Versnelling 2 naar 3 krakend geluid.

Bouius

Net ingestapt
Beste lezers,

Wij zijn in het bezit van een fiat punto uit 2011 met ongeveer 120.000 op de teller. Het is een diesel.

Sinds gisteren horen wij, met schakelen van versnelling 2 naar 3 een krakend geluid. Het is alleen in versnelling 2 en 3.
Met de overige versnellingen, geen probleem.

Kan iemand ons adviseren? Heeft iemand een idee wat dit probleem is, en kunnen we hier nog mee rijden?

Het geluid is een soort zagend geluid.

Met vriendelijke groet,
Janita
 
Ik denk de synchronisatiering. Als je heel netjes schakelt zal je soms geen geluid horen. Ik zou er even naar laten kijken, her en der wat prijsjes opvragen. Vraag vooral bij versnellingsbakspecialisten, kleine garages doen het niet zelf of willen meteen de hele versnellingsbak vervangen.

Vanaf ongeveer 3:30 zie je de synchronisatiering:
https://youtu.be/wCu9W9xNwtI
 
Bedankt voor de reactie.

Als we heel rustig schakelen, dan horen we niks. Heb gelezen dat het dure reparaties zijn.
 
synchromeshring lijkt me hier inderdaad de eerste verdachte.
Meestal puur gevolg van slijtage van de bak en als je rustig schakeld kan die er in principe nog wel een paar jaar mee doen voor die volledig versleten is en je dus niet zomaar meer van 2 naar 3 kan schakelen.

Soms helpt het om de olie te vervangen. Maar meestal is dat slechts uitstel van executie.

Bak vervangen is net zo duur als een bakrevisie in principe. Maar wel specialistisch werk.
 
Bouius zei:
Bedankt voor de reactie.

Als we heel rustig schakelen, dan horen we niks. Heb gelezen dat het dure reparaties zijn.

De specialist kan je vast meer vertellen, 'misschien geven ze dezelfde tip als pietzoveel. Of valt het redelijk eenvoudig te vervangen.

Van 2 naar 4 naar 3 schakelen (koppeling vasthouden) of 3 gewoon overslaan kan je ook jaren volhouden..
 
Kraken bij terugschakelen van 3 naar 2 of van 4 naar 3 zou logischer zijn, dan worden de synchroringen belast, bij opschakelen kan het, mits de motor de tijd krijgt om in toeren te zakken, bijna zonder koppeling kunnen en dus zonder belasting van de synchro's. Overigens wel frappant dat veel garages de versnellingsbakolie niet spontaan vervangen, terwijl bij veel merken bij 100k wordt geadviseerd om het wel te doen.
 
Hmm. Heel vreemd. Het is zowel bij op als bij terug schakelen. Als we rustig schakelen horen we het niet, als we van de snelweg afkomen en dan rustig schakelen, dan horen we het geluid wel..
 
Ik zou beginnen met verversen van de olie, die 1 a 2 liter kost je de kop niet. Als het goed is zit er aan de aftapplug een magneet en daarop zal een berg ijzerdeeltjes zitten, waaraan je ook kan zien hoe het met de slijtage gesteld is. Als er met het olieaftappen grotere delen meekomen heb je nog voldoende tijd om je serieuzer ongerust te maken en een plan de campagne te maken.
 
Pietzoveel zei:
Kraken bij terugschakelen van 3 naar 2 of van 4 naar 3 zou logischer zijn, dan worden de synchroringen belast, bij opschakelen kan het, mits de motor de tijd krijgt om in toeren te zakken, bijna zonder koppeling kunnen en dus zonder belasting van de synchro's. Overigens wel frappant dat veel garages de versnellingsbakolie niet spontaan vervangen, terwijl bij veel merken bij 100k wordt geadviseerd om het wel te doen.

Doen ze met benzinefilters ook niet, die elke 60k moeten... Na 200k zit vaak het originele er nog onder ;)
 
Bij een benzinefilter kan je nog bedenken dat de brandstof in nederland van goede, zuivere, kwaliteit is en zijn de gevolgen van een verstopt filter niet zo ernstig (tenzij het scheurt). De motor haalt zijn maximale vermogen niet meer (te weinig benzine).
 
Pietzoveel zei:
Bij een benzinefilter kan je nog bedenken dat de brandstof in nederland van goede, zuivere, kwaliteit is en zijn de gevolgen van een verstopt filter niet zo ernstig (tenzij het scheurt). De motor haalt zijn maximale vermogen niet meer (te weinig benzine).

Juist... Net zoals een versnellingsbak die onderhoudsvrij is volgens de fabrikant van de auto ;)
Benzinefilter is hier in nederland net zo hard nodig als elk ander westers land.

Zijn gewoon vaak dingen die (opzettelijk) vergeten worden omdat het teveel moeite kost of als onnodig wordt geacht. Terwijl het toch een enorm verschil kan maken...
 
Terug
Bovenaan