel?

= https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=641999]
Die renault bakken (M3P en M5P), daar is opzich weinig mis mee. Ja, het zijn roerbakken, en de 5de zit ver weg, maar daar kun je van houden of niet. Maar het is niet perse slecht.

Wat wel een bekend euvel is, is die moer van de 5de waar Ramon het over heeft (ervaringsdeskundige hier.... Nog dank Ramon voor de hulp!). De moer vande 5de loopt er af, met als gevolg eerst dat de 5de gaat janken, dan dat de 5de spontaan los laat (bak terug in neutraal), en later dat de assen gaan verschuiven waardoor je de andere versnellingen er niet meer in krijgt. En als je pech hebt (en ermee door rijdt) loopt uiteindelijk je hele bak in de soep.

Dat het echt een euvel is, is te merken aan het feit dat Renault een kit heeft uitgebracht om die moer te vervangen en beter vast te zetten (gevonden op een engels Volvo forum). Behalve dat ene euvel zijn er (volgens mijn beperkte kennis) geen echte problemen met de renault bakken.

Ook het V40 forum is misschien een kennisbron voor jou?
 
@Durashift
Dank je voor het meedenken, inderdaad een beetje luiheid om niet al te veel te gaan rondneuzen op allerlei fora.
Huis moest ook nog opgeruimd worden vandaag. :)
Op zichzelf is de auto een wat duurdere reparatie wel waard, dit is inderdaad gewoon pech en slijtage die ook 100kkm later kan gebeuren.
We hebben alleen wel een fase II, deze versnellingsbak schakelt juist strak en precies met een vijfde die helemaal niet zo ver weg zit (anders dan de beschrijving hierboven).
Ik ga al een beetje uit van een dure grap maar soms ontkom je daar niet aan.
 
herman m zei:
Dank je wel voor het reageren!

Imola zei:
Ik ben geen techneut, maar precies dit had ik ooit met mijn Espace (3). Het tandwiel van de 5 kan apart vervangen worden, het probleem zou hem echter in de bevestiging ervan liggen. Werd bij mij door de Renaultspecialist opgelost (weet de prijs niet meer maar <200€). Uiteindelijk was het (bij mij) een tijdelijke oplossing en was een vervangende bak nodig...

De Espace 3 is wel ongeveer dezelfde generatie auto als de V40, dus dat zou dezelfde bak kunnen zijn.
Hoe lang heeft hield die tijdelijke oplossing het uit als ik vragen mag?

In eerste instantie slechts een paar dagen :D , er was kennelijk iets fout gegaan bij de montage , waardoor ik met een geblokkeerde bak in Winterberg strandde (misschien herinneren zich enkelen dat nog, de wagen bleef bruikbaar doordat hij in z'n drie geblokkeerd zat, braafjes zo naar huis gereden).
Dit betrof een of ander stangetje, een kleinigheidje.
Uiteindelijk heeft de reparatie me een paar maanden vooruit geholpen, waarna het gefluit opnieuw begon. Toen is er een rivisiebak ingegaan...

Wat er over die moer gezegd wordt klopt, en ook dat er waarschijnlijk veel slijpsel in je olie zit.
 
@ Imola: dat verhaal over in de derde versnelling vanuit Winterberg naar Holland sukkelen herinner ik me nog goed. Hilarisch en knap dat het zo god was afgelopen.
 
De auto is vanmiddag bij de garage neergezet.
Ik denk dat het meer is dan alleen de vijfde, de trekkracht in de eerste en tweede versnelling is ook merkbaar minder geworden dus er moest denk ik geen kilometer verder gereden worden dan nodig.
We horen deze week de diagnose.
 
Veel avonturen beleefd. :)
Een dag niks gehoord en opeens was de auto al weer klaar, het zou met het vervangen van schakelbusjes gefikst zijn.
Nou dat valt mee zou je zeggen.

Op de terugweg (snelweg, 5e versn.) weer hetzelfde fluitende geluid als vlak voordat de 5e eruit vloog. Mm.. Maar even aanzien dan.
Twee dagen later: ik sta stil voor een rood licht op een druk kruispunt, groen, eerste versnelling.. kloenk. Koppeling morsdood.
Fijn op een drukke tijd op een van de drukste verkeersaders van de stad. :) Kleine verkeerschaos veroorzaakt, maar goed dan maak je nog eens wat mee.

Met behulp van een toffe peer de auto aan de kant gerold, richting een garage een paar honderd meter verderop. Deze gozer vertelde dat hij zelf een keer midden op een brug had stilgestaan met pech.
Motorkap open: koppelingscilinder lek. Ze konden het binnen een paar dagen wel fiksen.

Met de andere garage die de eerdere reparatie had gedaan contact opgenomen en vriendelijk gevraagd of er misschien iets misgegaan was. Maar de koppelingscilinder zou niks te maken hebben met de reparatie die zij hadden gedaan. Ik vind dat wel vreemd, toeval bestaat natuurlijk maar koppeling en versnellingsbak lijken me nogal innig samen te moeten werken (?).
Als de koppelingscilinder al lek was zouden ze dat toch moeten hebben gemerkt en als hij goed was hebben ze die misschien per ongeluk beschadigd. Het blijft mensenwerk.

Volgens de garage (van reparatie koppelingscilinder) is de koppeling ook slecht.
"Koop maar wat anders."
 
Ik zou informeren wat een gereviseerde versnellingsbak & het vervangen van de koppeling gaat kosten.
Laat meteen kijken of er nog andere dingen (banden/remmen/motor/koetswerk) er op termijn aan
zitten te komen zodat je een totaalbeeld hebt van de kosten de komende tijd.

Een nieuwe(re) auto kopen is ook een oplossing,
maar die kunnen (op termijn) ook stuk, en je hebt dan het probleem van de afschrijving ...
 
Koppelingsset zal zo'n €750~850 worden.
Versnellingsbakrevisie krijg ik nog te horen.
 
Terug
Bovenaan